Google plánuje vydať 21.4. novú aktualizáciu vyhľadávača, ktorá podľa jeho slov významne ovplyvní to, aké stránky sa budú zobrazovať vo výsledkoch mobilného vyhľadávania. Čo nás čaká?

Vyhľadávania cez mobily získavajú stále väčší podiel z celkového objemu vyhľadávaní. Aj z vlastnej skúsenosti určite viete, že nie všetky stránky sú na tento trend pripravené a ich prezeranie na smartfóne je skôr utrpením ako príjemnou používateľskou skúsenosťou.

Google sa rozhodol proti takýmto webom bojovať a od 21. apríla bude tieto weby zobrazovať vo výsledkoch mobilného vyhľadávania nižšie ako tie, ktoré sa na mobiloch zobrazujú správne. Podľa slov zo samotného vyhľadávača bude mať táto aktualizácia významný vplyv na to, aké stránky sa vám budú zobrazovať pri vyhľadávaní cez smartfóny.

Ako zistím, či je moja stránka mobile-friendly?

Túto časť nám Google celkom uľahčil a vytvoril Test vhodnosti pre mobilné zariadenia, v ktorom si môžete web skontrolovať.

vhodna-stranka

Táto stránka je vhodná pre mobilné zariadenia

nevhodna-stranka

A napríklad táto nie je

Môj web testom neprešiel. Čo teraz?

Google vám odporučí aj to, na čo sa zamerať pri odstraňovaní nedostatkov. Stačí si urobiť ďalší test, tentokrát v nástroji Google Page Speed Insights.

Ak váš web používa niektorý z populárnych CMS systémov, ako WordPress, Joomla alebo Drupal, tak Google pre vás pripravil aj návod, ako z vášho webu urobiť web vhodný pre mobilné zariadenia.

Ak tu svoj CMS nenájdete, tak si môžete preštudovať všeobecné odporúčania pre web developerov, aby ste vedeli, ako robiť mobilné SEO.

Aké sú najčastejšie nedostatky webov?

Google zverejnil aj zoznam najčastejších chýb, ktorých by sme sa mali vyvarovať. Patria sem tieto:

  • použitie Flashu a iných technológií nekompatibilných s mobilnými zariadeniami,
  • text na webe, ktorý sa nedá prečítať bez zoomovania,
  • obsah webu, ktorý sa automaticky neprispôsobuje veľkosti zariadenia a návštevníci musia scrollovať vertikálne alebo horizontálne,
  • odkazy, ktoré nie sú dostatočne ďaleko od seba a návštevník môže omylom kliknúť na iný odkaz, ako pôvodne plánoval,
  • pomalé načítavanie webu na mobiloch,
  • keď nie sú návštevníci presmerovaní na mobilnú verziu konkrétnej URL adresy, ale zobrazí sa im 404 stránka,
  • vyskakovacie okná, ktoré majú prilákať návštevníka, aby si stiahol aplikáciu,
  • zbytočné odkazy umiestnené z desktopovej verzie, ktoré smerujú na mobilnú verziu a naopak,
  • nesprávne presmerovania z desktopovej verzie na mobilnú.

presmerovanie

Príklad nesprávneho presmerovania z desktopu na mobil

Ovplyvní táto aktualizácia aj bežné vyhľadávanie z počítačov?

Zatiaľ nie, takže váš web sa môže zobrazovať na iných pozíciách v bežnom vyhľadávaní a na iných v mobilnom vyhľadávaní.

Ovplyvní aktualizácia celé domény alebo len jednotlivé stránky?

Aktualizácia sa zameriava na jednotlivé stránky. Na vašom webe môžete mať stránky, ktoré sú vhodné pre mobilné zariadenia a aj také, ktoré nie sú. Dobrá správa je, že kvôli pár stránkam nebude na vedľajšiu koľaj odsunutý celý váš web.

Ako dlho bude trvať, kým sa prejavia zmeny, ktoré urobím na webe?

Informácia o tom, či je vaša stránka vhodná alebo nevhodná pre mobily, sa bude meniť v reálnom čase. Ak urobíte zmeny na stránke, tak Google môže už pri najbližšej návšteve Googlebota zmeniť status vašej stránky z nevhodnej na vhodnú (alebo naopak).

A čo tablety? Ovplyvní to aj vyhľadávania cez ne?

Nie. Táto aktualizácia sa týka iba smartfónov. Ako sa budú zobrazovať výsledky vyhľadávania na tabletoch? Na túto odpoveď si musíme počkať do 21.4.

Mám začať panikáriť?

Určite nie. V prvom rade si overte v Google Analytics, koľko návštevníkov prichádza na vaše stránky z mobilov. Ak je toto číslo vysoké, tak začnite odstraňovať chyby okamžite. Ak ich je málo, tak začnite odstraňovať chyby postupne, pretože trendy sú jasné a ich počet sa bude stále zvyšovať.

Veľkou výhodou oproti iným aktualizáciám je, že zmeny sa prejavia v reálnom čase. Chyby tak môžete odstraňovať postupne a bez zbytočných stresov, že ich výsledok pocítite až o niekoľko týždňov.