Richard Čermák: Najdôležitejšie je budovanie komunity okolo značky
Aké je to budovať a riadiť značku pre 3 absolútne odlišné firmy/projekty? O tom som sa bavila s Richardom Čermákom, ktorý pracuje ako Head of Brand vo WebSupporte, je zakladateľom hudobného vydavateľstva GERGAZ a aktuálne rozbieha skvelý projekt Meet the Heroes.
Ako dlho sa už venuješ marketingu?
Dnes už možno aj viac ako 10 rokov, i keď som si to dlhú dobu vôbec neuvedomoval. Okolo marketingu som sa totiž „motal“ dlho, vlastne odkedy sme začali budovať hudobné vydavateľstvo GERGAZ. To ma však v žiadnom prípade neživilo, takže som robil v rôznych korporáciách na IT oddeleniach a prehrabával sa v nezaujímavých kódoch. Vo voľnom čase sme však s kamošmi skúšali kreovať hudobnú značku, a teda robiť aj prvý marketing, i keď sme to tak nenazývali.
Hovoríš, že zo začiatku ste to nenazývali marketing. Spätne po rokoch skúseností, už ale asi vieš vyhodnotiť, čo bol marketing. Aké boli prvé kroky pri budovaní tejto značky?
Keď sa obzriem nazad, za to najdôležitejšie rozhodne považujem budovanie komunity okolo značky. V rannom štádiu to boli najprv prvé virtuálne kontakty a vzájomné sympatie, ktoré tvorili taký ten word-of-mouth marketing. Fajn výhodou hudobníkov je, že cestujú často po koncertoch a môžu sa stretávať s ľuďmi. Nám to veľmi pomáhalo pri samotnom promovaní GERGAZu v jeho začiatkoch. Až následne sme začali robiť nejaké cielené kroky, ktoré sa dajú nazvať už ako premyslený marketing.
Keby si mal tie znalosti, čo máš dnes, je niečo, čo by si urobil inak?
Ťažko povedať. Podľa mňa sme urobili a doteraz robíme veľa chýb. Náš cieľ bol od začiatku stať sa rešpektovaným labelom v zahraničí, preto sme sa sústredili najmä na zahraničných hudobníkov. Z časti sa to dá, ale je to hrozne náročné, keďže nemáme žiadne know-how, v našich končinách žiadny hudobný priemysel vlastne vôbec neexistuje a nikto o ňom skoro nič nevie. Na Slovensku nie je až taký problém zviditeľniť sa, je tu naozaj malá scéna a veľmi malé publikum.
Zdroj: https://www.facebook.com/gergaz/photos/pb.107163260095.-2207520000.1486208165./10157912132780096/?type=3&theater
Kto momentálne rieši manažment pre GERGAZ?
Ja už som v podstate 2 a pol roka mimo všetkých aktivít GERGAZu. Celý manažment GERGAZu teraz rieši kamoš, ktorý to robí tisíckrát lepšie ako ja. Mňa v podstate tieto administratívne veci vôbec nebavia a nikdy nebavili. Mám rád kreatívne veci a skôr rád vymýšľam a následne to rád nechám šikovnejším. V zásade som už len v pozícii zakladateľa. Moja rola je už len čisto v rámci PR alebo riešim obdobné aktivity na hudobnej scéne, akou bol napríklad nedávny projekt Ostrov hudby, kde sme spojili 4 slovenské rešpektované vydavateľstvá a hudobnou kompiláciou sme podporili ambiciózny projekt LALA Music Export Office.
Prečo si sa takto rozhodol?
Ono to nejako vyplynulo z vtedajšej situácie. Bolo to asi najhustejšie obdobie môjho života. Naraz som musel riešiť veľa nových vecí, ktoré som dovtedy nepoznal alebo flákal. S priateľkou sme si založili rodinku a narodil sa nám synček, začal som robiť vo WebSupporte a začal som spolupracovať na rôznych zaujímavých projektoch. Práve to mi po mnohých rokoch v GERGAZe opäť pripomenulo, ako veľmi ma baví tvoriť niečo nové úplne od základu. GERGAZ už bol ako tak zabehnutý a potreboval už len kvalitný manažment, i keď vždy by to mohlo byť stokrát lepšie. Uvedomil som si, že mu už nedokážem prinášať toľko, ako dovtedy a začal som riešiť ďalšie výzvy. S GERGAZom však stále ostávam v duševnom prepojení, je to predsa len také moje prvé dieťa :)).
Tak teda k tvojmu ďalšiemu novšiemu projektu . Ako vznikol nápad na vytvorenie projektu ako je Heroes.sk?
Projekt Meet the Heroes je v plienkach, ale máme s ním veľké plány. Vznikol niekoľkotýždňovým brainstormovaním medzi mnou a Baškou Ilić, s ktorou spolupracujem v rámci WebSupportu. Padli sme si celkom do oka v rámci pohľadu na svet, ale aj marketingu, a tak nejako to prirodzene vyústilo do tohto projektu.
Môžeš aj prezradiť, aké sú tie veľké plány?
Hmmm…poučený z mnohých projektov si dávam pozor na to, ako rýchle to celé tvoríme, lebo ideí je až-až. Nechceme vytvoriť magazín, ani žiadny žurnalistický web. Naším cieľom je vytvoriť funkčnú platformu so silnou komunitou, ktorá bude pomáhať a inšpirovať ľudí v rôznych oblastiach. Nemáme v pláne vytvoriť stabilnú redakciu, ale chceme, aby sa zapojilo čo najviac ľudí, študentov, ľudí z brandže.
Môj názor je, že na to, aby si urobila dobrý rozhovor, nepotrebuješ mať vyštudovanú žurnalistiku alebo marketing. Stačí zdravý rozum a záujem o spoločnosť a svet. Preto stále narastá počet zapojených ľudí do tohto nášho konceptu. Týmto spôsobom chceme šíriť a zdieľať čo najviac know-how v oblasti biznisu, kultúry, technológií, ale trebárs aj športu. Schválne hovorím trochu v inotajoch, lebo celý koncept ešte len utriasame a má svoje štádiá.
Z hľadiska budovania značky. Ako vznikol názov? Kto tvoril logo a identitu?
Názov sme vybrali spomedzi desiatok iných, lebo sa nám najviac páčil (inak, nechápal som, že táto doména je ešte voľná). Web je prerobená WordPress šablóna, logo je z nejakej free banky – len predvčerom prekreslené do vektorov. To je všetko. Na tomto sme to postavili a dodnes musím odpovedať ľudom na otázky, aký balík prachov sme museli „drbnúť“ za identitu :)). Záleží nám na obsahu, a tým sú kvalitné rozhovory a pekné fotky. To je naša identita.
Čo sa týka plánov, niečo málo si prezradil. Ale máte aj nejaké konkrétne marketingové ciele? Kvantitatívne, ako je návštevnosť a podobne?
Chceme to robiť kvalitne, nie kvantitatívne. KPI riešime zatiaľ len veľmi opatrne, pretože samotné čísla návštevnosti nás prekvapili už hneď od začiatku. Spoznávame teda správanie čitateľov, skromne nastavujeme ciele a snažíme sa celý projekt premyslieť aj finančne. Náš cieľ však je dostať sa ku koncu roka na priemernú mesačnú čítanosť aspoň 30 000 unikátov.
Využívate k tomu aj nejaký budget na promo a reklamy? Alebo idete zatiaľ bez takýchto výdavkov?
Zatiaľ sme do toho nevrazili viac, ako by bolo neúnosné. Urobili sme promo asi na 3 – 4 rozhovory, ale to sú zanedbateľné položky. Zatiaľ je super, že máme relatívne dosť šikovných ľudí okolo seba z marketingovej oblasti, ktorí nám chcú pomôcť rozbehnúť sa, čiže vieme dosť nákladov ušetriť.
Existuje naozaj veľa ciest, ako tento projekt monetizovať a už teraz sme mali 2 ponuky na zastrešenie biznisovej sekcie rozhovorov. Nechali sme to ale visieť vo vzduchu do konca tohto roka. Nemáme sa kam ponáhľať a všetkých nás to brutálne baví. Máme čas to celé premyslieť, vytvoriť tomu projektu za ten rok väčšiu hodnotu a vybrať si najlepšiu cestu.
Ako by si popísal rozdiel medzi budovaním brandu pre projekt ako Heroes, GERGAZ a zabehnutú firmu, akou je WebSupport?
Podľa mňa je v tom obrovský rozdiel, ale zároveň ich spája jedna vec. Všetky sa snažili a snažia od začiatku budovať komunitu ľudí, ktorí sú prvými ambasádormi značky.
Riešiť brandové záležitosti pre firmu ako WebSupport je oveľa zodpovednejšie a náročnejšie, nielen neporovnateľnou výškou budgetu. V rámci GERGAZu a Heroes je to v zásade len taká hra a môžeš si dovoliť experimentovať. Ak príde čokoľvek negatívne v rámci pôsobenia značky, GERGAZ a Heroes sa môžu otrepať a ísť odznovu. Veľkú značku to postihne ekonomicky, odídu zákazníci, zamestnanci, vrhnú sa na teba médiá a môže skončiť zle-nedobre.
Vieš povedať, na čo si zo svojej práce najviac hrdý? Kampaň, cieľ, zvládnutie nejakej krízy…
Hm, toto je ťažká otázka. Je toho viac a nedokážem vybrať jednu, dve ani tri veci. Ja sa snažím myslieť veľmi koncepčne a vždy pocítim istú „hrdosť“ na svoju prácu až po nejakej dobe, keď vidím výsledky. Tak to mám vo všetkých troch spomínaných značkách.
Aktuálne som však veľmi pyšný na to, ako tvoríme nový WebSupport. Veľa vecí sa mení, menia sa procesy a prišlo veľa nových šikovných ľudí, mení sa brandová a interná komunikácia, upgradeujeme firemnú kultúru. Ja mám v každej tej veci väčší či menší podiel na rôznych úlohách. Mám z toho obrovskú radosť, sledujem tie zmeny už teraz a z vlastných skúseností viem, že celé si to uvedomím možno tak o rok a bude to veľké .
Čo máš na marketingu najradšej?
Nikdy som na tým nepremýšľal, ale asi to, že je to oblasť, ktorá sa stále a dosť rýchlo mení. To má spoločné s technológiami, médiami a hudbou. Práve preto ma tieto oblasti vždy fascinovali a snažím sa v nich realizovať. Neviem si predstaviť, že by som robil niečo iné. Nemám rád nudu, mám rád zmenu a nestále prispôsobovanie sa okolnostiam. Núti to človeka premýšľať, reflektovať aktuálny svet a byť pripravený na budúcnosť.
Ďakujem Richardovi za rozhovor :). Ak aj vás zaujal projekt Meet the Heroes tak, ako mňa, máte jedinečnú šancu sa do neho zapojiť. Viac v článku Buďte súčasťou komunity.