Natívna reklama tu bola v rôznych podobách už od nepamäti. Len sa tak nevolala. Neexistovali k nej ani návody či technologické vychytávky. Rastúcou popularitou a penetráciou sociálnych sietí sa medzi ľuďmi začali formovať moderní influenceri.

Tým vznikol priestor na šírenie prirodzeného” obsahu medzi potenciálnych klientov. A keď k tomu pridáte hľadanie alternatívnych sieť ku klasickej online bannerovej reklame, dostávame sa k téme natívnej reklamy ako takej.

V prvej časti seriálu o natívnej reklame sme sa venovali jej histórii a vývoju. Priniesli sme vám tiež niekoľko tipov na efektívne nástroje na jej podporu.

V pokračovaní sa dozviete viac o affiliate kampani a efektívnom využití natívnej reklamy. Nevynecháme ani silu influencerov a ambasádorov.

Affiliate kampane a využitie natívnej reklamy

Výhoda affiliate kampaní v rámci natívnej reklamy je jasná kampane máte ihneď k dispozícii. Nemusíte čakať na klienta” či dohadovať podmienky. Proste si vyberiete kampaň a nasadíte ju.

Horšou správou je, že affiliate funguje na báze CPA, teda cost-per-action modeli. Ak neprinesiete klientovi reálnych zákazníkov, nedostanete odmenu. Nie je teda možné operovať s argumentom, ako brand building” a podobne.

Kombinácia affiliate a klasického nákupu

Existujú však aj možnosti, v ktorých sa dá kombinovať affiliate kampaň s mediálnou kampaňou. Inzerent sa tak spolu s publisherom môžu dohodnúť na istom hybridnom modeli.

Publisher nedostane odmeny provízne, ale dostane bonus za backlink, publikovanie či spracovanie článku. Takže to už pri niektorých kampaniach nemusí byť len o províziách. Môžete získať viac. Stačí sa dohodnúť s inzerentom.

Ako publikovať pre affiliate kampaň?

Základom affiliate kampane je otagovaný hyperlink. Podobne, ako UTM tagy. Kde a ako ho umiestnite, je na vás. Môžete tak urobiť do článku, na call-to-action button alebo na obrázok. Samozrejme, musíte zároveň dodržiavať pravidlá siete aj kampane.

Ideálne je tvoriť obsahové články, hraničiace až z landing pages. Základom je spracovať návštevníka ešte na vašom webe. Treba mu vysvetliť všetky výhody a proste mu to predať”. Po prekliku už len” nakúpi. Deje sa to isté, čo pri každom native obsahu. S tým rozdielom, že tu nestačí chváliť. Používateľa treba nasmerovať ku konverzii.

Čo by mala stránka s native obsahovať?

  1. Kľúčové slová a optimalizáciu, aby ste na ňu chytali organiku dlhodobo.
  2. Mali by ste správne a najmä tematicky vyberať affiliate kampane, ktoré použijete. Pekný zoznam nájdete napríklad na affiliate.sk.
  3. Odkazovať na konkrétne produkty alebo sekcie, nie na homepage.
  4. Rozumne zvoliť a premyslieť call-to-action prvky.
  5. Ideálne je tiež pridať odporúčanie na konkrétny produkt, jeho fotku, video, či popis.
  6. Dbať na formátovanie.

Pekným príkladom je web imunita.online, ktorý nám publisher dovolil zverejniť. Prečo musel dovoliť? Publisheri sú totiž náchylní na komunikáciu projektov a kopírovanie”. Pozrite si článok TOP 6 najlepších stepperov za rok 2018. Takto má vyzerať ideálny obsah pre affiliate. Ak si vezmete len časť z tohto príkladu a aplikujete ju na seba, nemôžete sa pomýliť.

 

Práca s influencermi a ambasádormi

Keď sa nato pozrieme z osobného hľadiska, v podstate sme všetci ambasádormi” a influencermi”. S tým rozdielom, že sa o nás verejne nepíše a ovplyvňujeme len svoje okolie, ktoré nás obklopuje. Kladiete si otázku, ako? Zoberme si váš bežný deň. Vstanete, umyjete si zuby s vašou obľúbenou pastou (verím, že ju naozaj máte), urobíte si kávu, raňajky a bežíte za svojimi povinnosťami.

Každý z nás má rutinu, ktorú pravidelne vykonáva. Prečo sme vlastne influenceri? Lebo máme osvedčené výrobky. Keď sa vám minie zubná pasta, tak si kúpite tú istú. Keď nakupuje so svojím známym, určite mu ju odporučíte, lebo sa s jej účinkom stotožňujete.

Bežne sa stáva, že ste s niečím spokojný/á a vtedy podprahovo ovplyvňujete svoje okolie. Len si spomeňte na bežný rozhovor, keď si dohadujete stretnutie s klientom. Kde sa stretneme?… Vieš čo, stretnime sa v La Creme, tam majú najlepšiu kávu, raňajky…,” a verte alebo nie, najbližšie sa stretnete opäť tam.

Influenceri

Už len zo samotného názvu je jasné, že ide o ľudí, ktorí majú výrazný vplyv na iných. Vo svete PR však ide o tváre známe z televíznych obrazoviek, printových a online médií. Majú vlastné odlišné štandardy, vlastný priemer vplyvu a vlastné témy záujmu. Ich dosah môže byť obrovský alebo kompaktný.

Investície do správneho influencera sa vám vďaka ich výraznému vplyvu stopercentne vrátia. Najlepšou voľbou pre vášho klienta je ten, ktorý je zároveň jeho zákazníkom. V zahraničí odštartoval” influencerské šialenstvo klan rodiny Kardashianiek. Po vlastnej reality show ich sociálne siete doslovala praskali vo švíkoch.

Dosah ich komunikácie na Instagrame za jeden deň prekročil viac ako 10 miliónov. Hoci to v tom čase znamenalo veľa, v súčasnosti by toto číslo pri 120 mil. followerov (konkrétne pri Kim Kardashian) nestálo ani za zmienku. Kim si v súčasnosti nemusí nechať platiť za posty či stories. Má vlastnú kozmetickú značku, ktorá nesie jej meno. Jej konto sa tak bohato rozrastie aj po poste, kde si nanáša jemný nude” rúž z novej kolekcie.

Hneď za ňou v rebríčku nasleduje obľúbená speváčka Selena Gomez so 144 miliónmi followerov. Ako poznamenal časopis People, práve tieto dve hviezdy sú historicky najvplyvnejšími a najviditeľnejšími ovplyvnovateľkami” v módnom a kozmetickom priemysle.

Nezabudnime ani na naše Slovensko, kde medzi najvplyvnejších influencerov patrí Lucia Javorčeková. Ide o prvého influencera, ktorý pokoril hranicu 1 milión followerov. Ak teda budete hladní nielen po jej profile, ale aj po tom, ako sa samotná modelka stravuje, tak…

Za ňou nasleduje youtuberská dvojica Gogo a Lucy Pug. Gogo (846 tisíc followerov) má však inú cieľovku ako Lucka. Ak sa budete chcieť najesť podľa jeho odporúčania, tak… 

Lucy Pug (616 tísic followerov) už dávno nie je len” Gogovou frajerkou. Jej vlogy a posty sú veľmi inšpiratívne a na úrovni. Povedzte sami, v čom by ste najradšej vyrazili na prechádzku? Lucy má v tom jasno…

Za nimi sa tesne drží Zuzana Plačková (483 tisíc followerov). Nezabúdajte, že je ideálne, keď influencer propaguje značku, pretože ju má naozaj rád. Vtedy sa spojí to najlepšie.

Influencer je vhodný najmä na krátkodobé kampane. Treba si určiť dĺžku spolupráce a počet označení. Potom je už na samotnom influencerovi, na akú sumu vyčísli mesačnú spoluprácu alebo či sa nechá ukecať bartrom”.

Ambasádor

Ambasádor je v podstate dlhodobý influencer. Dokáže sa stotožniť so značkou a vie dosiahnuť to, že sa s ňou časom stotožnia aj ostatní. Ide o tzv. tvár značky alebo organizácie. Rozdiel medzi influencerom a ambasádorom je ten, že influenceri získajú informácie len k danému produktu alebo kampani. Naopak, ambasádor musí ovládať celkovú filozofiu značky a všetko, čo s ňou súvisí.

Ambasádor nepropaguje. Robí osvetu o danej spoločnosti, produktoch či službách prostredníctvom svojich sociálnych kanálov. Je to odborník, ktorý sa týka značky, produktu a služieb. Vo väčšine prípadov podpisuje zmluvu na najmenej 6 mesiacov až rok. Hlavnou myšlienkou ambasádora je, aby sa vďaka nemu ľudia stotožnili s daným produktom, značkou a službou.

Takže je jasné, že ak ide o šperky, naša tenisová jednotka má na rukách výhradne…

Alebo u nás momentálne najskloňovanejšia téma: normálne cigarety alebo Iqos? Prečo Iqos? Lebo Majself má rodinu. Bol dlhodobý fajčiar a zrazu prestal…

Hranica medzi obomi je tenká, ale zreteľná. Natívna reklama s pomocou influencerov či ambasádorov nie je len o rozdávaní produktov, ale aj o stratégii a vhodnom výbere. Spájanie značky so známymi ľuďmi má obrovský potenciál. Je to však zároveň obrovské riziko.

Druhá časť seriálu o natívnej reklame je za nami. V tej nasledujúcej spoznáte najúspešnejšie svetové a domáce kampane a spolupráce.

Budeme radi, ak sa so svojimi skúsenosťami, tipmi a radami podelíte v komentároch.


Autori článku

Na tomto článku spolupracovali:

Jana Trellová
senior PR manager WS Slovakia (www.ws-slovakia.sk)
Štefan Polgári
CEO Dognet (www.dognet.sk)