Definícia

Pantone je americká firma známa vďaka farebnému systému využívanému v dizajne, tlači a móde. Definuje presné odtiene farieb, ktoré zaručujú konzistentnosť na rôznych materiáloch a zariadeniach. Každý rok určuje aj Color of the Year.

Popis

Pantone Matching System (PMS) vznikol v 60. rokoch minulého storočia a zjednotil svet farieb. Tento systém poskytol grafickým dizajnérom, tlačiarom a výrobcom univerzálny jazyk farieb, vďaka čomu sa zaručilo, že rovnaká farba bude vyzerať identicky na všetkých materiáloch a všetkých zariadeniach. Pantone dnes určuje nielen farby pre tlač, ale aj pre módu, interiérový dizajn či digitálne aplikácie.

Príklad

Pre marketing je Pantone kľúčový. Farby dokážu vyvolať emocionálne reakcie u spotrebiteľov, čím ovplyvňujú rozhodovací proces pri nákupe. Napríklad modrá farba sa často spája s dôveryhodnosťou a stabilitou, a preto ju používajú značky ako IBM alebo Facebook. Naopak, červená vyvoláva vášeň a urgenciu, čo ju robí obľúbenou pre značky ako Coca-Cola alebo Netflix.

Pantone Color of the Year: Globálna marketingová sila

Jednou z najznámejších aktivít Pantone je každoročné vyhlásenie Color of the Year, ktoré od roku 2000 predpovedá trendy v dizajne, móde a marketingu. Každý rok odborníci Pantone skúmajú globálne trendy a spoločenské nálady, aby vybrali farbu, ktorá bude symbolizovať nadchádzajúci rok.

Napríklad, Pantone vyhlásil v roku 2021 za farbu roka žiarivú Illuminating Yellow spoločne s neutrálnou Ultimate Gray, čo odrážalo optimizmus a stabilitu po turbulentnom roku 2020. Mnohé značky túto farebnú kombináciu začlenili do svojich kampaní, čo je príkladom toho, ako môže farba formovať komunikačné stratégie v marketingu.