Plánujete vytvoriť webovú stránku či e-shop? Jedným z prvých krokov k úspešnému štartu v online svete je správna doména. Čo to vlastne je a ako si ju zaregistrovať? V článku si povieme aj o tom, na čo si dať pozor pri jej registrácii.

Tvorba webu

Tvorba webovej stránky sa nezaobíde bez niekoľkých dôležitých krokov. V jednom z našich článkov sme sa bavili o tom, na čo nezabudnúť pred samotnou tvorbou webu. Dnes si povieme viac o jednej z prvých vecí, ktorú treba pri tvorbe webu vyriešiť – registrácii domény.

Čo je doména?

Hovorí vám niečo pojem IP adresa? Je to podobné ako súradnica v GPS, vďaka ktorej vás navigácia zavedie na danú adresu. Môže mať 4 alebo 8 skupín čísel, keďže sa delí na IPv4 a IPv6.

  • IPv4 je 23-bitová adresa. Jej plný tvar je 255.255.255.255, ale môže byť aj 0.0.0.0. Ide o štvoricu trojciferných čísel, ktoré sa môžu pohybovať od 0 do 255.
  • IPv6 je 128-bitová adresa. Zapisuje sa ako osem skupín po štyroch hexadecimálnych čísliciach.

Tieto číslice sa nepamätajú práve najľahšie, a preto existuje tzv. DNS – Domain Name System. Vďaka nemu nemusíte riešiť žiadne dlhé IP adresy, ale jednoduchšie názvy domén, ktoré majú možnosť vystihnúť obsah vašej webovej stránky.

Rozdelenie domén

Domény majú svoje rozdelenie, najčastejšie ide o TLD a SLD. Pod TLD rozumieme domény najvyššej úrovne. Zároveň ide o posledné časti domén. Patria sem skratky, ako napríklad .com (commercial), .net (network), .edu (education) a ďalšie.

Existujú tri typy TLD, ktoré prideľuje IANA/ICANN. IANA oficiálne uznáva tieto tri typy TLD:

  • gTLD – generické domény najvyššej úrovne
    • obsahuje všetky najznámejšie TLD (.com, .org, .net)
    • takisto aj populárne generické možnosti (.xyz, .biz, .info)
    • nájdete tu aj konkrétne geografické oblasti (.nyc, .paris a pod.)
    • približne od roku 2011 sa dajú registrovať aj vlastné gTDL
      • príkladom je .google, .mitsubishi a pod.
  • sTLD – sponzorované domény najvyššej úrovne
    • TLD sponzorované konkrétnym subjektom (podnikom, vládou, inou skupinou), ako napríklad .gov (vláda USA), .mil (americká armáda), .museum (múzeá), .travel (cestovné kancelárie) a pod.
  • ccTLD – domény najvyššej úrovne s kódom krajiny
    • predstavujú konkrétne krajiny, ako napríklad .us (USA), .fr (Francúzsko), .eu (Európska únia) a podobne

SLD, domény druhej úrovne, predstavujú časť domén, ktorú si zvolíte a bude prezentovať vašu webovú stránku. V našom prípade, visibility.sk, je to visibility.

Existujú aj domény tretej úrovne, ktoré označujeme ako subdomény. Ide o ďalší text pred bodkou, za ktorou je doména druhej úrovne. Napríklad blog.visibility.sk. Aj tieto domény si môžete zvoliť a vytvoriť sami, ak vám túto možnosť ponúkne hostingová spoločnosť.

Registrácia domény

Prejdime ale na samotnú registráciu domény. Ako to funguje a čo všetko pri nej treba vyriešiť?

Výber správnej domény

Viete už, ako sa bude volať vaša nová webová stránka? Mnohí to vopred nevedia a ak aj náhodou áno, môže sa im ľahko stať, že daná doména už bude zabraná. Dnes už totiž môže byť pre mnohých celkom ťažké nájsť voľnú doménu. Nie je to však nemožné.

Ak ešte neviete, akú doménu si vybrať, máme pre vás niekoľko tipov.

Čím kratšie, tým lepšie

Krátka doména je výstižnejšia a ľahšie sa zapamätá. Pri krátkych doménach tiež nemusíte riešiť, akým spôsobom a či vôbec oddeľovať jednotlivé slová.

Pomlčky – áno alebo nie?

Pomlčka vám môže pomôcť sprehľadniť váš názov domény, no takisto môže vašim potenciálnym zákazníkom sťažiť jej zadávanie, resp. zapamätanie si. Ak už máte doménu s pomlčkou, je vhodné zakúpiť si aj doménu bez pomlčky a prepojiť ju s webom. Človek sa tak na váš web dostane v oboch prípadoch, či už pomlčku napíše, alebo nie.

Jazykové mutácie

Takisto sa treba zamyslieť aj nad prípadnými jazykovými mutáciami. Tak ako pri pomlčkách, tak aj v prípade jazykových mutácií sa naskytá možnosť zakúpiť inú TLD a zatiaľ ju presmerovať. Väčšinou sa robia jazykové mutácie pod jednou doménou (napr. www.niecozaujimave.sk/en). Stále si však môžete kúpiť doménu www.niecozaujimave.com a tú presmerovať na EN verziu. 

Záleží to aj od daného človeka – ako veľmi chce mať jedinečnú URL adresu.

Kľúčové slová

Doména pozostávajúca z kľúčových slov nielenže vystihne, čo robíte, ale takisto môže byť nápomocná pri vyhľadávaní vo vyhľadávačoch, ako napríklad Google. Dnes už však vôbec nie je potrebné mať v názve domény kľúčové slová.

Ako prebieha registrácia domény

Ako si zaregistrovať doménu? Proces registrácie domény je jednoduchý:

  1. Skontrolujte, či je doména, o ktorú máte záujem, voľná.
  2. Ak áno, vložte ju do košíka.
  3. V prípade, že doménu plánujete využiť ako web, budete potrebovať aj hosting.
  4. Ak ju chcete využiť iba ako presmerovanie, nepotrebujete nový hosting.
  5. Na kúpu a registráciu svojej novej domény môžete využiť ľubovoľného registrátora domén. Tí sa líšia v dostupnosti rôznych služieb a takisto v cenách.
    1. Niektoré domény sa však dajú zakúpiť len cez registrátorov, ktorí to podporujú, pričom môže byť potrebné preukázať, že ste občan danej krajiny.
  6. Vytvorte si váš doménový profil, ktorý sa skladá zo základných údajov, ako meno, adresa bydliska, e-mailová adresa a podobne.
  7. Platbu domény si môžete nastaviť na rôzne časové obdobia, najčastejšie sa predpláca na rok.
  8. Po úspešnej registrácii domény ju môžete presmerovať na už existujúci web. Po zakúpení hostingu si tiež môžete nainštalovať redakčný systém, napríklad WordPress.
    1. Rovnako je tu stále možnosť mať webovú stránku bez redakčného systému.

Poznámka: Niektoré hostingy obsahujú už nainštalovaný redakčný systém. V takom prípade môžete takmer ihneď začať tvoriť.

Na čo si dať pozor pri registrácii domény

Pri registrácii domény si dávajte pozor na jej históriu. Najjednoduchšie je vždy si vopred skontrolovať, čo, resp. či bolo na doméne v minulosti niečo uložené, a to nástrojom archive.org. Pretože to, akí návštevníci budú na váš web chodiť, vo veľkej miere ovplyvňuje aj jeho prípadná história.

Zaujímavosť na záver

Vedeli ste, že ceny domén sú rôzne a závisia od danej krajiny? Napríklad na rakúske domény budete mať lepšie ceny v Rakúsku ako na Slovensku. Ich ceny si viete zistiť priamo u konkrétnych registrátorov. Na záver sme si pre vás pripravili zaujímavosť v podobe tých najdrahších predajov domén.

  • business.com – 345 000 000 dolárov
      • v roku 1999 sa táto doména predala za slušných 7,5 milióna dolárov, no nikto ani len netušil, že o 8 rokov bude mať pomaly 47-krát vyššiu hodnotu
  • lasvegas.com – 90 000 000 dolárov
      • túto doménu kúpila „na splátky” spoločnosť, ktorá vlastní aj doménu vegas.com
      • oba hľadané výrazy chceli mať nasmerované na cestovnú kanceláriu z Las Vegas
  • internet.com – 18 000 000 dolárov
    • jeden z najlepších názvov domén kúpila spoločnosť QuinStreet v roku 2009, vrátane ďalších zaujímavých domén, ako napríklad developer.com či internetnews.com

Ak vás téma zaujíma, prečítajte si článok o tvorbe a štruktúre URL adries od Jara Urama.

 

(Zdroj informácií)