Zruší Trump Black Friday?
Nie, pravdepodobne nezruší. 🙂 Dobre, dosť bolo o Trumpovi, teraz sa vráťme k Black Friday. Svoj dnešný článok som venoval najmä radám, ako Black Friday využiť vo svoj prospech a pritiahnuť čo najviac zákazníkov. Predtým, ako sa k nim dostanem, by som však rád povedal pár slov o tom, čo to vlastne je.
Čo je Black Friday?
„Čierny piatok” je známy nákupný deň v roku, kedy obchodníci prichádzajú s najväčšími zľavami. Vznikol v USA a najväčší boom zažil v čase rozmachu internetového nakupovania a postupne sa rozšíril do celého sveta. Čierny piatok sa koná posledný piatok v novembri po Dni vďakyvzdania. Tento rok však vychádza na štvrtok!
Ale nie. Je to piatok 25. novembra. 😃
Funguje Black Friday na Slovensku?
Black Friday bol v roku 2015 podľa etrend.sk pre obchodníkov na Slovensku doslova trhákom. Zužitkovali ho najmä firmy ako Alza.sk, Mall.sk, Datart.sk a mnoho ďalších.
Black Friday môže byť dobrá príležitosť, ako zvýšiť predaj, ale treba myslieť na jednu vec. Nemusí fungovať pre všetky značky či firmy. V každom prípade to však stojí za otestovanie. Vyžaduje si to ale detailnú analýzu dát, tvorbu strátégie a dobré naplánovanie jednotlivých aktivít.
Pár stručných všeobecných rád:
- Plánujte v predstihu, prípadne aj na niekoľko dní. Black Friday nemusí byť iba o jednom dni. Ak sa ľudia chytia, zvážte predĺženie akcie.
- Celú kampaň dôkladne pripravte a nezabudnite na online marketingovú podporu v podobe PPC kampaní, Facebooku, SEO či iných aktivít.
- Svoju agentúru o vašom zámere včas informujte. Dnes je už totiž možno neskoro. (Iba ak by ste boli super aktívni ako môj kamoš Jacek, ktorého týmto pozdravujem).
- Akciu pravidelne opakujte. Každý rok.
- Skontrolujte stav vášho skladu.
- Ponúknite dopravu zdarma – ak ste ju nemali doteraz.
- V ten deň buďte maximálne flexibilní. Rátajte s tým, že možno budete musieť riešiť nepredvídateľné veci (spadne webstránka, vyprší kredit v kampaniach, produkt sa vypredá a vy naň nevypnete reklamu, nebudete stíhať reagovať na e-maily, telefonáty, FB komentáre, správy a pokračovať by sme mohli až do soboty).
- Zabezpečte dostatočnú pracovnú silu.
- Premyslite si termín dodania tovaru – môže sa stať, že kvôli zvýšeným objemom nebudete stíhať dodať tovar v sľúbený čas (napríklad „doručenie do 24 hodín“, ktorý komunikujete na vašej webstránke a reklamách). O dočasných zmenách informujte svojich klientov čo najskôr.
Pár menej stručných konkrétnejších rád:
1. Content marketing
Nebojte sa contentu! Môže vám len pomôcť. Pripravte článok o tom, čo môžu návštevníci na vašom webe či v e-shope v najbližších dňoch očakávať. Nezabudnite svoj web na túto udalosť poriadne pripraviť. Na home page môžete napríklad umiestniť banner a nič nepokazíte ani separátnou landing page so špeciálnou Black Friday ponukou.
2. E-mail marketing
Jednou z marketingových aktivít, ktorú by ste pri propagácii Black Friday určite nemali vynechať, je e-mail marketing. Newslettrom s tematikou výrazných piatkových zliav trafíte do čierneho.
Ak máte možnosť, naplánujte a vytvorte rovno viacero druhov newslettrov, ktoré nepošlete len pred akciou, ale aj počas nej a po jej skončení.
Ako by načasovanie jednotlivých newslettrov mohlo vyzerať?
E-mail #1 – poslať 4-5 dní pred akciou. Obsahom e-mailu by mohla byť informácia o tom, na čo sa môžu návštevníci o pár dní tešiť.
E-mail #2 – poslať 1-2 dní pred akciou. Obsahom e-mailu by mohli byť už konkrétne akciové produkty. Ľudia radi plánujú svoje nákupy dopredu a takto budú vedieť, že sa im s nákupom nového mixéru oplatí dva dni počkať.
E-mail #3 – poslať v deň akcie. Obsahom e-mailu by mala byť konkrétna akciová ponuka.
E-mail #4 – poslať po skončení akcie. Obsahom e-mailu by mohla byť napríklad informácia o prípadnom predĺžení akcie so zoznamom akciových produktov.
Najdôležitejši je e-mail #3, ostatné posielajte podľa vlastného uváženia a, samozrejme, možností.
3. PPC kampane (Google Adwords)
- Zvýšte budget a bid – počet vyhľadávaní slova Black Friday v novembri 2015 vzrástol oproti roku 2014 približne o 173 % (zdroj: Google Keyword planner).
S veľkou pravdepodobnosťou budete musieť rátať aj s vyššou konkurenciou, čo môže mať dopad na budget a bidy. Rátajte preto so zvýšením budgetu. - Upravte reklamné rozšírenia – doplňte rozšírenia s informáciami, ktoré môžu byť pre zákazníka v súvislosti s Black Friday užitočné.
- Pridajte nové kľúčové slová – identifikujte čo najrelevantnejšie kľúčové slová. Okrem zamerania sa na „Black Friday” zvážte aj long-tailové kľúčové slová, ktoré môžu priniesť lepšie výsledky.
- Vytvorte nové reklamné texty – k nákupu motivujte ľudí reklamnými textami a využite na to metódu FOMO (fear of missing out – čiže strach z toho, že vám niečo ujde). Ako? Komunikujte to, že akcia platí iba dočasne.
- Remarketingové kampane – vytvorte remarketingové publikum a „prenasledujte” ľudí, ktorí už navštívili vašu webovú stránku. Samozrejme, s relevantným bannerom. Myslieť pritom môžete aj na budúci rok a vytvoriť publikum tých, ktorí vaše piatkové akcie využili v roku 2016. V roku 2017 si na nich opäť spomeniete a budú jednou z vašich cieľových skupín.
- Definujte začiatok a koniec kampaní – aby vám zbytočne nebežali aj po skončení akcie.
- Nezabúdajte na rastúci trend využívania mobilov a tabletov a prispôsobte k tomu aj svoje kampane, a to zvýšením bidov na mobily, pridaním mobile-friendly rozšírení atď..
4. Facebook
Trávi vaša cieľová skupina veľa času na Facebooku? Nezabudnite na reklamy a ich správne načasovanie ani na tejto sociálnej sieti. Vytvorte niekoľko reklám a nastavte ich tak, aby sa zobrazovali ľudom v rôznych časových intervaloch.
Napríklad deň pred Black Friday o 18:00 hod. môžete nasadiť reklamu s informáciou „Už iba 6 hodín a najväčší výpredaj roka je tu!”.
Pár evergreen myšlienok na záver
- Nezabudnite na meranie výkonnosti každej aktivity.
- Nezabudnite na vyhodnotenie výsledkov nielen počas, ale aj po skončení akcie. Získate tak cenné informácie, ktoré sa vám môžu hodiť aj v budúcnosti.