Od frazeologizmu „Zmena je život” až po Aristotelov výrok „Zmena v čomkoľvek je sladká“ – zmena je jav, z ktorého pociťuje väčšina z nás chvenie a obavy zároveň, no súčasne je prísľubom nových začiatkov.
V brandingu to platí dvojnásobne – každá zmena loga či identity je odrazom evolúcie značky a jej snahy zostať aktuálnou.

Kolega Jaroslav Uram napísal ešte v roku 2020 dva články o redizajnoch známych firiem:

Zhrnul v nich niekoľko rebrandingov svetových značiek; ja sa dnes, o 5 rokov neskôr, vraciam s touto témou opäť – napokon, vo svete značiek sa toho opäť udialo až príliš veľa na to, aby sme to opomenuli.

KIA

So vznikom v roku 1944 sa KIA považuje za najstaršieho výrobcu áut v Kórei; pôvodne však táto spoločnosť začínala ako výrobca bicyklov a oceľových trubiek. Neskôr sa ich výroba rozšírila o výrobu malých motoriek Honda a nákladných vozidiel Mazda pod licenciou; svoju prvú fabriku na výrobu automobilov otvorili v roku 1973.

V súčasnosti je väčšinovým vlastníkom KIA spoločnosť Hyundai Motor Company. 

Rebranding

KIA ešte v závere roka 2020 oznámila zmenu brandovej stratégie; tzv. „Plán S” mal byť symbolom presunu k elektromobilite. Nové logo pôsobí modernejšie a dynamicky, pričom tému pohybu aktívne otvára aj nový claim.

Spočiatku sa však nové logo nestretávalo s pochopením a na internete sa dokonca stretávalo s posmeškami; nemalá časť ľudí čítala logo nesprávne, čo potvrdzovalo aj zvýšené vyhľadávanie frázy „KN cars”.

Rebranding KIA nove logo

Zmena loga spoločnosti KIA sa nestretla s pochopením určitej časti spoločnosti

Vyhľadávanie v rámci USA naznačuje, že pojem „KN” ešte stále nevymizol z povedomia:

Ahrefs hľadanie kľúčového slova kn cars

Vyhľadávanie v rámci USA (Zdroj: Ahrefs)

Peugeot

História tejto rodinnej firmy siaha už do roku 1810 – vtedy však predmetom jej podnikania nebola výroba automobilov, ale prevádzka vodného mlynu a oceliareň. 

Pôvodne práve práca s oceľou viedla v roku 1889 k predstaveniu prvého parného trojkolesového prototypu stroja s názvom Peugeot. A hoci sa toto vozidlo nikdy nedostalo do komerčnej sériovej výroby, predurčilo to ďalšie smerovanie firmy. Nasledovala výroba benzínom poháňaného auta a otvorenie prvej továrne na výrobu áut.

V roku 1976 prevzali spoločnosť Citroen; rok 1983 bol pre Peugeot významný uvedením automobilu Peugeot 205, ktorý si rýchlo získal priazeň cieľovej skupiny. V súčasnosti sa spoločnosť zameriava najmä na vývoj a výrobu SUV.

Rebranding

Značku KIA zakrátko nasledoval aj Peugeot. Logo tejto automobilky sa výrazne menilo naprieč rokmi už od jej vzniku; posledná verzia z roku 2021 až takmer nápadne pripomína jeho variant z roku 1960.

Rovnako ako v prípade značky KIA, aj Peugeot sa rozhodol pre zmenu z dôvodu rozširovania elektrifikácie. Nová identita si dala za cieľ odrážať prémiové ambície nadčasovej značky s kvalitnými produktmi.

Rebranding Peugeot nove logo

Logo automobilky sa menilo naprieč rokmi – ich počet na obrázku však zďaleka nie je kompletný 

Nokia

Táto fínska nadnárodná spoločnosť sa preslávila najmä v 90. rokoch ako výrobca mobilných telefónov; jej legendárny model Nokia 3310 bol častou obeťou vtipov týkajúcich sa jeho nezničiteľnosti. Nasledovali ďalšie známe modely Nokia 5510, Nokia 6210, Nokia 7210 či moderný Nokia 5800 Xpress Music.

Ignorácia operačného systému Android vyvíjaného inou firmou sa však stala Nokii osudnou; s vlastným operačným systémom Symbian viac nedokázali konkurovať silnej rade konkurentov a Nokia, ako ju poznáme, tak na trhu upadla do zabudnutia.

Rebranding

Aj keď si mnohí pravdepodobne mysleli, že už neexistuje, opak je pravdou. V roku 2023 sa ohlásila s novým logom; ukázala prechod od klasického fontu a modrej farby k modernému dizajnu. Hlavným dôvodom zmeny bolo ukázať posun od mobilných telefónov k technológiám a inováciám, keďže staré logo spoločnosť stále viazalo k minulosti spätej s mobilným biznisom.

Rebranding Nokia nove logo

Aká je ďalšia budúcnosť značky Nokia na trhu, ukáže čas

Jaguar

História značky Jaguar siaha do roku 1922 a spája sa s výrobou motocyklových sajdkár. V roku 1931 však spoločnosť predstavila prvé automobily radu SS charakteristické elegantnou líniou a vysokým výkonom.

Po druhej svetovej vojne sa vzdali svojho názvu, najmä preto, aby sa vyhli spájaniu s neslávne známou skratkou „SS”. Neskôr sa začali fokusovať najmä na luxusnú líniu vozidiel so športovým výkonom, pričom týmto smerom sa pozerajú aj v súčasnosti.

Rebranding

S veľkou nespokojnosťou sa stretol redizajn automobilky Jaguar v roku 2024; niektorí ho označujú ako „krok vedľa”. Logo s tvárou jaguára, ktoré zdobilo masky vozidiel za posledné dve dekády, ustúpilo novému kruhovému emblému. Cieľom bolo podčiarknuť prechod k elektromobilite, čo značka oznámila ešte v roku 2021. 

Rebranding Jaguar nove logo

Zmena Jaguaru sa nestretla s pochopením 

Decathlon

Značka Decathlon vznikla v roku 1976 z priateľstva športových nadšencov, ktorí chceli sprístupniť šport každému. Z malej francúzskej firmy sa postupne stala globálna spoločnosť, ktorá má v súčasnosti viac ako 1800 predajní v 72 krajinách sveta a je považovaná za najväčšieho predajcu športového vybavenia na svete.

Od svojich konkurentov sa snažia vymedziť najmä tým, že deklarujú ponuku prémiových produktov za dostupné ceny.

Rebranding

Spoločnosť prišla s novou brandovou identitou v roku 2024; nešlo však len o kozmetickú zmenu loga, ale o premyslenú transformáciu, ktorá nadväzuje na projekt North Star. Ten predstavuje dlhodobú ambíciu Decathlonu – byť svetlom, ktoré ukazuje cestu k zdravšej a udržateľnej budúcnosti. 

S týmto poslaním prišla aj nová vizuálna identita. Decathlon predstavil logo Orbit, ktoré vychádza z ikonického šikmého písmena „A“. Symbolizuje pohyb, otvorenosť a spojenie – kruh ako znak jednoty a nekonečných možností športu. Farebnosť a celkový dizajn loga sa prispôsobili digitálnej ére, no zároveň sa tak snažia zachovať jednoduchosť a rozpoznateľnosť značky.

Rebranding Decathlon nove logo

Korean Air

Spoločnosť Korean Air vznikla 1. marca 1969 ako malá ázijská letecká spoločnosť s ôsmimi lietadlami – odvtedy sa rozrástla na jedného z najvýznamnejších dopravcov v globálnom letectve a patrí medzi TOP 20 svetových aeroliniek.

V súčasnosti jeho letku tvorí 162 lietadiel, ktoré operujú v 40 krajinách sveta.

Rebranding

Aerolinka prešla v roku 2025 veľkým refreshom; stalo sa tak po prvý raz od roku 1984. Impulzom k zmene bola akvizícia Asiana Airlines, ktorá priniesla ideálny moment na modernizáciu a zároveň posilnenie pozície národného dopravcu.

Redizajn v sebe spája silu pôvodného motívu a eleganciu folklórneho tanca Sangmo Nori, kde pohybujúce sa stuhy symbolizujú hojnosť a prosperitu. Tento prístup umožnil Korean Air zachovať národnú symboliku, no zároveň ju odlíšiť od iných inštitúcií a jasne potvrdiť status vlajkovej aerolinky s potenciálom stať sa globálnym lídrom.

Rebranding Korea Air nove logo

OpenAI

Spoločnosť OpenAI vznikla v roku 2015 v San Franciscu s cieľom pracovať na vývoji umelej inteligencie, ktorá bude prínosom pre celé ľudstvo. Preslávila sa najmä modelmi ChatGPT či DALL·E.

V súčasnosti patrí OpenAI medzi globálnych lídrov v oblasti generatívnej AI a od konkurencie sa odlišuje dôrazom na bezpečnosť, prístupnosť a etické využívanie umelej inteligencie.

Rebranding

Spoločnosť sa rozhodla zbaviť ikonickej kvetinky zo svojho loga a nahradiť ju… ničím. Súčasné logo teraz využíva skromnú verziu názvu, ktorá pozostáva zo špeciálne navrhnutého brandového fontu OpenAI Sans. V rámci používania OpenAI produktov sa však naďalej môžete stretnúť aj s pôvodnou, kvetinovou ikonou.

Ako deklaruje štúdio Dumbar, autor novej vizuálnej identity, cieľom bolo priniesť do skúsenosti so značkou OpenAI „intuitívny, ľudský rozmer, ktorý podporuje prístupnosť a prehlbuje prepojenie s jej jedinečnými možnosťami”. Či sa im to podarilo, posúďte sami.

Rebranding OpenAI nove logo