Pracovať ako freelancer alebo radšej byť plnohodnotným členom agentúrneho tímu? To je dilema, ktorú v určitej fáze svojho pracovného života rieši každý marketér či marketérka. Obe možnosti prinášajú množstvo výhod, ale aj úskalí. Freelencing nemusí vyhovovať každému a, naopak, aj práca v agentúre nie je pre všetkých. Porovnali sme tieto dve pracovné možnosti a posvietili sme si na hlavné výhody práce v agentúre oproti freelencingu.

Práca v kolektíve 

Ak pracujete ako freelencer, máte viacero možností. Buď na zadaniach robíte z pohodlia domova, alebo využijete miesto v co-workingu. Je na vás, či vám vyhovuje práca osamote, alebo chcete byť obklopení ďalšími ľuďmi. Výhoda práce v agentúre je tá, že pracujete v kancelárii a máte pravidelný kontakt so svojimi kolegami a kolegyňami. Často sedia v jednej miestnosti všetci zamestnanci z určitej oblasti, preto ak máte problém, s ktorým si neviete poradiť, jednoducho sa otočíte a požiadate o radu.

Ak robíte v kolektíve, častejšie s kolegami tiež skočíte po práci do kaviarne či na pivko. Ak pracujete sami z domu, takéto spontánne akcie vám môžu chýbať.

Nezháňate nové joby

Na to, aby freelencer prežil, potrebuje pravidelný prílev zákaziek a úplne najideálnejším scenárom sú pravidelné projekty. Zháňanie nových klientov je často na freelencerovi a závisí od jeho šikovnosti a hlavne času, ktorý sa rozhodne investovať do tejto oblasti, koľkým klientom sa bude venovať. V agentúre často nájdeme sales tím, ktorý má na starosti nábor nových klientov. Samozrejmosťou je aj to, že keď je agentúra známa, klienti sa ozývajú sami. To však platí aj pri freelenceroch, ak ste skutočne dobrí, projekty prichádzajú samé.

Pravidelný pracovný režim

Freelancovanie si vyžaduje disciplínu. Ak robíte z domu, odporúča sa vytvoriť si rutinu, ako keby ste išli do práce. Pravidelný režim je dôležitý pre pracovný výkon a je veľmi jednoduché vymeniť rutinu za pohodlie. Práca v agentúre ponúka kombináciu a často zlatý stred. Dochádzaním do kancelárie nevyjdete z cviku a v mnohých prípadoch je režim voľnejší, čo sa týka počtu dní, ktoré môžete stráviť na home office. Zmenilo sa to najmä po pandemických rokoch, keď už je úplne bežné, že do officu chodíte 2- až 3-krát do týždňa.

Tímová práca

Agentúrne klientské zadania zvyčajne neobsahujú iba jednu oblasť, ale ich kombináciu. Či už sú to sociálne siete, SEO alebo plnohodnotné kampane. Na taskoch nepracujete sami, ale spolu s ďalšími odborníkmi. Je preto vysoká šanca, že sa naučíte niečo nové a objavíte oblasti, ktoré vás bavia a chceli by ste sa v nich vzdelávať (v tom prípade nezmeškajte náš článok o online kurzoch a certifikátoch). Zároveň tu vyhráva tímová práca nad individualizmom a aj počas frustrujúcejšieho obdobia sa navzájom povzbudíte a pomôžete si. 

Pravidelný príjem

Finančná odmena je dôležitá a najmä v súčasnosti je podstatné, aby sme na účet pravidelne dostali výplatu za dobre odvedenú prácu. A ideálne, aby bola stále v rovnakej výške. Pri freelencovaní závisí suma od množstva práce a výška príjmu tak môže kolísať. Oproti tomu v agentúre máte stanovenú mesačnú plácu, ktorá vám pristane na účte v dohodnutom termíne.

Pri freelencingu odporúčame mať na účte našetrených viac peňazí pre prípad, že klient vám za prácu zaplatí s oneskorením. Treba si tiež dať pozor na „neplatičov“, teda klientov, ktorí vám za prácu nezaplatia.

Robíte to, v čom ste najlepší

Práca v agentúre prináša najväčšiu výhodu v tom, že sa venujete iba tomu, v čom ste skutočným odborníkom. Nemusíte komunikovať s klientom, pretože túto časť agendy má najčastejšie v rukách account manager. Ušetríte tak hodiny času, ktoré môžete venovať práci priamo na projekte.

Tip na záver

Ak predsa len uvažujete nad tým, že sa postavíte na vlastnú nohu, odporúčame si prečítať knižku od Roberta Vlacha Na voľnej nohe od vydavateľstva Absynt. Na takmer 600 stranách nájdete všetko dôležité o freelencovaní a vyhnete sa tak začiatočníckym chybám.

Či už sa vyberiete cestou freelancovania alebo agentúrnym životom, v oboch prípadoch platí, že práca by vás mala napĺňať.