Ako sa vyvíjala grafika a prístupy k dizajnu, tak sa menili aj logá firiem. Redizajn neobišiel ani svetové spoločnosti. Akou transformáciou prešli logá Nike, Pepsi alebo Twitchu?

Rovnako ako v prvej časti o redizajnoch, aj tentoraz sme vybrali 6 svetových firiem, ktoré naprieč svojou históriou menili svoje logá. Ktoré zmeny sa podľa vás podarili a ktoré nie?

MasterCard

História MasterCard siaha do roku 1966, keď niekoľko amerických bánk, napríklad United California Bank, Wells Fargo alebo Crocker National Bank, sformovalo skupinu Interbank Card Association. Tieto banky si navzájom akceptovali používanie svojich kreditných kariet.

Postupne sa do skupiny pridávali aj iné banky a v roku 1969 ICA predstavila Master Charge: Interbank Card. Tento názov vydržal až do roku 1979. V tom čase vznikol názov MasterCard, ktorý reflektoval záujem o vtedajšie platobné trendy, ako boli napríklad debetné karty. Ďalším veľkým medzníkom pre spoločnosť bol rok 1980. Vtedy sa dostali na čínsky trh a ako prví v tomto priemysle zaviedli zabezpečenie formou hologramu.

V súčasnosti sa firma sústredí na digitalizáciu a využívanie umelej inteligencie pre zvyšovanie bezpečnosti svojich klientov. V roku 2016 sa firma premenovala na Mastercard s malým „c”, aby tak zdôraznila kvality digitálnych platieb v porovnaní s tradičným plastovými kartami.

Redizajn

Pochopiteľne, história a vývoj spoločnosti korešpondovali aj s vizuálnou identitou. Ako sme to mohli vidieť aj pri iných spoločnostiach, tak aj tu sa prvotné logo drasticky líši od toho aktuálneho. Tvorcovia vychádzali z názvu spoločnosti a v logu využili symbol „i” ako Interbank.

Veľká zmena prišla už rok potom. V tom čase značnú časť loga tvoril nápis master charge pre jasné vymedzenie brandu. Pôvodné logo s „i” sa dostalo len do rohu na znak kontinuity. V roku 1979 sa z Master Charge stal MasterCard a o rok na to sa prvotné logo prestalo používať. Ďalšie úpravy boli iba kozmetické.

Trend minimalizmu a digitalizácie je na logu badať najmä po roku 2016. Vtedy sa názov presunul pod dva krúžky. Od roku 2019 Mastercard dokonca využíva logo bez názvu svojho brandu a ostáva len červený a žltý krúžok.

Zdroj: 1000logos.net

Nike

Nike začínalo pôvodne pod úplne iným menom – Blue Ribbon Sports. Firma vznikla viacmenej ako univerzitný projekt pod taktovkou Phila Knighta a Billa Bowermana. Hlavnou ambíciou bolo vyrábať kvalitnejšie produkty za výhodnejšie ceny v Japonsku. Firma dovážala bežecké topánky od spoločnosti Onitsuka Tiger.

Pôvodnou cieľovou skupinou firmy boli v tom čase stredoškolskí a vysokoškolskí športovci. Počas prvého roka svojej existencie predali 1 300 párov bežeckých topánok v hodnote 8-tisíc dolárov. Názov Nike sa začal používať až od 3. mája 1971. Prvým predaným produktom boli futbalové kopačky, ktoré sa vyrábali v Novom Mexiku. Práve preto sa im v zimných mesiacoch rozpadávala podrážka, takže firma musela zvyšných cca 10-tisíc párov predávať za 7,95 dolárov.

Po niekoľkých desaťročiach dosiahla celosvetová hodnota brandu Nike za rok 2019 32,4 miliardy amerických dolárov. To je až dvojnásobok v porovnaní so značkou Adidas.

Redizajn

Podobne ako v predošlom prípade, aj tu firma začínala s diametrálne odlišným logom, ktoré sa po prvej veľké zmene príliš nemenilo.

Dnes už ikonickú fajku, alebo anglicky „swoosh”, vytvorila študentka grafického dizajnu na vysokej škole v Portlande Carolyn Davidson. V tom čase dostala za tento výstup 35 dolárov a pracovala na ňom takmer 18 hodín.

Logo však nebolo vždy čierne. Dlho sa popri bielej používala červená farba. Tá reprezentovala energiu, vášeň a radosť. Aktuálna čierno-biela verzia má pôsobiť uhladenejšie a elegantnejšie.

S logom Nike sa viaže aj veľmi známy slogan „just do it”. Spoluzakladateľ agentúry Wieden+Kenedy v rozhovore priznal, že sa inšpiroval usvedčeným vrahom Garym Gilmorom. Jeho posledné slová pred popravou boli „let’s do it”.

Zdroj: thelogocreative.co.uk

Pepsi

Vedeli ste, že história Pepsi siaha až do obdobia, keď ešte existovalo Rakúsko-Uhorsko alebo Osmanská ríša? Lekárnik Caleb Bradham vyrobil nápoj prvýkrát v roku 1893 v Severnej Karolíne. Pravda, názov Pepsi v tom čase ešte neexistoval a drink sa predával ako Brad’s Drink. Názov Pepsi vznikol o 5 rokov neskôr.

Drink bol na začiatku zmesou cukru, vody, citrónového oleja, orieškov kola, muškátových orieškov a ďalších prísad. Nápoj sa uchytil a v roku 1903 si Caleb názov Pepsi patentoval. Spočiatku ho predával pre lekárne a iné prevádzky v Severnej Karolíne. Koncom roku 1910 bola Pepsi distribuovaná do 24 štátov v USA.

V súčasnosti je Pepsi gigant, ktorý za dlhú históriu nemenil len svoje logo, ale aj názov, receptúru a rozširoval ponuku. Podobne ako Coca-Cola, tak aj Pepsi vlastní ďalšie značky. Za zmienku stojí Frito Lay, u nás známa výrobou čipsov Lays alebo nápoja 7UP.

Podľa Forbes dosahuje brand Pepsi hodnotu 18,8 miliardy. Celkové príjmy (revenue) za rok 2019 činili 67,1 miliardy dolárov.

Redizajn

Prvé logo Pepsi vymyslel jej zakladateľ Bradham. Dlhé roky bolo veľmi podobné s konkurentom od Coca-Coly. Zlom prišiel pred 2. svetovou vojnou. V tom čase CEO prišiel s návrhom pridať k červeno-bielej kombinácii modrú. Dôvody boli dva – podpora pre USA vo vojne použitím farieb vlajky a odlíšenie sa od Coca-Coly. S novým vrchnákom prišiel aj nový slogan „Bigger Drink, Better Taste”.

Nová farebná kombinácia sa uchytila a Pepsi ju na logu využíva dodnes. V 60. rokoch sa z loga vypustilo slovo „Cola”, čo taktiež platí až dodnes. Od roku 1971 až po 1987 sa v logu používala aj svetlá modrá, avšak v poslednom desaťročí minulého storočia sa nápoj vrátil k osvedčeným farbám. Pri oslavách 100. výročia v roku 1998 Pepsi na pozadie použila modrú farbu a logu dodala 3D vzhľad.

Aktuálne logo používa červenú, bielu a modrú. Spĺňa moderné štandardy jednoduchosti a minimalizmu.

Zdroj: logaster.com

Starbucks

Značka Starbucks je v porovnaní s predošlými firmami pomerne mladá – založená bola v roku 1971 v Seattle. Názov firmy bol inšpirovaný knihou Moby Dick od Hermana Melvilla, kde bola postava menom „Starbuck”. V pôvodných úvahách bolo v rokovacom pléne aj meno ďalšej postavy – „Pequod”. Nechýbalo veľa a dnes by sme chodili na kávu do Pequodu.

V roku 1986 riaditeľ marketingu Howard Schultz navrhol predávať espresso. Nápad však neakceptovali. Howard si tak založil vlastnú firmu „Il Giornale”. Práve jej logo bolo veľkou inšpiráciou pre Starbucks.

Zdroj: medium.com

V roku 1987 spolu s ďalšími investormi Schultz odkúpil Starbucks za 3,8 milióna dolárov a pretvoril ju podľa svojich predstáv. Hodnota Starbucksu podľa rôznych ukazovateľov dnes dosahuje 84,2 miliardy dolárov.

Redizajn

Čo sa týka loga, to pôvodné bolo na ten čas pomerne kontroverzné, keďže zobrazovalo nahú sirénu. Logo s nápismi v kruhu zdôrazňovalo, že firma nepredáva iba kávu. Prvá veľká zmena prišla potom, čo firmu odkúpil Schultz spolu s partnermi. Odvtedy sa Starbucks takisto naladil na vlnu minimalizmu a elegancie.

Teda, až na jednu výnimku. V roku 2008 sa firma pokúsila vzkriesiť svoje pôvodné logo, ktoré vyzeralo nasledovne:

Zdroj: medium.com

Logo zožalo kritiku v radoch zákazníkov aj dizajnérov. V roku 2011 sa tak firma vrátila k overenej zelenej. Nová identita bez vonkajšieho kruhu a bez názvu firmy vyvolala zmiešané pocity, avšak firma sa ho drží dodnes.

Zdroj: medium.com

Tesco

Vytvorenie obchodného reťazca Tesco sa viaže s Angličanom Jackom Cohenom, ktorý už v roku 1924 predal prvý produkt s touto značkou. Konkrétne išlo o čaj Tesco. Názov vznikol spojením iniciálov dodávateľa – T. E. Stockwell a časti Cohenovho priezviska. Prvý obchod Tesco bol otvorený v roku 1929. Predával sa v ňom kusový tovar aj obrandovaný čaj.

Zdroj: tescoplc.com

Najväčšiu expanziu firma zaznamenala v 50. rokoch, keď za 5 rokov kúpila 500 nových prevádzok. Prvý supermarket Tesco otvorili v roku 1958. V tom čase ste si mohli kúpiť vážený syr, maslo alebo mäso. Od 90. rokov minulého storočia sa firma začala podieľať aj na dobročinných aktivitách, ako podpora vzdelávania, boj proti rakovine, podpora komunít a podobne.

Odhadovaná celosvetová hodnota značky je 9,2 miliardy dolárov.

Redizajn

Súčasné logo predstavili v rokoch 1995/1996 a farebne sa inšpirovali britskou vlajkou. Červená znamená prosperitu a šťastie, modrá symbolizuje dôveryhodnosť a spoľahlivosť, biela predstavuje eleganciu a čistotu.

Pôvodné logo však bolo veľmi jednoduché, čierny text na bielom pozadí. Ako sa spoločnosť vyvíjala, tak skúšali rôznu typografiu a štýly. Základy pre súčasné logo sa začali rysovať v roku 1970. Zaujímavosťou je, že toto logo množstvo prevádzok využívalo až po redizajn v roku 1995.

Zdroj: 1000logos.net

Twitch

Ak z nejakého dôvodu nepoznáte Twitch, tak ide o streamovaciu platformu, na ktorej ľudia vysielajú a pozerajú živé prenosy. V drvivej väčšine ide o herný obsah, prípadne podcasty a talk shows. Hoci to nie je úplne rovnaký koncept, ide o veľkého konkurenta pre YouTube. Nečudo, že Amazon kúpil platformu Twitch v roku 2014 za takmer miliardu dolárov.

Zakladateľ Justin Kan prezradil, že Twitch v roku 2005 začínal ako startup pod názvom justin.tv. Cieľom stránky bolo vysielať osobné životy v štýle Big Brother. Projekt sa však vďaka širokej hráčskej komunite ubral iným smerom a v súčasnosti na stránku príde približne 1,4 milióna návštevníkov denne.

Redizajn

V tomto prípade došlo iba k dvom zmenám – jedna bola väčšia, druhá menšia. Twitch v roku 2011 fungoval pod menom TwitchTV. Logo malo šedé, málo výrazné farby. V roku 2012 bolo TV nahradené ikonkou, ktorá pripomína televíziu. Oficiálne však ide o maskota, ktorý sa volá Glitch. V podstate to môže ísť o ikonku chatu s očami.

Zdroj: 1000logos.net

Od roku 2019 používa Twitch jemne pozmenené logo, ktoré navrhla agentúra Collins v spolupráci s in-house zamestnancami z Twitchu. Zmeny sa týkali najmä štýlu písma a živšieho farebného prevedenia.


Zdroj: underconsideration.com