Google update je väčšinou zmena rankingu algoritmu, ktorá ovplyvňuje veľké množstvo stránok. Ďalšími zmenami môže byť napríklad dizajn rozhrania, obnova údajov a podobne. Takzvané core updaty prinášajú najväčšie zmeny. Updaty sú navrhnuté tak, aby zvýšili nielen kvalitu, ale aj relevantnosť výsledkov vyhľadávania, čím sa premieša poradie webových stránok v SERP-e.

Google a Seznam si pre nás v minulom roku pripravili niekoľko updatov a my sme si pre vás prichystali ich prehľad.

Google updates

Passage Indexing (US/English) – 10. 2. 2021

Prvý update roku sa týkal len anglických výrazov v Amerike. Aj napriek tomu priniesol až 7-percentný vplyv na vyhľadávacie dopyty. 

Featured Snippet Drop – 19. 2. 2021 (nepotvrdený)

Ako už z názvu vyplýva, nasledujúca aktualizácia sa týkala featured snippetov. Ich výskyt v SERP-e klesol zo dňa na deň až o 40 %. Ak vaša stránka získavala veľkú časť návštevnosti práve z featured snippetov, mohlo to mať na vašu návštevnosť z organického vyhľadávania výrazný vplyv.

Featured Snippet Recovery – 12. 3. 2021 (nepotvrdený)

O tri týždne neskôr sa Google rozhodol pád feature snippetov v SERP-e opraviť ďalším updatom, ktorý ich vrátil na predošlé hodnoty. Samotný Google túto informáciu nepotvrdil, ale ani nevysvetlil.

Product Reviews Update – 8. 4. 2021

Po tejto aktualizácii začal Google zvýhodňovať podrobné recenzie oproti affiliate spamu. Pri spustení sa update týkal len anglických výrazov, no postupne sa rozširoval ďalej.

June 2021 Core Update – 2. 6. 2021

Úplné zavedenie väčšiny Google updatov do funkčnosti trvá dva týždne. Tejto aktualizácii algoritmu to trvalo len 10 dní, čo okrem tweetu od Googlu potvrdzujú aj veľké výkyvy rankingov.

Spam Updates – 23. 6. 2021

Spam update bol rozdelený do dvoch častí. Prvú Google predstavil 23. júna a druhú o 5 dní neskôr. Obe časti zasiahli webové aj obrázkové výsledky vyhľadávania globálne. 

Page Experience Update – 25. 6. 2021

Ďalšia novinka od Googlu obsahovala Core Web Vitals a zasiahla organické výsledky vyhľadávania aj Google News (vrátane Top stories). Google prezradil, že jeho zavádzanie do funkčnosti bude prebiehať dlhšie. Trvať to má až do konca augusta, no neprinesie žiadne drastické zmeny v rankingoch. Tento update mal zvýhodniť stránky, ktoré ponúkajú lepšiu používateľskú skúsenosť.

July 2021 Core Update – 1. 7. 2021

Oproti svojmu staršiemu júnovému „core“ bratovi, tento update nepriniesol také výrazné zmeny. Zaujímavé je, že júnový aj júlový core update Google oznámil súčasne.

Takto môže vyzerať prepad organickej návštevnosti po zasiahnutí Google updatom:

Google update

July 2021 Link Spam Update – 28. 7. 2021

O ignoráciu a nezapočítavanie spamových odkazov do web rankingu sa Google snaží už od roku 2016, keď vydal Penguin 4.0. Táto aktualizácia algoritmu má za úlohu pomôcť Penguinu a znížiť ranking webov, ktoré zo spamových linkov stále profitovali.

Page Title Rewrites – 16. 8. 2021

Okolo 16. 8. si SEO-čkári všimli, že Google opäť prepisuje page titles v SERP-e. Po niekoľkých sťažnostiach ohľadom problémov s kvalitou výsledkov sa Google rozhodol, že v septembri niektoré zmeny obmedzí.

Unnamed Update – 2. 10. 2021 (nepotvrdený)

Aj napriek tomu, že tento update mal veľký vplyv na algoritmus a zmeny rankingu, Google ho nikdy nepotvrdil. Výrazné zmeny si všimli SEO špecialisti až z grafov rôznych nástrojov, napr. AhrefsMozcast.

November 2021 Spam Update – 3. 11. 2021

Kým v júli išlo o Link Spam Update, v novembri Google bližšie nešpecifikoval, ktorú časť spamu bude aktualizácia upravovať. Väčšinou sa spam updaty zameriavajú na konkrétnu časť, napríklad link spam, obsahový spam alebo iné formy. 

November 2021 Core Update – 17. 11. 2021

Po 4 mesiacoch Google prišiel s ďalšou core aktualizáciou. V SEO komunite tento update vyvolal rozruch kvôli prekrývaniu sa s nákupným ošiaľom Black Friday. Najväčší dopad v SERP-e sme mohli pocítiť prvý deň od aktualizácie algoritmu a postupom času jeho efekt upadal.

Product Reviews Update – 1. 12. 2021

Aprílový Product Review Update bol na začiatku decembra aktualizovaný. Jeho spustenie sme mohli pocítiť opäť pred sviatkami, a to 3 týždne po jeho spustení. Žiaľ, ani táto aktualizácia nepriniesla vplyv na iné, než anglické výrazy.

Top Stories Redesign – 6. 12. 2021

Dlho sme nemuseli čakať a Google si pre nás prichystal ďalší update. Tento sa týkal dizajnu desktopovej verzie Top Stories, ktorý sa zmenil po dvoch rokoch. Rozdelenie do dvoch stĺpcov prinieslo zväčšenie plochy SERP-u, ktorú zaberajú výsledky so správami (News). Takýto dizajn mala mobilná verzia už skôr.

Unnamed Update – 17. 12. 2021

MozCast (nástroj od Mozu, ktorý meria zmeny v algoritme) zaznamenal extrémne výkyvy algoritmu. Hoci spoločnosť Google tieto dátumy nepotvrdila, obe udalosti sa vyskytli medzi 1. a 21. decembrom v rámci zavádzania aktualizácie Product Reviews Update.

Seznam updates

Vyhľadávanie pomocou významových vektorov – 29. 1. 2021

Koncom januára Seznam predstavil svoju prvú novinku v roku 2021. Týkala sa rozšírenia vyhľadávania o výsledky stránok, ktoré majú podobný význam aj napriek tomu, že vo vyhľadávanom výraze nejaké slovo chýba. Po spustení tejto novinky sa očakávala zmena pozícii v SERP-e a došlo k tomu, že na každý hľadaný výraz sa zväčšilo množstvo výsledkov.

Zlepšenie skloňovania – 3. 2. 2021

Vďaka zlepšenému skloňovaniu sa znížil počet nerelevantných výsledkov v SERP-e.

Zlepšenie relevancie a zoraďovanie obrázkov – 15. 2. 2021

Okrem videí sa v Sezname zamerali aj na úpravu algoritmu zoraďovania obrázkov. Po tomto update sa čakalo zlepšenie o 10 %.

Model s novým signálom na základe Electry – 7. 4. 2021

Cieľom tejto aktualizácie bolo zlepšenie hľadania podľa významu. Electra sa snaží naučiť český jazyk, vďaka čomu odborníci zo Seznamu očakávajú veľký nárast kvality vo vyhľadávaní.

Aktualizácia relevancie – 13. 10. 2021

V tejto aktualizácii sme sa dočkali veľkej zmeny v podobe Small-E-Czech (čítaj smolíček), ktorý je neurónovou sieťou. Jeho úlohou je porozumieť českému jazyku a tým zlepšovať výsledky vo vyhľadávaní alebo opravovať preklepy.

Zhrnutie 

Sledovanie či už Google alebo Seznam updatov nám pomáha identifikovať trendy, z čoho sa dá odhadovať budúci vývoj ďalších aktualizácií, čo nám umožňuje lepšie sa pripraviť na budúce zmeny a predísť tak neželaným prepadom. Vo výsledku tak môžeme, naopak, predvídateľnými zmenami algoritmov oproti konkurencii, získať.  

Zdroje