Pred vyše rokom som na našom blogu písal o tom, ako sa nám podarilo zdvojnásobiť jeho návštevnosť. Rozhodol som sa napísať pokračovanie. Návštevnosť blogu je dnes štyrikrát väčšia ako pred rokom a chcem sa s vami podeliť o návod, vďaka ktorému sa nám to podarilo.

Čo sa nám podarilo dosiahnuť?

Náš blog sa snažíme neustále zlepšovať. Po zdvojnásobení návštevnosti sme sa neuspokojili s dosiahnutým výsledkom a našu stratégiu sme stále upravovali. Výsledok je takýto.

Porovnanie návštevnosti s predchádzajúcim rokom

Návštevnosť blogu je štyrikrát vyššia oproti minulému roku. Počet návštev stúpa dlhodobo už od vtedy, ako sme spustili našu obsahovú stratégiu a sám som zvedavý, kedy narazíme na strop.

Čo ma teší, je aj fakt, že okrem návštevnosti rapídne stúpa aj priemerný čas strávený na stránke. Je to pre mňa dôkaz toho, že kvalita našich výstupov stúpa a návštevníci im venujú viac času.

4x navstevnost blogu

Ako sa nám to podarilo?

V priebehu roka sme na blogu testovali viacero nových aktivít, prípadne sme dolaďovali tie, ktoré už boli rozbehnuté. Pokúsim sa vypichnúť tie najdôležitejšie.

Redakčný kalendár musí byť

Základ celej obsahovej stratégie, bez ktorého by som dnes tento článok nepísal. Ak si myslíte, že ho nepotrebujete a zvládnete to aj bez neho, tak sa mýlite. Ak sa venujete písaniu článkov popri práci a nemáte na to full time človeka, tak potrebujete mať na očiach termíny, inak na publikovanie zabudnete.

Redakčný kalendár

Takto vyzerá náš redakčný kalendár. Zapisujeme do neho všetko dôležité – dokedy sa má napísať článok, kto ho napíše, o čom bude, aké call-to-action prvky použijeme a hlavne to, či bol publikovaný. Čím viac článkov sa nestihne publikovať, tým viac červených políčok v kalendári pribúda. Funguje to naozaj dobre, pretože nikto sa nepozerá rád na niečo, čo mu pripomína jeho faily.

Motivujte ľudí, aby písali

Len samotný redakčný kalendár vám nezabezpečí to, že ľudia začnú sami od seba písať. Musíte ich motivovať a pripomínať im, že majú napísať článok. Ja to robím tak, že im každý týždeň v pondelok napíšem email, v ktorom im nenásilne pripomeniem, že majú publikovať článok. Ak náhodou nestíhajú, tak sa dohodneme na náhradnom termíne.

reminder

Pre autorov nášho blogu som pripravil aj návod, ako publikovať článok, aby som im čo najviac uľahčil všetky formality okolo a oni sa mohli sústrediť na samotné písanie.

Vyhodnocujte úspešnosť článkov

Všetci autori píšu svoje články dobrovoľne a nikoho do písania nenútime. Kto chce, ten píše, kto nemá čas, ten nepíše. Preto je dôležité, aby autori vedeli, či sú ich články úspešné a získali tak motiváciu písať ďalšie články.

Práve pre tento účel som vytvoril samostatný dokument, v ktorom vyhodnocujeme úspešnosť jednotlivých článkov. Autori tu môžu vidieť, koľko ľudí si prečítalo ich článok, koľkí z nich ho zdieľali na sociálnych sieťach a ako sa im darilo v porovnaní s ostatnými.

Vyhodnocovanie úspešnosti článkov

Porovnávať s ďalšími autormi sa môžu vďaka celkovému skóre, ktoré zohľadňuje metriky spomenuté vyššie. Čím vyššie skóre, tým zelenšia farba a úspešnejší článok. Autor tak už na prvý pohľad vidí, ako sa mu darilo.

Využite súťaživosť ľudí

Našich autorov motivujeme k písaniu aj tak, že každý mesiac vyhlasujeme autora mesiaca. Stane sa ním osoba, ktorej článok mal v danom mesiaci najvyššie skóre. Autora mesiaca vyhlasujeme na spoločnom meetingu a okrem potlesku kolegov získa aj malú finančnú odmenu. Zistili sme, že súťaživosť je najlepšia motivácia a počet publikovaných článkov sa po zavedení tohto ocenenia výrazne zvýšil.

Informujte o úspechoch

Všetci vo firme musia byť informovaní o tom, ako sa vášmu blogu darí. Len tak sa vám podarí vybudovať vzťah autorov k blogu.

zhodnotenie

Náš blog nie je úspechom jednej alebo dvoch osôb. Je to úspech všetkých autorov, ktorí na ňom publikovali článok. Preto ich každé tri mesiace informujem o tom, ako sa nám darilo a čo chystáme do budúcnosti.

Publikujte aj témy, ktoré sa k vám na prvý pohľad nehodia

Na našom blogu sme sa dlho venovali tým istým témam ako SEO, PPC, analytika, content marketing a podobne. Tieto témy mali svojich fanúšikov, ale ich okruh je obmedzený. Rozhodli sme sa preto experimentovať. Naši copywriteri napríklad začali písať o témach, ktorým sme sa predtým nevenovali, napríklad o najčastejších gramatických chybách alebo o najobľúbenejších klávesových skratkách.

Prekvapujúco získali tieto články veľký ohlas a zaradili sa medzi najúspešnejšie v histórii nášho blogu. Vďaka nim sa nám podarilo osloviť úplne novú cieľovú skupinu, ktorá o nás predtým nevedela.

gramatika

Nesústreďte sa len na písanie, ale aj na promovanie

Jednou z najväčších chýb, ktoré blogeri robia, je to, že napíšu článok na blog a čakajú na zázrak. Je len málo pravdepodobné, že vaša cieľovka si vás nájde sama a začne článok zdieľať na všetky strany.

Ak chcete, aby si ho prečítali, tak ich musíte vyhľadať a položiť im ho pred nos. Promovaniu článkov u nás venujeme veľa času. Zdieľame ich na sociálnych sieťach, posielame ich našim klientom, promujeme ich v našom newslettri, vyhľadávame relevantné skupiny na Facebooku a zdieľame články tam.

Veľký dôraz kladieme na to, aby mali všetky články pekný a unikátny úvodný obrázok, ktorý sa potom zobrazuje na sociálnych sieťach. Zvyšuje to mieru prekliku a odlíši vás to od nudných fotiek z fotobanky. To isté platí aj pre titulky, popis článku a sprievodný text, ktorý k nemu napíšete.

facebook

Nebojte sa za promovanie zaplatiť

Toto platí hlavne v prípade Facebooku, kde sa organický dosah príspevkov neustále znižuje. Ak ste venovali niekoľko hodín písaniu článkov, tak je škoda premrhať jeho potenciál len kvôli tomu, že nechcete zaplatiť Facebooku pár eur za promovanie článku.

A nemusia to byť žiadne veľké peniaze. My promujeme každý článok 10 eurami, čo v porovnaní s časom potrebným na písanie článku naozaj nie je žiadna veľká suma. Pri správnom zacielení vám to môže priniesť stovky návštevníkov.

Osvedčilo sa nám napríklad cieliť články na tých, ktorí už v minulosti navštívili náš blog. Je u nich väčší predpoklad, že si prečítajú ďalší článok. Cena za preklik sa v takomto prípade pohybuje od jedného do desiatich centov.

Rada na záver? Buďte trpezliví

Obsahová stratégia je nikdy nekončiaci proces, v ktorom stále niečo skúšate, vylepšujete a meníte. Bavíme sa tu o mesiacoch až rokoch práce, kým sa vám podarí dosiahnuť také výsledky, aké si predstavujete. Najťažšie je, samozrejme, začať, vybudovať si návyky a prejsť si všetkými omylmi.

Ak sa vám podarí prekonať túto fázu, tak sa celý proces výrazne zjednoduší. Čím skôr s tvorbou obsahu začnete, tým skôr sa dostanete do fázy, keď to už beží samo a vám len stačí určovať správny smer.