Niektorí ľudia sú toho názoru, že štúdium marketingu má asi takú váhu, ako zaplatiť si titul na pofidérnej súkromnej škole v malom meste – úplne zbytočné; iní zase pokladajú štúdium na vysokej škole ako nezameniteľnú životnú skúsenosť. 

Ako absolventka štúdia na Katedre marketingovej komunikácie na Univerzite Komenského vám v tomto článku zodpoviem 7 dôvodov, prečo považujem štúdium marketingovej komunikácie za super skúsenosť a ako mi to pomáha pri práci v marketingovej agentúre. 

Na Slovensku je odbor marketingovej komunikácie možné študovať na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave a Univerzite Komenského v Bratislave; ďalšie školy ponúkajú štúdium marketingu alebo masmediálnej komunikácie. Kompletný zoznam si môžete pozrieť v článku Kde študovať marketing na vysokej škole?, ktorý napísala Klaudia Boďová.

Ja sama som sa rozhodla pre Katedru marketingovej komunikácie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a s odstupom času hodnotím toho rozhodnutie nadmieru pozitívne. Prečo?

1. Získate teoretické základy a prehľad v rôznych oblastiach v marketingu

Začiatky môžu byť ťažké – marketing vás fascinuje, ste kreatívni a máte v sebe nadšenie, avšak možno vám zatiaľ nie je jasné, v ktorej oblasti marketingu by ste sa chceli realizovať. Štúdium na vysokej škole je to najlepšie miesto, kde môžete postupne objaviť, čo vás baví najviac

Okrem získania historického kontextu reklamy sa ponoríte do skúmania spotrebiteľského správania a psychológie, porozumiete základným princípom a dostanete sa do styku aj s „poučkami“ a „definíciami“. A až sa dostanete do praxe, na stretnutí vám pojmy ako USP, wireframe a CTR nebudú cudzie.

2. Nazbierate veľké množstvo kontaktov

V marketingu (a možno aj inde) funguje jedna jednoduchá pravda – ak poznáte správnych ľudí, otvoria sa vám dvere, o ktorých ste ani netušili. A vysoká škola je na budovanie kontaktov ako stvorená. Počas štúdia vás obklopí množstvo ľudí, ktorí sa raz môžu stať vašimi budúcimi kolegami/iňami, klientmi/kami alebo dokonca obchodnými partnermi/kami; v rámci prednášok budete získavať know-how od vyučujúcich, profesorstva a hostí z praxe, ktorí vám môžu pomôcť dostať sa k stáži alebo prvej práci (pozrite, či práve niekoho nehľadáme).

3. Máte príležitosť pracovať na reálnych zadaniach 

Na jednej veci sa asi zhodneme – najlepšie sa učí praxou. Dobrou správou je, že vysoká škola nie je iba o počúvaní prednášok o tom, ako fungujú značky alebo ako sa robia kampane – v rámci mnohých predmetov si to rovno aj vyskúšate na tvorbe simulovaných, ale aj reálnych zadaní, často v spolupráci s reklamnými agentúrami či klientskou stranou. 

Mne sa takto ako študentke (spolu s mojou kolegyňou z katedry Miškou) podarilo vyhrať „minitender“ pre Hodinu deťom & Triad Advertising, kde sme s ideou „Ja som veľké decko“ porazili ostatných spolužiakov; výsledkom bola táto kampaň.

Minitender pre Hodinu deťom & Triad Advertising & KAMAKO - Ja som veľké decko

Spolupráce univerzít s agentúrami prinášajú príležitosť pracovať na reálnych zadaniach 

4. Možnosť získavať popri štúdiu prax

Marketing je jednou z oblastí, kde nemusíte čakať na diplom, aby ste sa mohli vrhnúť do reálneho sveta. Niektoré firmy dávajú príležitosť aj študentom, či už prostredníctvom brigád alebo stáží; vďaka tomu môžete pracovať na reálnych projektoch, nahliadnuť do správy sociálnych sietí či kampaní, písať blogy či „hrať sa“ v grafických editoroch. Stačí mať dúšok zvedavosti, mať chuť skúšať nové veci a nebáť sa výziev.

Štúdium marketingu je zároveň dostatočne flexibilné na to, aby ste popri ňom mohli pracovať – najlepšie v rámci odboru buď na strane klienta, či v reklamnej agentúre. 

5. Rozvíjate svoju kreativitu 

„Vytvor reklamný text s využitím nasledujúcich slov: žalúdok, láska, fľaša, srdce…“ Aj takto nejako vyzerali talentové skúšky na Katedru marketingovej komunikácie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Selekciou prešlo iba 30 najkreatívnejších šťastlivcov, ktorí sa mohli tešiť na bakalárske štúdium plné brainstormovania a ideamakingu.

Spomínam si tiež na jedno kreatívne zadanie, ktoré sme dostali na hodine angličtiny – „opíš marketingovú komunikáciu, ako zvieratko v klietke“. Hoci si už nepamätám na to, aký bol presne výsledok mojej kreatívnej činnosti, dodnes spomínam na kreativitu vyučujúcej, ktorá toto zadanie definovala; napriek tomu, že sme sa často pri produkcii zadaní zapotili, dokázali sme prísť s dobrými nápadmi, cibriť si predstavivosť a prichádzať s riešeniami, ktoré budú prospešné ako pre klienta, tak i zaujímavé pre recipientov/zákazníkov. Napriek tomu, že sme občas popustili uzdu svojej fantázii, po svojom boku sme mali pedagógov, ktorí nás dokázali usmerniť a naše nápady nasmerovať zrealizovateľnou cestou (s ohľadom na potenciálny budget a pochopenie klienta).

6. Získate know-how od odborníkov z praxe 

Jednou z najlepších vecí na štúdiu marketingu je to, že sa neučíte len z kníh, ale aj od ľudí, ktorí v marketingu naozaj pracujú. Školy na svoju akademickú pôdu často pozývajú marketingových expertov, majiteľov agentúr, kreatívnych riaditeľov, špecialistov na PPC, SEO, PR či brand management, ktorí vám poskytnú reálne pohľady na to, ako marketing funguje v praxi. Vďaka podobným stretnutiam môžete získať predstavu o tom, čomu by ste sa chceli po škole venovať či prípadne v akej oblasti získavať prax už počas štúdia.

Alex Gerbóc na prednáške na FMK UCM v rámci ADMA

Aj naši kolegovia pravidelne zavítajú na univerzity medzi svojich budúcich kolegov

7. Dobrá škola môže napomôcť k prvému zamestnaniu

Ak študujete na kvalitnej vysokej škole s dobrým menom, môžu sa vám otvárať dvere k zaujímavejším pracovným príležitostiam. Známa škola vám však sama o sebe prácu nezaistí. 

To, čo vás odlíši od ostatných absolventov, sú skúsenosti, ktoré si popri nej nazbierate – či už cez školské projekty, stáže, networking alebo súťaže; vďaka spoluprácam univerzít s reklamnými agentúrami a firmami je dnes takáto cesta jednoduchšia ako kedykoľvek predtým.