Content marketing vol.2 alebo Praktické rady ako začať
Content marketing je budúcnosťou online marketingu. Prečo je to tak, ste sa mohli dočítať v prvom článku zo série o content marketingu.V tom dnešnom si povieme, ako s tvorbou kvalitného obsahu začať.
V prvom rade je potrebné uvedomiť si: obsah pre content marketing netvorí len text. Áno, statický obsah v podobe textov, článkov na blogu, komentárov alebo popisov produktov je základom každého dobrého webu (či už z užívateľského alebo SEO hľadiska). Okrem textov máte však veľa ďalších možností:
- Obrázky (fotky, grafy, infografiky)
- Videá (návody, rozhovory, videoblogy)
- Zvuky (podcast, v našich končinách nie veľmi populárny)
- Prezentácie
- Kombinácie týchto prvkov (webináre, e-booky)
Obsah je viac ako forma
Na tvorbu infografík existuje množstvo free nástrojov, na natočenie krátkeho videa stačí smartphone (iPhone), nehovoriac o fotkách (nech žije Instagram). Tvoriť multimediálny obsah a zdieľať ho nebolo nikdy jednoduchšie. Nepotrebujete k tomu žiadnu drahú techniku ani špeciálne grafické schopnosti. Stačí otvorená myseľ a trocha kreativity… OK, estetické cítenie tiež nie je na škodu :).
Čo je však mnoho ráz ešte dôležitejšie ako forma je samotný obsah. Dnes sa forma, akou informácie podávame, preceňuje. A tak sa stalo, že sme zrazu zaplavení množstvom farebných, graficky zaujímavých, ale informačne prázdnych infografík, ktoré prestávajú fungovať (odporúčam výborný príspevok na túto tému). Ako som spomínala v prvom článku, užívatelia sú dnes nároční. Nedajú sa tak ľahko oklamať. Infografika môže byť vrcholom grafického umenia, ale nikto ju nebude zdieľať, ak nebude mať skutočnú hodnotu.
Preto, ak hovoríme o kvalitnom obsahu, mali by sme si aj povedať, aké kritériá by mal spĺňať:
- Dôveryhodný (spoľahlivý).
- Informatívny, edukačný. Učte! Ponúkajte obsah, ktorý bude užitočný dlhodobo (evergreen content). Vďaka tomu budete dlhodobo získavať aj návštevnosť na stránku. Takýmto obsahom sú napríklad rady ako napísať dobrý článok alebo vo všeobecnosti tvoriť kvalitný obsah pre web ;). Tieto budú platné a vyhľadávané dnes aj o 2 roky. Ak ľuďom pomôžete vyriešiť ich problém, vrátia sa k vám späť.
- Výnimočný, originálny.
- Má “osobnosť”– vážny, zábavný, ironický, nahnevaný…
- Zdieľateľný. Úprimne si odpovedzte na otázku: nazdieľal by som na svoj osobný profil to, čo som vytvoril? Ak nie, niečo s ním zrejme nie je celkom v poriadku. Ako môžem chcieť od ostatných, aby zdieľali môj obsah, keď sa zaň sám hanbím?
- Prinášať niečo nové. A to buď nepoznané fakty, novú kombináciu alebo interpretáciu už známych faktov.
Proces tvorby kvalitného obsahu
Aby ste mohli tvoriť obsah, ktorý bude nielen zaujímavý, ale zároveň bude pomáhať aj napĺňať vaše komunikačné a SEO ciele, musíte vedieť, komu je určený, čo presne chcete týmto obsahom dosiahnuť a kde nájdete zdroje na vytvorenie tohto obsahu.
- Zbierajte podklady a inšpirácie – čítajte blogy, sledujte konkurenciu, urobte vlastný prieskum, brainstorming s ľuďmi z firmy, rozprávajte sa s ľuďmi z vašej oblasti aj mimo nej.
- Ukladajte, usporiadavajte a trieďte informácie
- Vytvorte persony – nájdite si svoje publikum, teda online priestor, kde sa stretávajú a trávia svoj čas.
- Určite si ciele a spôsob ako ich merať.
- Napíšte článok, vytvorte obsah.
- Nechajte si ho editovať, skontrolovať.
- Uverejnite obsah.
- Zdieľajte obsah.
- Merajte výsledky.
- Opakujte celý proces.
Hľadajú sa kvalitné zdroje informácií
Zbieranie podkladov je z celého procesu tvorby kvalitného obsahu tá úplne najjednoduchšia časť. Vďaka sociálnych sieťam a najrôznejším nástrojom máme k dispozícii nepreberné množstvo informácií. Omnoho dôležitejšie je vedieť sa v týchto informáciách zorientovať, vedieť ich filtrovať a rozoznať, ktoré sú pre nás cenné a spoľahlivé.
Zdroje informácií:
- Blogy – či už ide o osobné blogy najväčších odborníkov a influencerov z vašej oblasti alebo o firemné blogy vašej priamej konkurencie, či vedúcej firmy v obore zo zahraničia.
- Konkurencia – ako som spomínala v predošlom článku o content marketingu, je v poriadku inšpirovať sa konkurenciou. Musíte však danú tému spracovať lepšie ako oni. Dať obsahu pridanú hodnotu.
- Twitter – platí presne to isté, čo v bode jedna. Twitter je mikroblogovacia sieť, kde máte pekne pohromade obrovské množstvo informácií. Okrem vlastného obsahu ľudia retweetujú aj príspevky od iných autorov a z iných stránok, ako je tá ich. A tak si môžete neustále rozširovať „základňu“ vašich zdrojov. Kvalita týchto informácií, samozrejme, záleží od kvality ľudí a firiem, ktoré followujete.
- Ostatné sociálne siete – Pinterest, Facebook, G+, LinkedIn…
- Online nástroje. Je ich viacero, ja osobne využívam napríklad tieto:
- http://app.buzzsumo.com/ – vynikajúci nástroj, ktorý vám po zadaní témy, ktorá vás zaujíma, vyhodí najlepšie články podľa počtu social shares. V Influencer search zase môžete zoradiť ľudí, ktorí sa venujú danej téme podľa počtu followerov.
- http://feedly.com/ – skvelý nástroj na zhromaždenie všetkých blogov, ktoré sledujete, na jedno miesto.
- http://most-popular.alltop.com/– nájdete tu pokope novinky z najvplyvnejších žurnalistických portálov.
- http://www.stumbleupon.com/– nástroj, ktorý vyhodnocuje a odporúča najlepšie weby z internetu podľa záujmov, ktoré si zvolíte.
Ako ten bordel upratať
Ako som spomínala vyššie, tento bod je omnoho dôležitejší ako samotné zbieranie podkladov. Nájdite si vlastný systém ukladania, filtrovania a triedenia informácií.
Ako prvý si nájdite nástroj, ktorý vám bude pre tento účel najviac vyhovovať. Mali by ste ho mať vždy poruke a mali by ste v ňom byť schopní prehľadne ukladať informácie, ako sú URL adresy dobrých článkov a webov, z ktorých chcete čerpať inšpiráciu alebo celé texty, vlastné nápady a brainstormingy.
Keď už tento nástroj máte, odporúčam sa pridržiavať týchto zásad, ktoré sa mi veľmi osvedčili:
- Zabudnite na vetu „To si zapíšem neskôr“ a ešte väčší sebaklam „To si zapamätám.“ Ak budete hltať jeden článok za druhým, rozprávať sa s ľuďmi a celkovo vnímať svet okolo seba, neexistuje, že si zapamätáte všetko, čo by sa vám mohlo v budúcnosti zísť. Niečo dôležité vám skôr či neskôr unikne. Preto si ja zapisujem veci hneď, ako na ne narazím.
- Pričom zapisujem skutočne všetko, čo ma zaujme. Aj keď to nesúvisí s tým, čo momentálne riešim. Možno to použijem neskôr, možno mi to ponúkne nový pohľad na vec, ktorej sa práve teraz venujem. V každom prípade mi to rozšíri obzory a moje hranice najbližšieho možného (teória vysvetlená v knihe Odkud se berou dobré nápady od Stevena Johnsona).
- Ak ma nejaký článok alebo kniha zaujala neuložím si len odkaz alebo názov. Urobím si krátky sumár. Môžete si skopírovať, resp. prepísať urývky článku či knihy. Ja osobne uprednostňuje spísanie pre mňa najzaujímavejších myšlienok vlastnými slovami. Hlbšie sa nad nimi zamyslím a lepšie si ich zapamätám.
- Pokiaľ nájdem v článku alebo knihe nejaký postup, činnosť, ktorú by som chcela uviesť do praxe, tak si ju zapíšem do taskov.
- Poznámky si pravidelne prechádzam. Úplne najradšej mám návraty k starým poznámkam a keď “znovuobjavím” nejakú super myšlienku, ktorú som už zabudla. Prípadne sa po čase na nejakú myšlienku pozriem z iného uhla pohľadu alebo pochopím význam, ktorý bol v minulosti pre mňa skrytý, pretože som ešte nevedela to, čo viem teraz.
Offline vs. online nástroje na ukladanie dát
Pôvodné som sa držala old-school offlinu. Vždy som mala uchýlku na písanie poznámok, „výcucov“, osnov a pod. Vyzeralo to nejak takto:
Toto však nie je veľmi praktické, keďže:
- to dlho trvá,
- text sa nedá upravovať, keď ho už raz napíšete,
- nedá sa kopírovať (do článku, prezentácie…),
- po mne sa nedá ani čítať a
- nemám ho vždy po ruke.
Preto som prešla na online appky. Konkrétne dve a to Wundrelist a Evernote.
Wunderlist
Používam ako task manažér, kde si zaznačujem hlavne osobné veci. Filmy, ktoré chcem vidieť, knihy ktoré chcem prečítať. Čo sa práce týka, zapisujem si sem dva druhy taskov, a to také, ktoré trvajú menej ako pol hodinu, a teda je zbytočné dávať si ich do kalendára. Ďalej sú to tasky, ktoré “majú čas” a chcem sa k nim vrátiť niekedy v budúcnosti.
Čo sa zbierania obsahu týka, dávam si sem články, ktoré chcem prečítať. Väčšinou sa to u mňa počas týždňa hromadí, a potom cez víkend sa tento zoznam snažím vynulovať.
Evernote
Používam na zapisovanie ideí, tiež vyššie spomínaných poznámok z kníh, článkov. Zbieram si tu podklady pre články, ale aj inšpirácie ako umenie, ktoré sa mi páči, citáty a pod.
Oba nástroje majú výhodu v tom, že si viete poznámky rozdeliť do kategórií, takže sú prehľadné. Fungujú na mobiloch a všetkých ostaných zariadenia. Fungujú tiež offline, takže sú vždy po ruke.
Dve rady na záver:
- Naučte sa rýchlo čítať, ušetrí to kopec času (pomôže vám napríklad tento nástroj http://www.spreeder.com/).
- Nestrácajte svoj drahocenný čas a naučte sa nezaujímavý článok len preletieť (nezaujímavú knihu detto).