V rámci tvorby obsahu sa často stretávame s výzvou v podobe výberu „toho pravého“ komunikačného kanálu. Máte prehľad o tom, akým formám obsahu holduje vaša cieľová skupina a ktoré z nich majú najvyšší potenciál? Pozrite sa na to v našom výbere trendov pre tvorbu obsahu na rok 2023.

Čísla hovoria jasne – pandémia v rokoch 2020 – 2022 spôsobila, že „konzumácia“ obsahu značiek stúpla až o 207 %. To dnes nastavuje vysokú latku pre všetky značky, ktoré chcú držať krok s dobou a oslovovať svojich stále náročnejších zákazníkov. Sledovať trendy a implementovať ich v rámci svojej komunikačnej stratégie nebolo nikdy dôležitejšie.

Má TikTok ešte šancu?

Ktoré krajiny obmedzujú TikTok

Vrásky na čele vzkrsnú na tvári nejedného social media špecialistu/špecialistky, ktorí sa akokoľvek zaslúžili o budovanie brandu a jeho komunikáciu na tejto sociálnej sieti. V súčasnosti totiž neexistuje lepší spôsob, ako osloviť cieľovú skupinu do veku 18 rokov (i pár rokov naviac). Generácii Z a generácii Alpha už nestačí milá grafika na Instagrame s chytľavým claimom kampane; chcú zaujímavý obsah (a najlepšie zábavný) vtesnaný do niekoľkých sekúnd. 

Po škandáloch týkajúcich sa narušenia bezpečnosti používateľov populárnej čínskej siete však nad ňou začali hromadne „lámať“ palice predovšetkým štátne sektory krajín ako sú Dánsko či Belgicko; stopku má však aj v mobilných telefónoch slovenských štátnych funkcionárov. Dôvod? Čínska vláda čelí obvineniam zo zhromažďovania používateľských dát a nekalých praktík týkajúcich sa presadzovania čínskych záujmov. Nejasnú budúcnosť sociálnej siete zároveň ešte väčšmi zahmlieva jej úplný zákaz v americkom štáte Montana – dočkáme sa momentu, kedy budeme na TikTok iba spomínať?

Je otázkou na mieste, či by sa značky nemali pripraviť na presun obdobnej komunikácie na staršieho brata TikToku, Instagram. Ten sa zbesilo snaží vyrovnať čínskemu gigantovi a svojim používateľom umožňuje uverejňovanie obľúbených vertikálnych videí či pridávanie tzv. Notes.

Nie je isté, kto bude napokon v tomto boji sociálnych sietí víťazom, pripraviť sa však treba na rôzne typy scenárov. Pravdou však ostáva, že TikTok a koncept krátkych zábavných videí ostáva aj naďalej srdcovou záležitosťou najmä mladších cieľových skupín.

O pozornosť sa hlásia podcasty

Kto počúva podcasty

*ypulse.com

Napriek tomu, že podcasty nie sú na trhu žiadnou novinkou, stále sa im nedostáva z pohľadu značiek toľko pozornosti, koľko by si zasluhovali. Popularita podcastov rapídne vzrástla najmä počas pandémie, najväčšiemu úspechu sa však tešia dnes. Podľa dostupných údajov počúvajú podcasty až dve tretiny Európanov vo veku 13 – 39 rokov. 

To je dostatočne veľa na to, aby ste ich ľahostajne obchádzali – platenou reklamou v relevantnom podcaste totiž dokážete osloviť svoju cieľovú skupinu a aktívne sa podieľať na zvyšovaní poznateľnosti značky.

V prípade väčších značiek, ktoré majú široké spektrum ponúkaných produktov, a teda aj tematických príležitostí pre tvorbu obsahu, vzniká priestor pre tvorbu vlastných podcastov, ktoré sa dokážu zaujímavou formou dotýkať poskytovaných produktov a služieb

Víťazí osobná skúsenosť

Pre niekoho možno tisíckrát omieľané klišé – Google to však myslí vážne a svojim používateľom chce zobrazovať ten najrelevantnejší obsah. Optimalizuje svoje algoritmy – vie, čo jeho používatelia chcú a túži im to dať. Dôkazom toho je aj rozšírenie konceptu E-A-T na E-E-A-T, pričom Google vyzdvihol osobnú skúsenosť a tento hodnotiaci prvok pridal koncom minulého roka.

Ak sa chcete stať číslom jeden vo vyhľadávaní, nestačí napísať jeden článok zmieňujúci pár kľúčových slov; venujte sa téme do hĺbky a ukážte svojim návštevníkom prehľad v diskutovanej téme. Obzvlášť kľúčovým prvkom modelu je dôveryhodnosť – to dáva priestor najmä tým autorom, ktorí majú s daným produktom/službou osobnú skúsenosť. Premýšľate nad tvorbou recenzií či testovaním produktov vo videách? Smelo do toho, Google to ocení! 

AI, AI a ešte raz AI

Koľko ľudí nahradí umelá inteligencia

*forbes.com

Umelá inteligencia na nás možno začne čochvíľa vyskakovať aj z chladničky a jej čaro veľmi rýchlo objavili rôzne spoločnosti a značky, ktoré ju hromadne začali implementovať v rámci svojej komunikácie. Pomoc umelej inteligencie úspešne využíva aj streamovací gigant Netflix, ktorý vďaka AI dokáže svojim predplatiteľom zobrazovať odporúčané programy na základe ich preferencií. Tie sa zakladajú najmä na tom, čo už používatelia v minulosti videli a čo sa im páčilo/nepáčilo.

Veľkú pozornosť si získala aj AI platforma Coca Coly „Create Real Magic“, ktorá používateľovi umožňovala na základe promptov generovať originálne obrázky podčiarkujúce jedinečné spojenie Coca Coly a ľudskej predstavivosti. Platforma kombinujúca GPT-4 a DALL-E mala súťažnú podobu, pričom výtvory víťazov budú zdobiť billboardy na Times Square či Piccadilly Circus.

Prínos umelej inteligencie neustále vyhodnocujeme aj v marketingovom odvetví. AI dokáže inšpirovať, ilustrovať a šetriť čas. Nepochybne, aj ona má svoje muchy a ešte veľa vody pretečie Dunajom, než sa všetky podarí vychytať tak, aby sme mohli hovoriť o nahrádzaní ľudských síl. Do tej doby, uľahčujme si život, kolegovia a kolegyne!