Nestačí mať len dobre napísaný text, dôležitý je aj jeho dizajn. Ktoré nedostatky posielajú návštevníkov vášho blogu preč?

Máte blog, vytvorili ste si redakčný kalendár, venujete veľa času písaniu. A aj napriek tomu vás nikto nečíta. Ako je to možné? Zo všetkých strán počúvame, že obsah je kráľ a unikátne a dobre napísané články si svoje publikum nájdu. Ale nie vždy to tak býva.

Určite ste to zažili aj vy. Na Facebooku vás zaujal titulok, vy si ho otvoríte, začnete čítať a po chvíli začnete strácať pozornosť a odchádzate preč. Text, ktorý sa nečíta dobre, na stránke, ktorá nevzbudzuje dôveru. Návštevník ho dočíta len vtedy, ak ho naozaj zaujal, a dočítal by ho, aj keby bol napísaný Comic Sansom na ružovom pozadí.

Avšak nestačí len dobre napísaný text, dôležitý je aj jeho dizajn a rozloženie elementov. V tomto článku sa zameriam na všetky chyby, ktoré znižujú použiteľnosť blogov a posielajú vašich návštevníkov preč.

 

1. Text je príliš široký

Naše oči dokážu v jednom riadku prečítať iba 50 – 75 znakov (približne 7 až 9 slov) a potom si potrebujú oddýchnuť. Viac slov v jednom riadku môže oči unaviť až do takej miery, že text nedočítate.

Počet slov v riadku

Ideálny počet slov v jednom riadku. (Blogy Denníka N)

 

2. Font sa nedá čítať

Pri výbere fontu použitého na vašom blogu nie je priestor na experiment a bežný návštevník očakáva určitý štandard. Teda jednoduchý pätkový alebo bezpätkový font, ktorý pozná z iných webov, dobre sa mu číta a zobrazuje sa so správnou diakritikou.

Ak vám nestačí obyčajný Arial (bezpätkový font) alebo Georgia (pätkový font), tak môžete skúsiť aj vhodné bezplatné webové fonty, napríklad v službe Google Fonts.

 

3. Pozadie je príliš tmavé

Existuje viacero štúdií, ktoré zistili, že je pre nás jednoduchšie čítať tmavý text na svetlom pozadí a nie naopak. V prípade krátkych príspevkov to prežijete, ale v prípade tých dlhších to už môže byť dôvod, pre ktorý ho čitateľ nedočíta. Svetlý text na tmavom pozadí svoje miesto v blogoch má, napríklad v titulkoch alebo popisných štítkoch.

Svetlý font na tmavom pozadí

Svetlý font na tmavom pozadí funguje napríklad v nadpisoch. (Mono.sk)

 

4. Text sa zlieva dohromady

Návštevník len ťažko dočíta váš text, ak nebude mať správnu štruktúru. Používajte podnadpisy, krátke odseky, odlíšte odkazy inou farbou, majte medzi riadkami dostatočnú medzeru alebo zvýraznite boldom dôležité myšlienky. Čitateľ si tak vytvorí záchytné body, ku ktorým sa môže vrátiť, ak na chvíľu stratí pozornosť.

03-struktura-textu

Podnadpisy, zvýraznenie boldom, členenie na krátke odseky a dostatočné medzery medzi riadkami – to všetko nám uľahčuje čítanie. (VISIBILITY blog)

 

5. Návštevník je rozptyľovaný pri čítaní

Ak je váš cieľ to, aby návštevník dočítal článok, tak ho nerozptyľujte vyskakovacími oknami, plávajúcimi bočnými lištami a reklamami v strede textu. Na tieto elementy je priestor – na začiatku príspevku a na jeho konci.

Ak chcete, aby sa návštevník prihlásil na odber vášho newslettra, tak mu túto možnosť neponúkajte hneď po otvorení blogu, ale až keď ho dočíta. To, že to urobí po prečítaní, je oveľa pravdepodobnejšie ako to, že to urobí hneď po jeho otvorení.

Formuláre na správnom mieste

Formulár na odber newslettra dáva väčší zmysel na konci článku ako na jeho začiatku. (Triad.sk)

 

6. Nebudujeme vzťah s autorom

Už po otvorení článku by malo byť jasné, kto je jeho autor. Na jeho konci by zase mali byť ďalšie informácie o autorovi, jeho ďalšie články, sociálne profily a podobne. Načo je to dobré?

Budujete tak vzťah návštevníkov k vášmu blogu a zvyšujete dôveryhodnosť. Návštevníci si chcú čítať príspevky od reálnych ľudí s fotkami a nie od niekoho, kto sa podpisuje skratkou -ms-. Vaši autori môžu získať fanúšikov, ktorí budú vyslovene hľadať ich výstupy a začnú ich vnímať ako autority vo svojom odbore.

Zvyšuje to aj úroveň diskusie na blogu. Je ľahké vynadať anonymnému autorovi. Keď ale máte pred sebou reálne meno a fotku autora, tak sa začnete podvedome krotiť.

Budovanie vzťahu s autorom

Koľko ľudí si na Websupport blogu automaticky prečíta všetko, pod čím je podpísaný Mišo Truban? (Websupport.sk)

 

7. Rýchlosť načítavania a zobrazovanie na mobiloch

Tejto téme som sa podrobne venoval v jednom z mojich posledných článkov. Takže iba v krátkosti – len malé percento z návštevníkov si prečíta príspevok na vašom blogu, ktorý sa načítava 15 sekúnd, a po načítaní zistia, že sa nezobrazuje správne a je celý rozbitý.

 

8. Kvalita a kvantita obrázkov

Dávať na blog obrázky z bezplatných fotobánk, keď máme k dispozícii desiatky oveľa lepších zdrojov, je už v dnešnej dobe úplne mimo. Kvalita úvodného obrázku, ktorý sa zobrazuje v hlavičke stránky, môže výrazne ovplyvniť mieru prekliku zo sociálnych sietí a priniesť vám viac návštevníkov.

Kvantita obrázkov môže tiež veľa ovplyvniť. Príliš veľa obrázkov, navyše neoriginálnych a stiahnutých z iných webov, vám vo väčšine prípadov na dôveryhodnosti nepridá.

Originálny obrázok na Facebooku

Originálny obrázok vám môže priniesť návštevy zo sociálnych sietí.

 

9. Chýba perex

Perex je úvod článku – krátky text s niekoľkými vetami, ktorý má prilákať pozornosť čitateľa a uviesť ho do problematiky. Mal by obsahovať najdôležitejšie informácie alebo otázky, ktorým sa venujete. 55 % návštevníkov príde na web a ak ich nezaujmete, tak do 15 sekúnd odchádzajú preč. Perex je tá časť, ktorá ich má presvedčiť, aby si váš príspevok prečítali.

Perex článku

Nebojte sa dať do perexu pointu článku. (eTrend.sk)

 

10. Chýbajú odkazy na zdroje

Ak v článku spomeniete myšlienku, ktorá nie je vaša, tak by sa patrilo na ňu odkazovať, ak to je možné. Čitateľ vás nebude mať menej rád, kvôli tomu, že preberáte myšlienky iných, ale uľahčíte mu prácu pri získavaní ďalších informácií o danej problematike.

 

11. Odkazy, z ktorých nie je jasné, kam smerujú

Ak odkazujete na iný obsah, tak to nerobte takto: „Viac informácií tu”. Čitateľ nevie, kam odkaz smeruje, ťažko sa mu naň kliká, prípadne ho môže úplne prehliadnuť. Oveľa užitočnejšie je odkazovať takto: „Tu nájdete viac informácií o chybách v použiteľnosti blogov.” Čitateľovi aspoň naznačíte, kam odkazujete.

 

12. Zlá štruktúra blogu

Používateľ na stránke by nemal byť izolovaný od ostatného obsahu blogu. Vhodným riešením je napríklad omrvinková navigácia, vďaka ktorej sa dokážete dostať o úroveň vyššie bez nutnosti využitia hlavného menu stránky.

08-omrvinkova-navigaica

Vďaka omrvinkovej navigácii hneď vieme, kde sa nachádzame. (VISIBILITY blog)

 

13. Vyhľadávanie nie je tam, kde ho čitateľ očakáva

Niekedy používateľ nenájde to, čo hľadal v menu a navigácii stránky, a potrebuje použiť vyhľadávanie. Urobte všetko preto, aby ho bez problémov našiel. Vyhľadávanie by sa malo nachádzať v hlavičke stránky, malo by byť dostatočne veľké a kontrastné.

09-vyhladavanie-na-spravnom-mieste

Vyhľadávací box na správnom mieste, dostatočne veľký a kontrastný. (PizzaSEO.com)

Múdrosť na záver

V úvode som písal, že nestačí len dobrý text, dôležitý je aj jeho dizajn. Naopak to ale neplatí. Môžete mať najpoužiteľnejší blog v hre, ale ak obsah nebude na podobnej úrovni, tak vám to veľmi nepomôže. Kvalita obsahu a dizajnu by mali ísť ruka v ruke, aby ste čitateľovi z čítania urobili príjemnú skúsenosť a nie nočnú moru.