Instagram vie stále prekvapiť. Neustále pridáva nové funkcie a pokiaľ človek nesleduje, čo je nové, môže byť stratený. Našťastie kolegyňa Evka Fajčíková spísala už dávnejšie článok o instagramových vychytávkach, ktorý sme doplnili o tie najnovšie. 

V tomto článku sa pozrieme na to, podľa akého kľúča Instagram vyhodnocuje, kto videl vaše stories, pozrieme sa na novinky v oblasti reelsov, ktorých je hneď niekoľko, a predstavíme si aj vychytávku v podobe pripnutého príspevku vo feede.

#1 Kto pozerá tvoje stories?

Aj vy ste premýšľali, prečo sú niektorí vaši priatelia na vrchole zoznamu pozorovateľov? Vždy som si myslela, že ide o stalkerov, ktorí si pozrú každú storku alebo si ju pozerajú aj niekoľkokrát. Po čase som zistila, že to s tým nemá vôbec nič spoločné. 

Instagram vyzdvihuje tých používateľov, s ktorými máte vzťah. Využíva na to 3 hlavné faktory, a to: záujem, aktuálnosť a vzťah. To znamená, že Instagram sa pri zobrazení divákov vašich stories neriadi podľa chronológie, ale podľa toho, s kým ako interagujete. Tých potom prioritizuje a vyhodnocuje ich ako blízkych používateľov.

Instagram vyhodnocuje nasledovné:

  1. Zobrazujem si (stalkujem) daný profil?
  2. Píšem si s ním DM?
  3. Lajkujem a komentujem mu príspevky?

Instagram začal prioritizovať najmä z toho dôvodu, že na ňom strácame viac ako 70 % príspevkov svojho feedu a preto chce, aby sme videli príspevky tých, na ktorým nám záleží (aspoň podľa našej aktivity). 

#2 Hudba a generovanie popisu do videa

Počas posledných mesiacov priniesol Instagram hneď niekoľko vylepšení v oblasti reelsov. Je logické, že sa zameriavajú práve na tento typ obsahu, keďže videá už niekoľko rokov umelo tlačia do popredia. 

Medzi prvú novinku patrí automatické generovanie popisu do videa. Chcú sa ňou priblížiť používateľom s poruchami sluchu, ale aj pomôcť content creatorom pri vytváraní obsahu. Táto funkcia je automaticky zapnutá. Ak ju používať nechcete, musíte si ju manuálne vypnúť.

Ako na to? Video nahrajte ako reels, posuňte sa ďalej a úplne dole nájdete časť Advanced Settings. Po kliknutí uvidíte možnosť Show captions, ktorú vypnete.

Asi najväčšou novinkou je pokročilá práca so zvukom v reelsoch. Pribudli hneď tri nové vychytávky:

  • Úprava hlasitosti – po nahraní videa kliknite na ikonku noty v hornej časti. Pod videom nájdete slider s názvom Camera audio, s ktorým môžete stíšiť zvuk nahratého videa. To však nie je všetko. Po kliknutí na možnosť Voiceover môžete do videa niečo povedať a objaví sa druhý slider, ktorým upravíte hlasitosť nahrávky. Takto môžete stíšiť hudbu vo videu a vyzdvihnúť hovorené slovo.
  • Vlastná hudba – to, po čom mnohí túžili, je už konečne realita! Do reelsov si môžete pridať aj vlastnú hudbu. Kliknite na možnosť Music, kde objavíte tlačidlo Import. Pozor! Importovať však môžete iba zvuk z videí, ktoré máte v telefóne. 
  • Zvukové efekty – do nastavení pribudli aj zvukové efekty, ktoré nájdete v časti Sound Effects a pridáte ich do konkrétnej časti videa. Nájdete tu zvieracie zvuky, zvonček, ale aj potlesk.

#3 Pripnutie príspevku

Poslednou novinkou je pripnutie príspevku vo feede, ktoré určite poznáte z Facebooku. Konečne táto vychytávka dorazila aj na Instagram. Pripnúť môžete maximálne 3 fotky alebo videá, ktoré sa budú zobrazovať medzi najnovšími príspevkami, kým ich manuálne neodstránite. 

Funguje to jednoducho. Kliknite na príspevok, ktorý chcete pripnúť, stlačte tri bodky vpravo hore a vyberte možnosť Pin to your profile. Rovnakým spôsobom príspevok odstránite.

#4 Ako požiadať o Request Verification, čiže overený profil?

Instagram túto možnosť pridal priamo do aplikácie. Každý business účet tak môže požiadať o overenie priamo v aplikácii Instagram.

Potrebujem veľa followerov, musím mať odporúčania alebo si za to zaplatiť?

Instagram je v „odmeňovaní” a privilegovaní účtov veľmi striktný, takže určite to nebude také jednoduché, ako sa môže zdať. Nižšie si povieme, čo všetko musíte spĺňať.

Ako o to požiadať?

  • Váš profil musí byť firemný,
  • následne požiadajte o overenie priamo v aplikácii,
  • vypíšete vaše celé meno, prezývku, kategóriu a úradný doklad totožnosti s fotkou (napr. vodičský alebo občiansky preukaz, prípadne daňové priznanie).

Uff, celkom veľa na jedno overenie, nie? To však vôbec nie je všetko. Pre Instagram sú pre získanie Verified Badge najpodstatnejšie nasledujúce podmienky:

  1. Pravosť účtu – musíte byť známa osobnosť, celebrita, značka, registrovaná firma či subjekt. Určite ste sa na Instagrame stretli s niekoľkými profilmi typu Justin Bieber fans, Beckham family, ktoré síce majú niekoľko tisíc fanúšikov, no vlastnia ich iné osoby než tie, o ktoré ide. Preto Instagram týmto účtom badge nepovolí.
  2. Unikátnosť – v pravom účte by mala podľa pravidiel Instagramu vystupovať daná osoba či značka, ktorá účet zastupuje. Jednoducho povedané, ak má celebrita alebo firma XY Instagram účtov, Instagram overí len jeden.
    Samozrejme, Instagram robí v tomto bode aj výnimky, ale musí ísť o naozaj silnú značku, ako napríklad Adidas, ktorému overil niekoľko profilov.
  3. Kompletnosť – profil musí mať vyplnené Bio, musí mať profilovú fotku a musí mať uverejnený viac ako jeden príspevok. Navyše, v rámci vyplneného BIO nemôžete uvádzať odkaz na inú sociálnu sieť.
  4. Dôležitosť – najrozhodujúcejšie kritérium, ktoré musí profil splniť, je zahalené rúškom tajomstva. Ani Instagram sa doposiaľ nevyjadril, čo presne musíte spĺňať. Vychádza najmä z toho, či sa značka vyhľadáva aj na iných portáloch (nezohľadňuje platenú reklamu), teda či je dosť dôležitá na to, aby bola tohto ocenenia hodná.

Ak si myslíte, že všetky požiadavky spĺňate, neváhajte o to požiadať. Po odoslaní žiadosti stačí počkať na notifikáciu, kde sa dozviete, či je váš profil overený, alebo nie. Ak áno, odznak vám pridajú ihneď. Ak nie, môžete oň opätovne požiadať o 30 dní.  

POZOR! Ak v žiadosti neuvediete správne údaje alebo ak Instagram vyhodnotí nejaké podvody po získaní overenia (napr. falošní followeri alebo iné praktiky), riskujete úplné zablokovanie účtu.

Nezabúdajte, Instagram sa snaží o to, aby ste si ním budovali kredibilitu a dôveru. Už nie je len o fanúšikoch, pretože vám na overenie môže stačiť aj 20-tisíc followerov.

#5 Ako vyhodnotiť Engagement profilu?

Engagement = (likes + comments)/followers.

V Instagram štatistikách nájdete viacero ukazovateľov, na základe ktorých si viete vyhodnotiť, kto sú vaši followeri. Podstatné metriky sú aj impresie a reach. Viete, aký je medzi nimi rozdiel?

Reach, inak aj dosah, je to, koľko unikátnych followerov príspevok videlo. V prípade, že jeden používateľ skroloval svoj feed 3-krát a túto fotku videl 3-krát, vo výsledkom dosahu sa zapíše len jedno pozretie. Impresie na rozdiel od reachu vyhodnocujú všetky videnia fotky.