Pôvodne som chcel napísať článok o psychologických trikoch, ktoré svoje využitie nájdu aj v PPC oblasti. Popritom som však natrafil na veľa užitočných článkov, v ktorých sa dookola (vždy v inej forme) hovorilo o dôležitosti správneho cielenia na zákazníka podľa toho, v akej nákupnej fáze sa nachádza. Rozhodol som sa teda zmeniť tému a spísať pár bodov o tom, ako spraviť PPC kampaň efektívnejšiu a na záver som pridal i pár tipov, ktoré vylepšia vaše reklamné texty.

1. Oslovte návštevníka podľa nákupnej fázy

giphy-10-300x225

Podľa odborníkov z Kissmetricksu je jedným z dôvodov neúspešnej PPC kampane to, že „ste sa snažili pobozkať svojho zákazníka hneď na prvom rande”. Samozrejme, nie doslovne, ale v každom prípade to použijeme ako príklad: Predstavte si, že ste na rande. Sedíte na prvej večeri, spoznávate sa a zrazu sa z ničoho nič postavíte a snažíte pobozkať vašu „potenciálnu” frajerku.

V PPC je to podobné. Návštevníkovi, ktorého ste prostredníctvom platenej reklamy priviedli na landing page, sa snažíte svoj produkt alebo služby agresívne predať v momente, keď na to ešte nie je pripravený.
Najskôr vás chce spoznať, zistiť viac informácií o spoločnosti alebo produkte. Ak návštevník hľadá iba informácie a vy ho pošlete na landing page, ktorá je tvrdo orientovaná na predaj, je veľká pravdepodobnosť, že stránku opustí a nájde inú (konkurenčnú stránku), ktorá mu potrebné informácie poskytne. V AdWordse je krásne to, že návštevníka viete osloviť podľa toho, v ktorej nákupnej fáze sa nachádza. Ako na to?

2. Analyzujte výrazy, ktoré vaši návštevníci vyhľadávajú

giphy 3

Jednoducho si vo vašom AdWords účte v záložke Keywords pozrite vyhľadávané výrazy. Tieto dáta vám pomôžu vžiť sa do situácie návštevníka a zistíte, či hľadá informácie, porovnáva váš produkt alebo je pripravený nakúpiť. Napríklad je veľký rozdiel medzi vyhľadávanými výrazmi „kúpiť LED televízor” alebo „čo sú benefity LED televízorov”.
Tip: Hľadané výrazy inej nákupnej fázy označte ako negatívne kľúčové slová.

3. Search alebo Display podľa nákupnej fázy

6

Prvý krok pri nastavení kampane je kritický. Aký typ kampane si vybrať: Vyhľadávaciu sieť (Search) alebo Obsahovú sieť (Display)? Obidvoma sieťami totiž môžeme osloviť návštevníka v akejkoľvek nákupnej fáze. Povedzme si o nich viac. Existuje viacero konceptov, ktoré hovoria o nákupných fázach. Jedným z nich je napríklad „See, Think, Do, Care” (V preklade by to mohlo vyzerať ako „Uvedomenie, Zvažovanie, Rozhodnutie, Starostlivosť”), o ktorom nedávno písal náš kolega Ľuboš.

Nákupné fázy zákazníka podľa SEE, THINK, DO, CARE konceptu sú štyri:
See – fáza, v ktorej oslovujeme najširšie zasiahnuteľné publikum. Ľudia v nej moju značku, produkt alebo službu ešte vôbec nepoznajú.
Think – v tejto fáze publikum moju značku, produkt alebo službu pozná, porovnáva ju s konkurenciou a rozmýšľa nad možnosťami.
Do – fáza, v ktorej chce kvalifikované publikum v danom momente vykonať konverziu, napríklad nakúpiť.
Care – fáza, v ktorej oslovujeme existujúceho zákazníka.

Po aplikovaní tohto modelu na akýkoľvek biznis sa po definovaní publika dá logicky vydedukovať, ktorým kanálom efektívne oslovíme daného zákazníka.

Ukážme si to na príklade. Predstavte si, že ste majiteľom hotela. Vo fáze SEE môžete osloviť zákazníka bannerovou reklamou (Display). Reklama môže mať informatívny charakter, ktorej cieľom je najmä budovanie povedomia o značke.

Na druhej strane je tu vyhľadávacia sieť (Search kampaň), ktorá môže byť v tomto prípade vhodná vo fázach THINK a DO, kedy už zákazník cielene vyhľadáva ubytovanie.

Zákazníkov vo fáze CARE by sme opäť mohli osloviť Displayom, tentoraz však formou remarketingu. To znamená, že by sme na zákazníka, ktorý už služby nášho hotela využil, cielili reklamu so zľavou na ďalší pobyt.

4. Vytvárajte reklamy na základe vyhľadávacích výrazov

4

Analyzujte hľadané výrazy, ktoré sa vyskytovali častejšie a rozdeľte ich do kategorií SEE, THINK, DO a CARE. Urobte si malý brainstorming a pokúste sa vytvoriť reklamné texty pre jednotlivé fázy.

5. Bez dobre napísaných reklamných textov vám všetky tipy budú nanič

5

Áno, vaša PPC kampaň potom môže byť nudná a nebude konvertovať. Napísať dobré texty však nie je vôbec jednoduché. Natlačiť toľko informácií do tak malého priestoru je niekedy frustrujúce. Na to, aby ste odlíšili a boli lepší než konkurencia, musíte byť navyše i kreatívni.

Univerzálny tip na dobrý reklamný text neexistuje. Musíte pochopiť, čo vaša cieľová skupina chce a čo ju motivuje k nákupu. Jednou z možností, ako zistiť, čo na vašu cieľovku bude fungovať, je testovanie. A tu je pár tipov, na testovanie:

A.) V reklamných textoch používajte čísla

Keď máte k dispozícii presné čísla, nebojte sa ich použiť.
Napríklad namiesto „Zľava na detské topánky” použite aj konkrétne percento zľavy, a to „50% zľava na detské topánky“.

B.) Buďte super špecifickí

V reklamách používajte čo najpresnejšie čísla.
Napríklad: „Ako sme získali 1562 Subscriberov” namiesto „Ako sme získali viac ako 1500 Subscriberov“.

C.) Nepoužívajte rozmedzie čísel, ale konkrétnu hodnotu

Ak použijete len rozmedzie čísel, napríklad „35-70%”, ľudia budú mať tendenciu predpokladať, že 70% je výnimkou a že väčšina zliav sa týka len 35%.
3570vsupto

D.) Vytvorte urgenciu

Použite takzvaný „FOMO efekt“ (Fear of missing out). Základom tohto efektu je strach zákazníkov, že výhodná ponuka je časovo obmedzená a ak nebudú konať rýchlo, prídu o šancu výhodne nakúpiť. Napríklad „akcia alebo zľava platí iba dnes” vyvolá v zákazníkovi pocit, že o zľavu môžu prísť. Výsledkom je viac klikov i konverzií.
Tip: Ako pridať do reklamy odpočítavanie.

adwords-ad-copy-comparing-ads

E.) Ideálne riešenie problémov

Ak konkurencia používa dynamické vkladanie kľúčových slov a biduje na podobné kľúčové slová ako vy, môže výsledok vyhľadávania vyzerať veľmi „jednofarebne”. Marketéri niekedy zabúdajú, že zákazníci hľadajú riešenia na svoje problémy. Napríklad, ak zákazník chce predať svoje auto, tak by sme sa ho v reklamných textoch nemali pýtať: „Chcete predať svoje auto?”, lebo to už vieme. Skôr by sme mu ponúknúť rovno riešenie jeho problému, a to „Kúpime vaše auto”.

adwords-copy-sell-your-car

Spôsobov, ako zefektívniť PPC kampane existuje omnoho viac. Budem rád, ak mi napíšete do komentára tie vaše.