Venujte sa svojej téme. Píšte pravidelne a zaujímavo. Po čase vás ľudia budú vnímať ako experta vo svojom odbore. Aj takto zjednodušene by sa dala zhrnúť schéma pre úspešný firemný blog. Čo však robiť, ak je vaša téma príliš úzka alebo svojimi článkami oslovujete len malú časť potenciálnych zákazníkov? Skúste ísť off topic.

Spojenie off topic” sa nám väčšinou spája s niečím negatívnym. Predstavte si fórum o najnovších aplikáciách pre Android, kde začne Jožko K. riešiť súčasnú situáciu na blízkom východe. Je to mimo tému a ľudí, ktorí prišli na fórum, to akurát otrávi.

Tak isto môže dopadnúť aj váš blog. Ak si pri off topic článkoch nedáte pozor, ľahko môžete prísť o vašich stálych čitateľov alebo povesť experta v odbore.

Off topic článok by mal preto aspoň trochu súvisieť so zameraním firmy a nadväzovať na jej služby alebo produkty. V druhom rade by mal osloviť ľudí, ktorí sa môžu v budúcnosti stať vašimi potenciálnymi zákazníkmi.

Prečítajte si viac o tom, prečo tvoriť aj takýto obsah a na čo si dať pozor.

Prečo ísť mimo tému?

Držať sa svojej témy a pravidelne prinášať kvalitný obsah je osvedčený recept dobrého firemného blogu. Tak prečo by ste mali ísť aj off topic?

  • Pritiahnete na stránku oveľa viac potenciálnych zákazníkov, ktorých by ste úzko zameraným obsahom neoslovili (prečítajte si viac o fáze SEE v modeli SEE-THINK-DO-CARE).
  • Dokážete na pravidelnej báze vytvárať viac kvalitného obsahu. Toto hlavne pomôže firmám, ktoré majú úzke zameranie a prichádzať s novými témami na pravidelnej báze je problematické.
  • Off topic témami môžete odľahčiť blog a ukázať ľudskú” stránku svojej firmy a budovať s čitateľmi osobnejší vzťah.
  • Do písania článkov sa môže zapojiť viac ľudí z firmy, ktorí majú iný background a skúsenosti.

Blogové články mimo tému

Na čo si dať pozor?

Ak sa rozhodnete ísť off topic, vždy myslite na svojich pravidelných čitateľov a položte si nasledovné otázky:

  • Prečo váš blog navštevujú?
  • Aké majú očakávania?
  • Môže ich daná téma znechutiť?
  • Pridá daná téma hodnotu k vášmu blogu alebo naopak?

Ak off topic článok neprivedie na váš blog relevantných návštevníkov a tých starých iba znechutí, určite do takéhoto článku nechoďte.

V prípade, že ste si nie celkom istí, či témami článkov nestúpite vedľa, spýtajte sa svojich čitateľov na názor. Opýtať sa ich môžete anketou priamo na blogu, vašich sociálnych profiloch alebo napr. prostredníctvom emailu.

Prípadne môžete cez tieto kanály odkomunikovať dôvody, prečo ste sa začali na blogu venovať aj iným témam.

Ďalším spôsobom, ako sa vyhnúť nepríjemnej odozve, je správne kategorizovanie blogu alebo označovanie článkov. Ak čitateľov dopredu upozorníte, že článok nie je úplne k téme, ušetríte im čas a ľahšie prijmú, že sa na blogu venujete aj témam, ktoré ich nemusia až tak zaujímať. Jednoducho si vyberú kategóriu blogu, ktorá im najviac sedí.

Merajte úspech článkov

Ako zistíte, či off topic články fungujú alebo naopak? Tu je zopár indikátorov, ktoré vám môžu povedať viac:

  • Prihlasujú sa ľudia na odber noviniek?
  • Prináša článok ďalšie mikro alebo makro konverzie?
  • Majú články negatívne alebo pozitívne komentáre?
  • Akú majú články odozvu na vašej Facebook stránke?
  • Pribúda počet pravidelných návštevníkov blogu?
  • Koľko času strávia návštevníci na článku?

Prečítajte si viac o tom, ako vyhodnocujeme úspešnosť našich blogových článkov.

Analýza úspešnosti článkov na blogu

Vyhodnocujte úspech článkov na firemnom blogu

Príklady z praxe

Ako dobrý príklad som si neskromne vybral náš Visi blogblog WebSupportu. Obidva vyhrali v rokoch 2014 a 2015 anketu Bloger roka v kategórii firemný blog.

Na našom blogu využívame off topic články pomerne často a patria k tým najúspešnejším, minimálne čo sa týka návštevnosti. Tu môžete vidieť tie najnavštevovanejšie za celé obdobie od vzniku blogu:

Vstupné stránky na našom blogu

Ako vidíte v reporte z Google Analytics, väčšina z nich sa netýka priamo našich služieb alebo online marketingu (označené červeným). Tri články sú zamerané na gramatiku, ďalšie na HR a efektivitu v práci.

Síce nie sme jazykovedný ústav, ale naše copywriterky s textom pracujú denne, a preto vedia poradiť našim čitateľom aj v tomto smere. Tak isto ako Julka v oblasti motivácie zamestnancov alebo Juraj o time manažmente.

Každé oddelenie má svojich odborníkov s individuálnymi zručnosťami a skúsenosťami aj v iných oblastiach, vďaka čomu dokážeme osloviť oveľa širšie publikum, ako keby sme sa venovali iba SEO, PPC, copywritingu a pod.

Napriek tomu, že ideme často off topic, je náš blog jedným z top marketingových kanálov, ktorý nám neustále privádza nielen vysokú návštevnosť, ale aj nových klientov.

Pozrite sa, ako sa darilo nášmu marketingu v roku 2015.

VISIBILITY marketing v roku 2015

Ďalším dobrým príkladom firmy, ktorá často ide na svojom blogu aj mimo hlavnú tému ich produktov a služieb, je WebSupport. Na ich blogu môžete vidieť motivačné, podnikateľské alebo marketingové články, ktoré sa však viac alebo menej dotýkajú online biznisu.

WebSupport blog

Poznáte nejaké ďalšie úspešné alebo neúspešné príklady off topic článkov? Aký máte na ne názor?