Kým si povieme čo môže byť dôvodom dlhodobého poklesu pozícií, poďme si najskôr ujasniť, čo pod tým rozumieme.

Je bežné, že sa pozícia webu na dané kľúčové slovo pohybuje. Čiže pokles o 4-5 pozícií určite nie je výsledkom penalizácie zo strany Google. Taktiež sa vám môže stať, že web klesne zo dňa na deň o desiatky pozícií (prípadne zmizne z vyhľadávania úplne). Netreba hneď panikáriť! Môže ísť len o dočasný výpadok. Treba počkať určitý čas. Ako dlho je ťažké určiť, ale približne od 2 týždňov do mesiaca (je to skutočne veľmi individuálne). Ak sa potom nevráti web na pôvodné pozície, je to potrebné začať riešiť.

Prečo bolo potrebné objasniť si to? Často sa totiž stáva, že stránke klesnú pozície a majitelia začnú panikáriť. Výsledkom toho je prehnané linkovanie, prípadne iné aktivity, ktorými na seba Google len upozornia a koniec-koncov to viac uškodí, ako pomôže.

Teraz, keď už  chápeme čo je dlhodobý pokles pozícií, poďme sa pozrieť na to, čo ho spôsobilo.

  1. Úplne prvý krok je zistiť, či je váš web stále indexovaný. Zistíte to jednoducho zadaním site:url.sk do Google. Pokiaľ vám nevyhodí žiadny výsledok, Google vašu stránku neindexuje. Toto je najhoršia situácia zo všetkých. Je totiž veľmi pravdepodobné, že ste dostali od Google ban. Aby ste si boli na 100% istý, skontrolujte to cez Webmaster Central. Keď to máte potvrdené, predovšetkým odstráňte SPAM z vašej stránky (resp. dôvod prečo ste boli penalizovaný) a potom požiadajte Google o prehodnotenie vášho prípadu. V prípade, že nič nepomôže, jediným riešením je zakúpenie novej domény a vybudovanie nového webu.
  2. Ak zistíte, že je web stále indexovaný, ďalším krokom je zadanie názvu vašej domény, prípadne iného brandového slova do vyhľadávania.  Ak sa váš web nezobrazí je pravdepodobné, že vás Google „trestá“ kvôli spamovým odkazom na váš web (odkazy z obsahovo nerelevatných a nekvalitných webov, z patičky, linkfariem…) alebo spamovej on-page optimalizácii (nepriprodzené kumulovanie kľúčových slov…). Odstráňte všetky tieto nedostatky a opäť pošlite žiadosť o prehodnotenia vašej situácie (Re-Inclusion Request). Buďte úprimný a milý, oznámte, že chybu ste odstránili, nehanbite sa priznať ako je vám to ľúto a nezabudnite prisľúbiť, že sa to nikdy viac nebude opakovať 🙂
  3. Ak zistíte, že aj na brandové slová sa zobrazujete, nie ste penalizovaný zo strany Google. Jeeej 🙂  Google proste znížil hodnotenie (ranking) vášho webu. Riešením je znovu si prejsť on-page faktory na vašej stránke a získať kvalitné odkazy.

Google pravidelne mení svoj algoritmus vyhľadávania a dlhodobý pokles pozícií je často dôsledkom niektorej z týchto zmien. Ak si chcete byť istý, ktorý update algoritmu vás postihol použite Panguin tool. Prihlásite sa naň cez svoj Google analytics účet. Nástroj vám vyhodnotí, kedy klesla návštevnosť vášho webu z organického vyhľadávania plus zobrazí na časovej osi, kedy bol update algoritmu a o ktorý update ide. Na obrázku nižšie môžete vidieť, že pokles návštevnosti a pozícií daného webu je výsledkom update-u algoritmu s názvom Panda.

panguin tool

Každý update (Panda, Penguin…) znamená pre váš web a SEO niečo iné. Aby vám bolo jasné za čo ste postihnutý, musíte vedieť, čo ten daný algoritmus znamená. Zistíte to napríklad v tomto článku.