Ako sa vyvíja trh s nábytkom v roku 2023? (Analýza segmentu)
Vývoj slovenského e-commerce trhu bol v predchádzajúcich mesiacoch a rokoch značne ovplyvnený rôznymi trhovými faktormi. Po výrazne rastúcom období v pandemických rokoch 2020 a 2021 sa situácia viac-menej zastabilizovala a v pomerne veľkom množstve segmentov vidíme aj negatívne medziročné výsledky. Inak tomu nie je ani v segmente nábytku, na ktorý sa hlbšie pozrieme z pohľadu vývoja elementárnych dát vyhľadávania v prvom polroku 2023.
V danom kontexte treba ešte dodať, že dáta o vyhľadávaní, samozrejme, nekorešpondujú priamo úmerne s vývojom daného e-commerce segmentu či kategórie z pohľadu množstva objednávok.
Vývoj kategórie nábytku za prvý polrok 2023
Vývoj kategórie nábytku vo všeobecnosti
Podľa dát z Heureky bol e-commerce trh s nábytkom v roku 2022 v medziročnom poklese na úrovni 17 %. Negatívny vývoj podľa dát, ktoré nájdete v tomto článku, pretrváva aj tento rok. Ako môžeme vidieť na dátach objemu vyhľadávania kľúčových slov súvisiacich s nábytkom, (všeobecne) evidujeme tento rok v prvom polroku pokles približne o 9 % YoY.
Graf č. 1: Medziročný vývoj vyhľadávania nábytku v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. nábytok v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Na grafe vyššie môžeme vidieť najvýraznejší pokles v januári, kedy medziročne poklesol objem vyhľadávania až o takmer 19 %. Následne sa situácia mierne zastabilizovala, vo februári bol pokles približne na úrovni 8 % a o mesiac neskôr boli medziročné čísla z pohľadu dopytu vo vyhľadávaní takmer identické. Od apríla sme opäť zaznamenali pokles takmer 10 %, v máji 6 % a v júni bol pokles na úrovni 2 %.
Vzhľadom ale na šírku a rôznorodosť segmentu nábytku sme sa na tieto dáta pozreli aj granulovane po niektorých nosných kategóriách. Dáta k týmto top vybraným kategóriám nájdete nižšie.
Vývoj kategórie sedačiek
Graf č. 2: Medziročný vývoj vyhľadávania v kategórii sedačiek v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. sedačky v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Na grafe môžeme vidieť v princípe identickú trendovú líniu ako tomu je v prípade nábytku vo všeobecnosti. Najväčší medziročný pokles bol v januári, následne sa čísla v marci stabilizovali a od apríla boli medziročné objemy vyhľadávania opäť v poklese.
Vývoj kategórie postelí
Graf č. 3: Medziročný vývoj vyhľadávania v kategórii postelí v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. postele v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
V prvej polovici tohto roka nastal zaujímavý vývoj v kategórii postelí. V januári sme zaznamenali medziročný pokles až o 16,5 %, čo naznačovalo výrazné zníženie objemu vyhľadávania oproti minulému roku. Januárový pokles je síce značný, avšak pri kategórii postele bol lepší ako pri segmente nábytku ako celku, a to o 2,5 percentuálneho bodu. Trend pokračoval aj vo februári s poklesom 4,1 %.
Situácia sa zlepšila v marci, pričom sa poklesy stabilizovali. Následne počas ďalších sledovaných mesiacov vývoj vyhľadávania tejto kategórie klesal veľmi podobným tempom, a to 3,3 % v priemere za každý mesiac.
Vývoj kategórie pohoviek
Graf č. 4: Medziročný vývoj vyhľadávania v kategórii pohoviek v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. pohovky v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Celkovo sme za prvú polovicu tohto roku zaznamenali medziročný pokles objemu vyhľadávania v kategórii pohoviek o 7,6 %. Aj táto kategória čelila výzvam v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Najväčší pokles sme zaznamenali v januári, kedy objem vyhľadávania klesol až o 20,2 %. Február bol v tejto kategórii takisto mesiacom poklesu, avšak oveľa menšieho, pričom marec priniesol zvýšenie objemu vyhľadávania o 9,5 %. V marci sa dokonca objem vyhľadávania v kategórii pohoviek vyvíjal oveľa lepšia ako celkový objem vyhľadávania nábytku ako celku, a to o 9,5 percentuálneho bodu. Nasledujúce sledované mesiace sme však znovu zaznamenali aj v tejto kategórii poklesy objemu vyhľadávania.
Vývoj kategórie skríň a komôd
Graf č. 5: Medziročný vývoj vyhľadávania v kategórii skríň a komôd v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. skrine a komody v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Za prvú polovicu tohto roka sme zaznamenali medziročný pokles o 1,1 % v objeme vyhľadávania kategórie skríň a komôd. Vývoj tejto kategórie nekorešpondoval s poklesmi v už spomenutých kategóriách a jej pokles bol značne nižší.
Január bol už klasicky aj pre túto kategóriu mesiacom poklesov, pričom objem vyhľadávania tejto kategórie poklesol o 13,6 %. Febuár a marec priniesli výrazné nárasty objemu vyhľadávania oproti roku 2022.
Mesiac apríl so sebou priniesol pokles vyhľadávania, ale iba o 1,1 %. Máj a jún so sebou priniesli nárasty v priemere o 2,5 %.
Vývoj kategórie kuchýň
Graf č. 6: Medziročný vývoj objemu vyhľadávania v kategórii kuchýň v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčových slov ako napr. kuchyne v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
V prvej polovici tohto roka sme zaznamenali zaujímavý trend v kategórii kuchýň. Celkový medziročný pokles tejto kategórie dosiahol 16,2 %, čo je významným znížením oproti minulému roku. Poďme sa pozrieť na jednotlivé mesiace a ich vývoj.
Január a február so sebou priniesli poklesy objemu vyhľadávania v priemere o 21 %. Marec bol takisto o poklesoch, avšak o oveľa menších, a to na úrovni 2,4 %.
Táto kategória takisto zaznamenala pokles v objeme vyhľadávania najmä v apríli, máji a júni, a to v priemere o 15 %.
Ak porovnáme kategóriu kuchýň a segment nábytku ako celku, vieme s určitosťou povedať, že vývoj objemu vyhľadávania kategórie kuchýň bol horší.
Zhodnotenie a interpretácia
Z vyššie uvedených dát o objeme vyhľadávania je zrejmé, že kategórie ako kuchyne a sedačky zaznamenali významné medziročné poklesy, zatiaľ čo kategória skrine a komody sa drží pomerne stabilne. Niektoré kategórie, ako postele a pohovky prešli v prvých mesiacoch roka zmiešaným vývojom s poklesmi a nárastmi v objeme vyhľadávania.
Trendy jednotlivých kategórií kopírovali trend objemu vyhľadávania celkového segmentu nábytku až na pár výnimiek, ako napríklad skrine a komody. S určitosťou však vieme povedať, že prvý polrok roku 2023 bol o poklesoch, ktoré sa nachádzali v intervale od 1,1 % až po 16,2 %. Nižšie v tabuľke č. 1 je možné vidieť zosumarizované medziročné dáta.
Najlepším mesiacom pre väčšinu z pozorovaných kategórií bol práve mesiac marec, pričom najhorším mesiacom, teda mesiacom s najväčším poklesom vyhľadávania, bol január.
Tabuľka č. 1: Zhrnutie výsledkov medziročných zmien vo vyhľadávaní jednotlivých kategórií nábytku v %:
Mesiac/Kategória | Január | Február | Marec | Apríl | Máj | Jún |
Nábytok všeobecne | -18.8 | -8.3 | -0.4 | -9.8 | -5.8 | -2.3 |
Sedačky | -20.2 | -9.9 | -1.6 | -11.1 | -10.4 | -7.6 |
Postele | -16.5 | -4.1 | 4.9 | -3.9 | -3.7 | -2.3 |
Pohovky | -20.2 | -5.5 | 9.5 | -8.9 | -5.5 | -4.4 |
Skrine a komody | -13.6 | 2 | 11.6 | -1.1 | 2.7 | 2.3 |
Kuchyne | -26.5 | -16 | -2.4 | -17.2 | -12.5 | -13.4 |
Zdroj: Google Keyword Planner
Vývoj vyhľadávania brandových kľúčových slov vybraných predajcov nábytku za prvý polrok 2023
Okrem vývoja jednotlivých objemov vyhľadávania nábytku ako celku a jeho jednotlivých kategórií, sme analyzovali aj vývoj objemu vyhľadávania najväčších predajcov nábytku na Slovensku. V tomto kontexte však treba dodať, že vývoj vyhľadávania konkrétnych predajcov nezáleží len od samotného dopytu, ale tiež od toho, ako daná značka/predajca pracoval so svojou značkou z pohľadu marketingových aktivít.
Nižšie sme sa zamerali na týchto predajcov nábytku so silným postavením na trhu:
- IKEA
- Mobelix
- XXXLutz
- Kondela
- Asko nábytok
Vývoj vyhľadávania značky IKEA
Graf č. 7: Medziročný vývoj objemu vyhľadávania značky IKEA v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčového slova IKEA v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Značka IKEA, ktorá je známa svojimi nábytkovými riešeniami a doplnkami, čelila v prvom polroku 2023 rovnakým výkyvom v online prostredí. Medziročná zmena v objeme vyhľadávania tejto značky za prvých 6 mesiacov tohto roku klesla o 5,1 %.
Január bol horším mesiacom z pohľadu vývoja, pričom bol zaznamenaný výrazný pokles o 10,8 %. Február sa niesol v duchu nižšieho poklesu, a to o 4,6 %. Marec a apríl mali v priemere pokles o 6,3 %. V máji klesal objem vyhľadávania o 0,5 %, pričom jún priniesol pokles o 6 %.
Celkovo je dôležité poznamenať, že tieto čísla sú jedny z najlepších z pozorovaných predajcov. V porovnaní s ostatnými predajcami a takisto aj objemom vyhľadávania jednotlivých nábytkových kategórií, je pokles percentuálne oveľa nižší.
Vývoj značky Mobelix
Graf č. 8: Medziročný vývoj objemu vyhľadávania značky Mobelix v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčového slova Mobelix v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Ako ďalšieho predajcu sme analyzovali Mobelix. Medziročná zmena v objeme vyhľadávania tejto značky za prvých 6 mesiacov tohto roku klesla o takmer 20 %, konkrétne o 19,9 %, čo je o 14,8 percentuálneho bodu vyšší prepad ako v prípade značky IKEA.
Január aj pre Mobelix znamenal pokles medziročného objemu vyhľadávania, a to až o 29,2 %. Február, marec a apríl boli takisto o poklesoch v priemere na úrovni 17 %.
Máj pokračoval v podobnom trende s poklesom o 16,3 %. Jún ukončil prvý polrok s poklesom o 17 %. V porovnaní so značkou IKEA bol na tom Mobelix horšie z pohľadu vyhľadávania a záujmu o značku. Čísla naznačujú, že IKEA bola v tomto období oveľa odolnejšia voči trhovým výzvam a pravdepodobne lepšie pracovala so svojou značkou, čím si dokázala zabezpečiť nižšie medziročné výkyvy.
Vývoj značky XXXLutz
Graf č. 9: Medziročný vývoj objemu vyhľadávania značky XXXLutz v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčového slova XXXLutz v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Ani XXXLutz sa nevyhol poklesom záujmu vo vyhľadávaní. Medziročná zmena v objeme vyhľadávania tejto značky klesla o 14,2 %.
Január priniesol pokles o 20 %, február klesal o 17,8 %, pričom v marci sa pokles vyrovnal a bol na úrovni iba 0,7 %, čo je výrazne lepšie v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi.
Apríl však priniesol ďalší pokles objemu vyhľadávania o 17,2 %. Máj bol pre XXXLutz zatiaľ najťažším mesiacom, pretože objem vyhľadávania klesal o 21 %. Jún zaznamenal už len znížený pokles objemu vyhľadávania, a to 3,8 %.
Vývoj značky Kondela
Graf č. 10: Medziročný vývoj vyhľadávania značky Kondela v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčového slova Kondela v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Medziročná zmena objemu vyhľadávania brandových kľúčových slov Kondela klesla o 25 %, a tým zastáva prvenstvo medzi všetkými značkami, na ktoré sme sa v tomto článku pozreli.
V januári objem vyhľadávania klesal na úrovni 38,7 %. Február a marec zaznamenali poklesy na priemernej úrovni 21 %. V apríli sa však situácia zhoršila, pričom objem vyhľadávania klesol o 25,9 %, v máji o 16,4 % a v júni o 9,7 %.
Predajcovi Kondela sa v porovnaní s ostatnými obchodmi darilo z pohľadu objemu online vyhľadávania najmenej, respektíve zaznamenali sme najvyššie poklesy. Rozdiel medzi Kondelou a najlepším porovnaným obchodom z pohľadu online objemu vyhľadávania Ikeou v rámci medziročnej celkovej zmeny, je až 19,9 percentuálneho bodu.
Vývoj značky Asko nábytok
Graf. č 11: Medziročný vývoj objemu vyhľadávania značky Asko v prvom polroku:
Pozn.: Graf znázorňuje objem vyhľadávania kľúčového slova Asko v prvom polroku 2023 (tmavá červená) vs 2022 (svetlá červená).
Zdroj: Google Keyword Planner
Medziročná zmena v objeme vyhľadávania tohto obchodu za prvých 6 mesiacov tohto roku klesla o 16,8 %. V porovnaní s ostatnými obchodmi sa Asko nábytok výsledkami najviac podobá predajcovi XXXLutz, ktorý mal medziročnú zmenu objemu online vyhľadávania na úrovni 14,2 %.
V januári klesol objem vyhľadávania o 22,9 %, vo februári o 17,6 % a v marci o 15,4 %. V apríli a máji tento pokles ešte viac stúpol, a to na priemernú úroveň 18 %. Jún prekvapil a jeho pokles bol len o 2 % nižší ako v roku 2022.
Porovnávajúc výsledky Asko nábytok s IKEA, Mobelixom, XXXLutz a Kondela:
- IKEA zaznamenala najmiernejší medziročný pokles o 5,1 %.
- XXXLutz čelil poklesu o 14,2 %.
- Asko nábytok zaznamenal pokles o 16,8 %.
- Mobelix mierne prekonal Asko nábytok s poklesom o 19,9 %.
- Kondela mala najvýraznejší pokles zo všetkých značiek, a to o 25 %.
Zhodnotenie a interpretácia
Podobné trendy ako pri segmente nábytku sme zaznamenali aj pri objeme vyhľadávania konkrétnych predajcov na Slovensku. Ako môžeme vidieť, najhorší prepad v objeme vyhľadávania bol v januári pre predajcu Kondela. V marci sa objem vyhľadávania pre dvoch predajcov skoro nezmenil. Tieto dáta nám ukazujú, že v prvom polroku 2023 objem vyhľadávania klesal oproti prvému polroku 2022. Celkové zhrnutie týchto zmien v objeme vyhľadávania je možné vidieť v tabuľke č. 2.
Mesiac január sa vyznačoval najväčšími prepadmi vo vyhľadávaní pre väčšinu z analyzovaných predajcov. Na druhej strane, marec bol často mesiacom, kedy sa prepady minimalizovali a stabilizovali. Takisto v mesiaci jún boli jednotlivé prepady objemu vyhľadávania pomerne nízke oproti začiatku roka.
Tabuľka č. 2: Zhrnutie výsledkov medziročných zmien vo vyhľadávaní jednotlivých značiek predajcov nábytku v %:
Mesiac/Brand | Január | Február | Marec | Apríl | Máj | Jún |
IKEA | -10.8 | -4.6 | -2.8 | -9.8 | -0.5 | -6 |
Mobelix | -29.2 | -17.7 | -16.3 | -17.3 | -16.3 | -17 |
XXXLutz | -20 | -17.8 | -0.7 | -17.2 | -21 | -3.8 |
Kondela | -38.7 | -23.7 | -19.8 | -25.9 | -16.4 | -9.7 |
Asko | -22.9 | -17.6 | -15.4 | -18.2 | -17.6 | -2 |
Zdroj: Google Keyword Planner
Záver
Dáta, na ktoré sme sa pozreli v rámci článku, nám poskytujú cenné informácie o aktuálnom stave a trendoch trhu s nábytkom na Slovensku. O negatívnom vývoji trhu vypovedá jednak klesajúci záujem vo vyhľadávaní o jednotlivé nosné kategórie, ale tiež fakt, že väčšina predajcov so silným postavením na trhu zaznamenala z pohľadu vývoja vyhľadávania brandových kľúčových slov negatívny medziročný trend.