Ako sa vyvíjala grafika a prístup k dizajnu, tak sa menili aj logá firiem. Redizajn neobišiel ani svetové spoločnosti. Akou transformáciou si prešli logá Applu, Coca-Coly alebo Microsoftu?

Vybrali sme 6 svetových firiem, ktoré naprieč svojou históriou menili svoje logá. Ktorá zmena sa podľa vás podarila a ktorá nie?

Airbnb

Vedeli ste, že keď Airbnb začínalo v roku 2008, tak jeho názov bol AirBed & Breakfast? Dnes už svetoznámu značku zakladali dvaja študenti Joe Gebbia a Brian Chesky a na poli „dovolenkovania” sa im podarilo urobiť malú revolúciu.

Ak z nejakého dôvodu Airbnb nepoznáte, tak ide o platformu, ktorá umožňuje poskytovať ubytovanie a ponúkať ho dovolenkárom, ktorí sa chcú vyhnúť často predraženým hotelom. Aktuálne Airbnb funguje vo viac ako 220 krajinách.

Počas prvých šiestich rokov existencie Airbnb sprostredkovalo ubytovanie viac ako 15 miliónom ľuďom v približne 34 000 mestách v 190 krajinách.

Redizajn

Exponenciálny rast firmy, ktorá sa vypracovala na sponzora maratónu v New Yorku, zvýšil potrebu oživiť ich staré logo. O jeho redizajn sa postarala londýnska agentúra Design Studio. Spolupráca začala v júli 2013 a čo je na nej zaujímavé, tak polovica členov tímu sa na 3 mesiace presunula priamo do základne Airbnb v San Franciscu.

4 členovia v rámci projektu navštívili:

  • 13 miest
  • 4 kontinenty
  • 18 prenajímateľov
  • A vykonali rozhovory s viac ako 120 zamestnancami Airbnb

Zdroj: https://www.logodesignlove.com/new-airbnb-identity

Zdroj: https://www.zilliondesigns.com/blog/better-than-airbnb-logo-contest-vote-for-the-winner/

Ambíciou agentúry bolo vytvoriť logo, ktoré dokáže nakresliť každý a ktoré by bolo zrozumiteľné pre všetkých bez ohľadu na jazyk, kultúru alebo krajinu. Výsledok predstavoval veľkú zmenu – iná typografia, iné farby a navyše sa pridal zvláštne vyzerajúci znak.

Apple

Americký gigant z oblasti elektroniky a technológií nepotrebuje špeciálne predstavenie. V rebríčku najhodnotnejších značiek v roku 2019 sa Apple umiestnil na 2. priečke s neuveriteľnou hodnotou 309,5 miliardy dolárov, čím porazil Google, Microsoft alebo aj Facebook.

Čo sa týka ďalších dychberúcich štatistík, tak v súčasnosti je v obehu viac ako 1,4 miliardy zariadení od Apple. Majitelia týchto zariadení vykonali cez Apple Pay za uplynulý rok viac ako 10 miliárd transakcií.

Pre zaujímavosť si môžeme uviesť priemernú mesačnú hľadanosť v Googli na Slovensku súvisiacu s konkurenciou a operačnými systémami:

Kľúčové slovo Mesačná hľadanosť
Xiaomi 23 000
Samsung 19 000
Huawei 17 000
Apple 13 000
iPhone 12 000
Android 5 200
iOS 1 500

Zdroj: marketingminer.com

Redizajn

Apple si tvar svojho loga drží v podstate od 70. rokov minulého storočia. Zaujímavosťou je, že firma začínala s kompletne iným logom, na ktorom bol Isaac Newton – kvôli pochopiteľnej spojitosti s jablkom.

O rok na to však Steve Jobs delegoval vytvorenie loga na grafika Roba Janoffa. Tomu sa podarilo „vystrúhať” ikonický vzhľad používaný dodnes. Hryz bol pôvodne vytvorený preto, aby si ľudia jablko nezamieňali s cherry paradajkou.

Čo sa týka dúhového prevedenia, tak Jobs údajne tvrdil, že vďaka nemu bude firma pôsobiť viac ľudsky. Zároveň v tom čase Apple vydal prvý farebný počítač.

Keď sa v roku 1997 do firmy Jobs vrátil, tak na tom po finančnej stránke vôbec neboli dobre. Okrem iných marketingových ťahov sa rozhodli aj pre zmenu loga. Monochromatické logo sa v rôznych farebných variantoch (čierna, biela, strieborná) používa až dodnes.

Apple timeline

Zdroj: https://www.bopgun.com/rebranding-successes-and-failures/

Coca-Cola

Coca-Cola funguje na trhu už od roku 1886, kedy ju založil americký lekárnik John Pemberton. Za dlhú dobu existencie sa vypracovali na absolútnu špičku v oblasti colových nápojov, o čom svedčia aj čísla. Zatiaľ čo začiatkom milénia sa počet predaných produktov Coca-Coly pohyboval tesne pod 20 miliardami, tak v roku 2018 to bolo neuveriteľných 29,6 miliárd.

Tu sa plynulo dostávame k tomu, aké produkty firma Coca-Cola vlastní. Vedeli ste, že do vlastníctva Coca-Coly patria značky, ako Fanta, Sprite, Fuze Tea, Costa Coffee alebo Schweppes? Pozrite si kompletný zoznam značiek, ktoré patria pod Coca-Colu.

A popularitu má Coca-Cola aj vo vyhľadávaní v Googli na Slovensku:

Kľúčové slovo Mesačná hľadanosť
Coca Cola 3 900
Kofola 3 000
Pepsi 1 000
Fanta 500
Sprite 400

Zdroj: marketingminer.com

Redizajn

Coca-Cola si prešla viacerými redizajnami loga, ale font názvu firmy je až na pár drobných výnimiek rovnaký už viac ako 100 rokov. O jeho vznik sa postaral účtovník Frank Mason Robinson, ktorý sa inšpiroval písmom nazývaným Spencerian Script. Odnož tohto fontu bola využitá napríklad aj pri tvorbe loga automobilky Ford.

Podľa Robinsona mali písmená C v reklame veľký potenciál zaujať. Logo bolo patentované 31. 1. 1893 a v chvostíku prvého c-čka bol vložený nápis „Trade mark”. Tento nápis tam bol až do 40. rokov. Vtedy sa presunul pod názov.

Jedna z najväčších zmien v logu prišla v roku 1985 pri zavedení takzvanej „New Coke”. 23. apríla 1985 firma oznámila, že prvýkrát počas 99 rokov plánujú zmeniť pôvodnú receptúru Coca-Coly. Ako história ukázala, tak sa z toho vykľul jeden z najhorších marketingových ťahov spoločnosti a už 11. júla sa vrátili k pôvodnému receptu.

Súčasné logo pracuje s overeným fontom s využitím červenej, bielej, prípadne čiernej farby.

Zdroj: https://www.1min30.com/logo/logo-coca-cola-807

McDonald’s

Od malých reštaurácií s obsluhou len pre autá, cez kuracie nugetky až po vlastnú univerzitu. Takto McDonald’s začína opis svojej cesty. Azda najznámejší fast food na svete štartoval ešte v roku 1940, kedy bratia Dick a Mac McDonald otvorili MCDonald’s Bar-B-Q v Kalifornii. V tom čase obsluhovali len autá. A ak vás zaskočila informácia z prvej vety, tak áno – McDonald’s má od roku 1961 svoju vlastnú univerzitu, kde trénuje budúcich zamestnancov.

Zlomový moment prišel v roku 1954. Vtedy reštauráciu navštívil vizionár Ray Kroc. Jeho ideou bolo vytvoriť reťazec, ktorý by ponúkal jedlo v konštantnej kvalite pripravované rovnakým spôsobom. V preklade, nech prídete do akejkoľvek prevádzky, tak by ste mali vždy dostať rovnako chutné jedlo vďaka totožnej procedúre.

O popularite reštaurácií McDonald’s hovoria aj čísla, keďže v roku 2018 mal reťazec až 37 855 aktívnych pobočiek na celom svete. Najviac vo svojej histórii.

V duchu správneho SEO-čkára si, samozrejme, neodpustím malé porovnanie mesačnej hľadanosti s ďalšími dvomi fast-foodmi zameranými aj na burgre:

Kľúčové slovo Mesačná hľadanosť
McDonald 11 000
KFC 3 200
Burger King 1 300

Zdroj: marketingminer.com

Redizajn

Podobne ako napríklad Apple alebo Coca-Cola, tak aj McDonald’s začínal s úplne odlišným logom ako majú dnes. Prvý redizajn loga prišiel v roku 1948, kedy sa menila aj povaha spoločnosti. Ich ambíciou bolo zdôrazniť rýchlosť ich služieb. Z menu odstránili barbecue.

Dnes už ikonické „zlaté oblúky” vytvoril George Dexter ešte v roku 1952, avšak ich reálne zakomponovanie do loga spoločnosti prebehlo až v roku 1961. Vtedy Ray Kroc prevzal vedenie firmy do svojich rúk. V tom čase bolo logo predelené šikmou čiarou, ktorú pridal Jim Schindler ako znak strechy prevádzky.

Ako firma rástla, tak sa povestné oblúky stávali viac a viac známe a nové logá už nikdy neopustili od zlatého „M-ka”. Veľmi úspešný dodatok do loga pridali v roku 2003. Vtedy McDonald’s spustil novú kampaň s heslom „I’m lovin’ it”. Tento projekt je považovaný za jeden z najúspešnejších až dodnes. Slogan vymyslela nemecká agentúra Heye & Partner. Kampaň bola spustená v 120 krajinách, vo viac ako 20 jazykoch.

Zdroj: https://turbologo.com/articles/mcdonalds-logo/

Microsoft/Windows

Spoločnosť zakladali Bill Gates a Paul Allen 4. apríla 1975. Podľa aktuálnych informácií je v súčasnosti Gates opäť najbohatším človekom na svete s odhadovaným majetkom 110 miliárd dolárov. Aj vďaka 10-miliardovej objednávke od Pentagonu sa mu podarilo po dvoch rokoch predbehnúť majiteľa Amazonu Jeffa Bezosa.

Na stránke Microsoftu nájdete zaujímavé štatistiky o fungovaní spoločnosti. Napríklad sa dozviete, že ústredňa v Silicon Valley má takmer nulovú spotrebu pitnej vody alebo že venovali viac ako 1,4 miliardy dolárov na rôzne neziskové projekty týkajúce sa vývoja softvérov a technológií.

Redizajn

Prvé logo vytvárali Gates s Allenom prostredníctvom programovacieho jazyka. Najviac zmien prebiehalo v 80. rokoch, kedy spoločnosť prešla od fontu pripomínajúceho logo metalovej kapely až po jednoduchý nápis v kurzíve. Práve logo z roku 1987, za ktorým stál in-house dizajnér Scott Baker, vydržalo skoro štvrť storočia. Kvôli zárezu na písmene „o” toto logo dostalo prívlastok „Pac Man logo”.

Aktuálne logo spoločnosti Microsoft bolo predstavené 23. augusta 2012. Farebné logo, nesúce prívlastok „flying”, bolo taktiež vytvorené in-house.

Redizajn loga spoločnosti Microsoft:

Zdroj: https://logodix.com/microsoft-1980

Čo sa týka operačného systému Windows, tak ten tiež začal technickým štýlom a postupne si prešiel rôznymi farebnými variáciami. Posledné dve verzie sa nesú v štýle jednoduchosti a podobajú sa skôr na pôvodné logo.

Redizajn loga operačného systému Windows:

Zdroj: https://www.supinfo.com/articles/single/4881-evolution-of-microsoft-operating-systems

Zara

Zara je španielska módna značka založená v roku 1975. O jej vznik sa postarali manželia Amancio Ortega a Rosalía Mera. Zaujímavosťou je, že podľa rebríčka Forbes je Ortega 6. najbohatším človekom na svete. V súčasnosti patrí Zara do najväčšej skupiny fashion značiek Inditex, ktorá spravuje viac ako 7 200 obchodov naprieč celým svetom.

Čo sa týka konkrétne Zary, tak firma riadi viac ako 2 220 obchodov v 88 krajinách. Čísla vyzerajú dobre, podaril sa im aj redizajn?

Redizajn

Firma predstavila svoje nové logo začiatkom roka 2019 spolu s novou jarnou a letnou kolekciou. Redizajn loga mal na starosti art director Fabien Baron a jeho tím z francúzskej agentúry Baron & Baron. Cieľom tejto spolupráce bolo vytvoriť logo, ktoré spája eleganciu s výstrednosťou a posúva Zaru na úroveň luxusných značiek.

Zdroj: https://www.popbuzz.com/style/fashion/zara-logo-change-new/

Ako je z porovnania na obrázku vidieť, tak pôvodné logo navrhnuté v roku 2011 malo medzi písmenami veľa voľného priestoru. Nové logo tento priestor úplne vypúšťa a písmená zlieva do jedného zhluku.

Reakcia internetu na seba nenechala dlho čakať:

Zaujalo vás, ako svetové firmy menili svoju vizuálnu identitu? Ak chcete ďalšiu časť, tak mi pokojne hoďte do komentu redizajn loga, ktorý si podľa vás zaslúži špeciálnu pozornosť. 😊