„Nechceme robiť PPC kampaň na brandové kľúčové slová v google vyhľadávaní, lebo aj tak sme na prvom mieste v organickom vyhľadávaní. Je to zbytočné míňanie rozpočtu.”

Toto je najčastejší argument firiem, ktoré nechcú robiť PPC kampane zamerané na brand. Sú to však práve tieto kampane, ktoré často dosahujú najlepšie výsledky v celom účte. Prečo by ste si teda mali vyhradiť určitú časť rozpočtu aj na takúto kampaň?

Tento článok pôvodne napísal Matúš Lovás v júli 2015. Ja som článok aktualizoval a doplnil o nové informácie.

Všeobecné kampane vs. kampane vo vyhľadávaní zamerané na brand 

Hlavným rozdielom medzi všeobecnými kampaňami a kampaňami vo vyhľadávaní zameranými na brand je, že tie všeobecné cielia na ľudí, ktorí vyhľadávajú produkty, ktoré predávate alebo služby, ktoré ponúkate.

Reklamy vo vyhľadávaní sústreďujúce sa na brand sú zacielené na ľudí, potenciálnych zákazníkov, ktorí hľadajú konkrétne vás, a teda vašu značku.

Všeobecná platená kampaň

Všeobecné kampane vo vyhľadávaní sú zamerané na väčšinu vyhľadávacích dopytov jednotlivými používateľmi. Vyhľadávania v tejto kategórii dopytov zväčša predstavujú všeobecné výrazy s nízkym nákupným úmyslom, ako napríklad „klimatizácia“ alebo „inštalácia vstavanej klimatizácie“. Tieto dopyty sa nezaoberajú konkrétnou preferenciou značky a často vám dávajú najavo, že používateľ je ešte v počiatočnom štádiu nákupného lievika

Kampaň vo vyhľadávaní zameraná na brand

Na druhej strane máte k dispozícii vytvoriť kampaň vo vyhľadávaní, ktorá, ako už tušíte, sa zameriava na kľúčové slovo špecifické pre vašu značku.

Tieto kampane sú prínosné, keď používatelia vyhľadávajú konkrétne vašu značku alebo firmu, buď v spojení s konkrétnym názvom produktu, alebo bez neho.

Takže namiesto všeobecných hľadaných výrazov súvisiacich s klimatizáciou spomenutých vyššie by boli príkladmi vyhľadávania „klimatizácie Samsung“ alebo „kazetová klimatizácia Samsung“. Takéto dopyty zvyčajne evokujú vyšší nákupný zámer, a teda vyššiu pravdepodobnosť konverzie zameranej na predaj produktu. 

Prečo sú kampane vo vyhľadávaní so zameraním na brand také dôležité? 

Tu je niekoľko dôvodov, prečo by ste mali mať ako predajca v online priestore neustále spustené kampane tohto typu.

Výsledky vyhľadávania máte pod kontrolou

Pomocou kampaní vo vyhľadávaní zameraných na brand máte v rukách moc ovládať posolstvo svojej značky. Aj keď sa vaša webová stránka zobrazuje vo výsledkoch organického vyhľadávania na kľúčové slová zamerané na vašu značku, nie je jednoduché kontrolovať, ktoré organické výsledky sa zobrazia, a to ani s najlepšími SEO stratégiami.

So searchovými brandovými kampaňami máte oveľa väčší prehľad a kontrolu. Tieto kampane vám dávajú priestor experimentovať s rôznymi vstupnými stránkami, produktami, textami reklám a pod., aby ste zistili, ktoré reklamy generujú najvyššiu mieru prekliknutia a taktiež napríklad mieru konverzie pri brandových kľúčových slovách.

Ak túto možnosť nevyužijete a nekúpite si tento priestor na zobrazenie reklám vy, kúpia si ho vaši konkurenti.

Pozrime si to na príklade

Na obrázku nižšie môžeme vidieť, že pri značke „Bodyworld“ so sprievodným kľúčovým slovom „protein“ sa zobrazujú výsledky vyhľadávania ako reklamy na Googli aj e-shopy značiek ako „gainer.sk“ alebo „biotechusa.sk“, aj keď toto nie je kampaň zameraná na ich brand. Ako môžeme vidieť, „bodyworld.sk“ sa zobrazuje na druhom miesto v tomto vyhľadávaní, no keby si tento reklamný priestor Bodyworld nekúpil vôbec, tak sa tu nezobrazí a túto možnosť naplno využije konkurencia:

Prečo tvoriť brandové kampane

Čo ak som medzi prvými v organických výsledkoch?

Mnoho ľudí si kladie otázku, prečo míňať peniaze na inzerovanie vo vyhľadávacej sieti prostredníctvom vytvárania brandových kampaní zameraných na vlastnú značku, keď organika dosahuje veľmi dobré výsledky.

Na prvý pohľad je táto otázka na mieste a s istotou môžeme povedať, že veľa z nás si ju už položilo. Aj keď váš web dosahuje skvelé výsledky a popredné zobrazenia v organickom vyhľadávaní, je nevyhnutné vytvárať aj brandové kampane vo vyhľadávacej sieti. V opačnom prípade nechávate peniaze na stole alebo ich nepriamo odovzdávate svojim konkurentom.

V nasledujúcej časti si priblížime hneď niekoľko dôvodov, prečo je dôležité takéto kampane vytvárať.

Čo môžete získať vytváraním brandových kampaní

Vyššiu návštevnosť vášho webu

Veľa marketingových pracovníkov sa domnieva, že aktívne brandové kampane vo vyhľadávaní „požierajú“ bezplatné kliknutia z organických výsledkov vyhľadávania. V nedávnej minulosti spoločnosť Google uskutočnila rozsiahlu štúdiu, ktorá sa zaoberala percentom stratených kliknutí, keď boli reklamy v brandovej kampani pozastavené. Výsledky štúdie ukázali, že v priemere 89 % návštevnosti, ktorá bola zaznamenaná z reklám z kampaní vo vyhľadávacej sieti zameranej na brand, nie je  nahradených organickými kliknutiami, keď sú tieto brandové reklamy vo vyhľadávaní pozastavené. 

Staňte sa kráľom svojej značky v SERP-e

SERP (Search Engine Results Page) predstavuje anglický výraz pre stránku, kde sa zobrazujú výsledky vyhľadávania na Googli. Tieto výsledky predstavujú odpoveď na používateľom vyhľadávané kľúčové slová.

Vysnívaný scenár mnohých organizácií inzerujúcich na internete, je vyplniť celý úvodný SERP na Googli iba výsledkami ich značky po zadaní kľúčového slova zameraného na ich web. Ideálny SERP obsahujúci domovskú stránku, blog, Twitter, Facebook, Youtube, atď.

Ak si kladiete otázku, čo je zvyčajne na začiatku prvej strany SERP-u, odpoveďou sú práve – výsledky reklám vyhľadávacej siete!

Bez inzerovania a spúšťania kampaní na brandové kľúčové slová sa tento vysnívaný scenár nemusí nikdy priblížiť k realite alebo ešte horšie, dáva priestor konkurencii obsadiť pozíciu na Googli, ktorá mala právom patriť práve vám! Na obrázku nižšie môžeme vidieť príklad SERP-u:

Prečo inzerovať na vlastnú značku

ROI a kampane vo vyhľadávaní zamerané na brand 

Opäť vzniká základná otázka – prečo dávať peniaze do reklám vo vyhľadávaní zameraných na svoj vlastný brand?

Inzercia na brandové kľúčové slová vám vo väčšine prípadov neurobí obrovský škrt cez rozpočet, no za tieto malé vynaložené finančné prostriedky na reklamu vyťažíte maximum.

Cena za tieto kľúčové slová vo vyhľadávaní je veľmi nízka, ale nesie so sebou vysoké skóre kvality a taktiež vysokú mieru prekliknutia.

Tieto dva spomenuté faktory sú hlavné hnacie motory k získaniu lacných ponúk na kľúčové slová. Dá sa povedať, že vo svete online marketingu neexistuje relevantnejší výsledok vo vyhľadávaní, ako presný výsledok, ktorý hľadajú ľudia vo vyhľadávaní. Získavate vysokú mieru prekliknutia, pretože ľudia hľadajú konkrétne vás.

Získajte viac relevantných potenciálnych zákazníkov

Ďalším pozitívom, keď sa snažíte zachytiť ľudí, ktorí hľadajú konkrétne vašu značku pomocou vyhľadávaní na Googli je, že s najväčšou pravdepodobnosťou budú ďalej zúžení v marketingovom lieviku.

Ak hľadajú práve vašu značku, môže sa stať, že fáza „výskumu“ ohľadom hľadania konkrétneho produktu alebo služby sa pre nich práve skončila a vaša značka je ich voľbou.

Práve vďaka tomu máte v rukách moc, čo sa týka konkrétnej stránky, na ktorú sa dostanú. Pri organických výsledkoch nie je vo vašich silách nasmerovať potenciálnych zákazníkov práve tam, kam chcete. V mnohých prípadoch, keď ľudia hľadajú konkrétny produkt alebo službu, nie je pre nich najrelevantnejšie dostať sa na vašu domovskú stránku, ktorá sa zobrazí po prekliknutí na výsledky organického vyhľadávanie vašej značky. Pri reklamách na vyhľadávacie dopyty môžeme ľudí nasmerovať práve na takú stránku, kde nájdu presne tie produkty alebo služby, ktoré hľadajú.

Medzi základné výzvy marketingu značky patrí porozumieť, osloviť a ovplyvniť relevantných ľudí v čo najväčšom rozsahu. Inovatívne značky sa neustále snažia hľadať nové riešenia a úspešné spôsoby, ako to dosiahnuť pomocou reklám vo vyhľadávaní.

Hlavnou úlohou marketingových špecialistov je vždy dodať správnu reklamu správnej osobe v správnom čase. Práve pomocou reklám vo vyhľadávaní sa snažia osloviť také publikum, ktoré má práve v danom čase záujem o daný produkt alebo službu. Toto konkrétne publikum nemusí nevyhnutne hneď konať prostredníctvom nákupu, no práve týmto spôsobom môže inzerovanie zvýšiť povedomie a angažovať značky a rozhodnúť o budúcich nákupoch. 

Prečo teda inzerovať na vlastnú značku?

Medzi najväčšie výhody spustených kampaní zameraných na vlastnú značku je určite fakt, že získate vyššiu a relevantnejšiu návštevnosť na vašu stránku. Taktiež pri reklamách tohto typu získate veľa muziky za málo peňazí – ako sme už spomínali vyššie, cena za prekliknutie je veľmi nízka a prináša vysoké skóre kvality a taktiež vysokú mieru prekliknutia. Ďalším pozitívnym faktorom je, že dokážete vytlačiť konkurenciu

Nedá sa na záver nespomenúť, že prostredníctvom kampaní vo vyhľadávaní zameraných na brand si viete prispôsobiť reklamné texty o rôzne rozšírenia, a tým ponúknuť vašim potenciálnym zákazníkom viacero informácií a spraviť vašu reklamu ešte lákavejšiu a atraktívnejšiu!