Firemné hodnoty definujú firemnú kultúru. Hovoria, čo alebo kto do nej zapadá, a čo alebo kto naopak nie. Mali by sa prejavovať vo všetkom, čo firma a jej ľudia robia. Od toho, ako komunikujú medzi sebou, so zákazníkmi, s dodávateľmi, až po jednanie s uchádzačmi o prácu či bývalými zamestnancami.

Mnoho firiem hodnoty určené vôbec nemá. Potom sú ďalšie, ktoré ich definujú, je to však proces prebiehajúci za zatvorenými dverami manažérov firmy. Výsledkom je zoznam dobre znejúcich hesiel, ktorý sa zavesí na stenu a zamestnanci ho úspešne ignorujú.

Takto by to však fungovať nemalo. Prečo? Možno patríte ku skeptikom, ktorí si myslia, že kultúra a hodnoty sú len „novodobé slniečkarske kecy“ a firma by mala robiť len veci ziskové, efektívne a užitočné. Definovanie kultúry a hodnôt také presne je. Tu je niekoľko praktických argumentov:

Firma sa musí odlíšiť, inak ju nikto nebude chcieť

Dnešný trh s pracovnou silou je charakteristický tým, že je nedostatok dobrých ľudí. Nájsť a prilákať kvalitného seniora do firmy sa stáva umením. Zatiaľ čo 2–3 roky dozadu museli zástupy kandidátov presviedčať firmu, že sú pre ňu tí praví, dnes naopak firma presviedča kandidátov, že je pre nich ona tá pravá.

Len málo spoločností na Slovensku poskytuje služby či vyrába produkty, ktoré by nemali konkurenciu. Väčšina konkurenciu má a robí niečo, čo desiatky iných firiem. Práve kultúra a hodnoty môžu zadefinovať to, čím sa v očiach kandidátov odlíšite. Práve oni môžu byť dôvod, prečo si kvalitní ľudia vyberú vašu firmu.

Pomáhajú pri výberovom procese

Zároveň to funguje aj naopak. Ak si definujete firemnú kultúru a chcete, aby sa udržala aj počas rastu, potrebujete vyberať ľudí, ktorí do nej zapadnú. Zoznam jasne určených hodnôt vám to vo výberovom procese veľmi uľahčí.

Pomáhajú novému človeku pochopiť, do čoho ide

Vždy, keď do Visi nastúpi nový človek, tak si s ním na hodinku alebo dve sadnem a porozprávam mu, ako sme vznikli, ako sme rástli, a vysvetlím mu naše hodnoty. Cez ne rýchlo pochopí, čo sa od neho očakáva – čo by robiť mal a čo naopak nie.

Uľahčujú kľúčové rozhodnutia

Každá firma sa vo svojej existencii dostane do situácie, keď sa musí rozhodnúť, či určitého klienta zobrať, daný projekt zrušiť, toho zamestnanca vyhodiť či tento proces zaviesť. Hodnoty určujú morálku firmy a tiež jej atmosféru. Pomôžu vám toto rozhodnutie urobiť. Pomôžu vám vyhodiť človeka, ktorý síce maká ako stroj, ale vôbec nezapadá do tímu a znepríjemňuje kolegom ich pracovný život.

Teoretické blabla je za nami, poďme si ukázať prax

Dosť bolo mojich vymyslených poučiek, poďme sa pozrieť, ako to funguje v praxi. 😉

Prvé Visibility hodnoty vznikli pred viac ako 3 rokmi, keď mala firma za sebou 4 roky života. Ich vytvorenie som navrhla po prečítaní knihy Delivering Happiness, ktorá je „must read“ pre každého manažéra či majiteľa firmy.

Aj v tom čase som o tom napísala článok, ktorý si môžete pozrieť tu. Hodnoty vyzerali takto a boli výsledkom spoločného brainstormingu.

Po pár rokoch však prišiel čas na refresh a to z viacerých dôvodov:

  • Ako firma rástla, niektorí zamestnanci sa vystriedali, iní ostali a rástli spolu s nami, mnoho nových ľudí prišlo. Chceli sme, aby sa s našimi hodnotami stotožňovali všetci a boli ich súčasťou.
  • 8 hodnôt sa nám časom zdalo príliš veľa. Keď som ich vysvetľovala novému človeku pri nástupe, zistila som, že niektoré z nich sa dajú v pohode spojiť.
  • Prešli sme redizajnom a vizuálne sa k nám staré hodnoty už nehodili.

Možno si kladiete otázku, či zmena hodnôt neznamená aj zmenu kultúry. Možno aj áno. Firma sa vyvíja a z časti sa môže aj jej kultúra a hodnoty. Podstata Visi však v našom prípade ostala nezmenená. Hodnoty len prešli menším vylepšením. 😉

Takto nastala zmena

Vo Visi je nás viac ako 50 a tak som na všetkých poslala mail s informáciou o tvorbe nových hodnôt. S dobrovoľníkmi, ktorí sa prihlásili, sme zorganizovali spoločný brainstorming. Bolo nás okolo 16 a trval skoro 2 hodiny. Prešli sme si staré hodnoty, spísali nejaké nové a postupne sa snažili prísť na to, ktoré sú pre nás kľúčové a najviac charakteristické.

V tomto procese nám napadla super vec. Hodnoty majú v prvom rade vystihovať nás, Visiľudí. Čo keby sme ich teda nemali napísané klasicky (Kvalita, Progres…), ale cez pomenovania osôb. Tým nielen ukážeme, že hodnoty sú to, čo tvoríme my a zároveň tvorí nás, ale tiež vyjadríme to, že radi búrame stereotypy a myslíme out-of-the-box. Výsledkom sa stali tieto hodnoty:

SME:

(Divo)Tvory

  • Vyjadrujú našu firemnú kultúru, ktorá je svieža, plná humoru a nadsádzky, a taktiež uvoľnenú, bezprostrednú atmosféru.

Odvážni nadšenci

  • Milujeme zmenu, progres, inovácie.
  • Nebojíme sa skúšať nové veci.

Nehanební puntičkári

  • Sme síce (Divo)Tvory, dodržiavame však deadliny, máme mega spracované procesy, meetingy a tímovú prácu.
  • Sme makači, ktorí okrem kvality dodávajú klientom vždy transparenté služby a reporty.

Exemplárni vzdelávači

  • Vzdelávanie je naším poslaním.
  • Šírime zdarma osvetu o online marketingu, aby sme pomáhali neziskovkám, začínajúcim firmám či marketérom.

Bezprostrední milovníci

  • Šírime lásku.
  • Milujeme slobodu, ktorú máme v práci ako aj v rozhodovaní.
  • A nehanbíme sa za to.

Po tomto nasledovalo ich vizuálne stvárnenie, ktoré odráža našu novú identitu.

A takto ich používame

Samozrejme, aj naše hodnoty visia na stene.

Tam sa to však nekončí. Každý zamestnanec si vybral jednu hodnotu, ktorá sa vytlačí a dá na stôl či zavesí vedľa jeho miesta. Ja som jednoznačne:

Na pohovore sa každý uchádzač môže tešiť na otázku: „Ktoré z týchto pomenovaní ťa najviac vystihuje?“ Dostala ju aj naša nová HR manažérka Miťa. Áno, áno, prekvapilo ju to trošku. 😉

A posledné využitie nových hodnôt akurát čítate. Článok na našom blogu.