Ako merať návštevnosť z AI nástrojov? (+template)
Online prostredie sa rýchlo mení a s ním aj zdroje návštevnosti. Umelá inteligencia (AI) sa dnes stáva jedným z nových kanálov, cez ktoré ľudia objavujú webstránky. Ako však zistiť, či aj vaši potenciálni zákazníci používajú AI nástroje na vyhľadávanie informácií?
Ako identifikovať návštevnosť z AI?
V Google Analytics 4 (GA4) sa návštevnosť z AI nástrojov zatiaľ neschováva pod samostatnú kategóriu. Najčastejšie ju nájdete pod médiami ako Referral alebo (not set). Práve preto je dôležité tieto dáta sústrediť na jedno miesto, aby ste s nimi mohli efektívne pracovať.
Keď si AI návštevnosť vyčleníte, analýzy aj rozhodovanie budú omnoho jednoduchšie a presnejšie.
Spôsoby sledovania AI návštevnosti v GA4
V článku nižšie vám ukážeme 3 konkrétne metódy, ako si tieto dáta vyfiltrovať priamo v prostredí Google Analytics 4.
A ak s GA4 ešte nie ste kamaráti, máme pre vás jednoduchý report v Looker Studiu. Stačí ho otvoriť, vybrať si vlastníctvo a hneď vidíte, či a v akom objeme prichádza na váš web návštevnosť z AI nástrojov.
→ Otvoriť automatizovaný AI report ←
1. Pomocou jednoduchého filtra
Najjednoduchší spôsob, ako objaviť AI návštevnosť v Google Analytics 4, je aplikovať filter na návštevnosť. Tu je problémom to, že filter, ktorý je postavený na RegEx, má horný limit iba 250 znakov. Preto si treba dobre vybrať, ktoré nástroje si do daného filtra vložíte.
Krok 1: Otvoríte si váš Google Analytics 4. V rozhraní si otvoríte report pre návštevnosť, v ktorom chcete vidieť návštevnosť z AI nástrojov:
Krok 2: Kliknete na tlačidlo pridať filter (Add filter+). Zvolíte si požadovanú dimenziu, v našom prípade sme si zvolili zdroj relácie (Session Source):
Krok 3: Pre filter si zvolíte podmienku „matches regex“ a do pola pre hodnotu filtra (Value) vložíte vyššie zmienený regex. Tu chceme pripomenúť, že priestor je len na 250 znakov. Ak chceme sledovať všetky nástroje, ktoré sú v danom momente populárne, tento spôsob nie je ideálny.
Krok 4: Ako posledný krok stačí stlačiť tlačidlo Aplikovať (Apply). Grafy, ktoré v danom reporte máme, sa automaticky upravia podľa filtra pre AI nástroje.
Výhody: Pomerne rýchly a jednoduchý spôsob pre jednorazový pohľad.
Nevýhody: Ak chceme tento typ návštevnosti monitorovať na pravidelnej báze, museli by sme po každom príchode do GA4 tento postup opakovať. Preto nie je pre takéto situácie vhodný.
2. Pomocou vytvorenia Custom Channel Distribution a Custom reportu
Mierne komplikovanejší, no o to užitočnejší spôsob, ako identifikovať a vyčleniť AI návštevnosť v Google Analytics 4, je vytvorenie nového rozdelenia akvizičných kanálov.
Krok 1: Otvoríte si váš Google Analytics 4. V rozhraní si otvoríte administrátorskú sekciu (Admin). Zvolíte si položku skupiny kanálov (Channel groups):
Krok 2: Kliknete na tlačidlo vytvoriť novú skupinu kanálov (Create new channel group):
Krok 3: Pomenujete si novú distribúciu akvizičných kanálov. Napríklad „Default CHG + AI“. Odporúčame vložiť aj popis v štýle – „Doplnený kanál pre návštevnosť z AI toolov – 06/2025“. Kliknete na tlačidlo pridať nový kanál (Add new channel):
Krok 4: Pomenujete si svoj kanál. Napríklad – AI Tools. Kliknete na tlačidlo pridať podmienku pre skupinu (+Add condition group). Zvoľte si dimenziu pre pravidlo – zdroj (Source). Ako podmienku nastavíte – zhoduje sa s regexom (matches regex) a vložíte regex:
RegEx pre AI nástroje:
chat\.openai\.com|claude\.ai|perplexity\.ai|gemini\.google\.com|copilot\.microsoft\.com|mistral\.ai|deepseek\.com|poe\.com|you\.com|phind\.com|quillbot\.com|copy\.ai|jasper\.ai|writesonic\.com|rytr\.me|wordtune\.com|copymonkey\.ai|grammarly\.com|notion\.so|smodin\.io|scite\.ai|huggingface\.co|character\.ai|deepl\.com|remove\.bg|canva\.com
Nezľaknite sa, regex je dlhý a bude sa vykresľovať pomimo pole pre regex. Je to síce neestetické, ale bude to fungovať. Kliknite na tlačidlo uložiť kanál (Save channel):
Krok 5: Ako posledný krok stačí stlačiť tlačidlo preusporiadať (Reorder). Keďže GA4 atribuuje kanál podľa poradia, musíme presunúť náš nový kanál AI Tools nad kanál Referral. Takto minimalizujeme šancu, že nám AI návštevnosť spadne do iných kanálov. Poradie zmeníte tak, že kliknete na položku a potiahnete ju na požadované miesto v zozname:
Po správnom umiestnení stlačte tlačidlo aplikovať (Apply) a následne tlačidlo uložiť skupinu (Save Group):
Hotovo. Dáta sa spracujú aj spätne, takže nemusíte čakať, kým sa nazbierajú nové. Viete si ich pozrieť v akomkoľvek reporte, kde si iba v dimenziách zvolíte nové rozdelenie kanálov – v našom prípade hľadáme názov „Default CHG + AI“:
Výhody: Trvácne riešenie pre pravidelné reportovanie. Dáta sa načítajú aj spätne.
Nevýhody: Síce mierne zdĺhavejší postup, no aj tak ho zvládne takmer každý.
3. Pomocou vytvorenia Custom Exploration
Ak potrebujete výsledky AI návštevnosti reportovať na pravidelnej báze a nechcete zároveň zasahovať do základného nastavenia akvizičných kanálov, môžete si v GA4 vytvoriť vlastný Exploration náhľad, ktorý viete v prípade potreby ďalej zdieľať na ďalšie osoby.
Krok 1: Otvoríte si váš Google Analytics 4. V rozhraní si otvoríte položku Explore a vytvoríte si nový prázdny exploration (Blank):
Krok 2: Na ľavej strane si kliknete na pridanie dimenzií a zvolíte si zdroj relácie (Session Source) plus všetky ďalšie dimenzie, ktoré chcete analyzovať. Napríklad vstupná stránka (Landing Page). Stlačíte tlačidlo potvrdiť:
Krok 3: Obdobným spôsobom na ľavej strane pridáte požadované metriky. Zvyčajne začnete reláciami (Sessions), prípadne používateľmi (Total Users). Stlačíte tlačidlo potvrdiť:
Krok 4: Natiahnete dané dimenzie a metriky do stĺpca s nastaveniami (Settings). Medzi rows odporúčame dať vstupné stránky a médiá, zatiaľ čo medzi hodnoty (Values) vložíte metriky. Napríklad relácie (Sessions) alebo používatelia (Total Users):
Krok 5: Ako posledný krok aplikujete filter pre zdroj relácie (Session Source). Ako podmienku nastavíte „matches regex“ a ako hodnotu vložíte už zmienený regex:
RegEx pre AI nástroje:
chat\.openai\.com|claude\.ai|perplexity\.ai|gemini\.google\.com|copilot\.microsoft\.com|mistral\.ai|deepseek\.com|poe\.com|you\.com|phind\.com|quillbot\.com|copy\.ai|jasper\.ai|writesonic\.com|rytr\.me|wordtune\.com|copymonkey\.ai|grammarly\.com|notion\.so|smodin\.io|scite\.ai|huggingface\.co|character\.ai|deepl\.com|remove\.bg|canva\.com
Výhody: Naďalej pomerne rýchly a jednoduchý spôsob, ako získať pohľad na AI návštevnosť. Možnosť opätovného náhľadu bez nutnosti opätovného nastavenia.
Nevýhody: Rozhranie pre GA4 „Exploration“ nie je veľmi intuitívne a často neprehľadné.
Pomôcky v rámci práce s GA4
RegEx pre AI nástroje:
chat\.openai\.com|claude\.ai|perplexity\.ai|gemini\.google\.com|copilot\.microsoft\.com|mistral\.ai|deepseek\.com|poe\.com|you\.com|phind\.com|quillbot\.com|copy\.ai|jasper\.ai|writesonic\.com|rytr\.me|wordtune\.com|copymonkey\.ai|grammarly\.com|notion\.so|smodin\.io|scite\.ai|huggingface\.co|character\.ai|deepl\.com|remove\.bg|canva\.com
Template pre Looker Studio:
→ Otvoriť automatizovaný AI report ←
Nepodceňujte AI: Vaša návštevnosť sa práve mení
Ak beriete digitálnu analytiku vážne, sledovanie AI návštevnosti by dnes už malo byť súčasťou vášho štandardného reportingu. Pomocou jednoduchého RegEx výrazu a pár klikov v GA4 alebo Looker Studiu si dokážete vytiahnuť veľmi cenné informácie, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť správanie moderných používateľov.
A ak vás téma posúvania návštevnosti zaujíma viac do hĺbky, sledujte našu sériu Rank Master 3000 — kde pravidelne rozoberáme najnovšie taktiky, AI trendy a pokročilé postupy, ako zostať viditeľní vo vyhľadávačoch.