Google 5. marca 2024 oznámil, že spúšťa nový core update a zároveň aktualizuje svoje pravidlá týkajúce sa spamu. Cieľom týchto zmien je, ako vždy, zlepšiť kvalitu organických výsledkov vyhľadávania a zredukovať zobrazovanie clickbaitového obsahu.

Vzhľadom na to, že užitočný obsah je kľúčové slovo, s ktorým Google dosť často operuje pri core updatoch, vytvoril novú FAQ sekciu, ktorá by mala zodpovedať otázky ohľadom systému vyhodnocovania takéhoto obsahu.

Čo by ste mali vedieť o marcovom core update?

Google v rámci svojej platformy Google Search Central oznámil, že tento update je väčší ako tie predtým. Môžeme teda predpokladať, že dopad na pozície webstránok zasiahnutých webov bude o to badateľnejší. Dôležitou informáciou je, že tento core update má predstavovať evolúciu v identifikovaní užitočnosti obsahu.

Základnou premisou by malo byť tiež zlepšenie rankovacích systémov s dôrazom na častejšie zobrazovanie užitočného obsahu na Googli. Principiálne by to malo fungovať obdobne ako vyhodnocovanie dôveryhodných informácií.

Keďže ide o väčší update, predpokladá sa, že spúšťanie updatu môže trvať pokojne aj mesiac, počas ktorého nie sú vylúčené rôzne fluktuácie v pozíciách na Googli – viac ako to obvykle býva.

Čo robiť, ak vám klesnú pozície na Googli?

V prípade, že vám klesnú pozície v organických výsledkoch na kľúčové slová v čase spúšťania updatu, Google odporúča FAQ sekciu, na ktorú sa odkazujeme v úvode článku. V zásade je dôležité zrevidovať tie body, ktorých sa core update týka.

V tomto prípade by sme napríklad odporučili analýzu obsahovej sekcie s cieľom nájsť „zbytočný“ content bez pridanej hodnoty, ktorý nemá momentálne šancu preraziť v silnej konkurencii, prípadne zbytočne obmedzuje crawl budget v prípade naozaj veľkých domén.

V súvislosti so spomínaným updatom v spamových pravidlách odporúčame zanalyzovať kvalitu odkazového portfólia. Aj pre sekciu spamu v kontexte vyhľadávania má Google vytvorené pravidlá.

Aj napriek tomu, že core update by mal vylepšiť rankovací systém, nie vždy sú zmeny 100 % presné, a preto aj v prípade poklesu pozícií netreba robiť paniku. Pokiaľ máte na webe skutočne užitočný obsah, za ktorým stoja kvalitní špecialisti, tak sa počas rolovania updatu môžu pozície vrátiť do pôvodného stavu.

Čo si z tohto updatu treba odniesť?

Na základe informácií od Googlu v Search Engine Journal vymedzili 4 základné poznatky:

  1. Google znížil dopad spätných odkazov na ranking.
  2. Prísnejšie vyhodnocovanie nekvalitného obsahu, ktorý sa tvorí len s cieľom zmanipulovať výsledky vyhľadávania cez spätné odkazy.
  3. Google prvýkrát explicitne uvádza, že algoritmus vyhodnocuje tiež odkazy smerujúce z vašej stránky, ktoré majú už spomínaný účel manipulovať ranking.
  4. Google by mal odteraz takisto prísnejšie vyhodnocovať nákupy domén a ich následnú zmenu zamerania. Ako príklady sú uvedené kasíno stránky na predošlých školských doménach, eshopy na predošlých stránkach neziskoviek a pod.