Dajme tomu, že ste firma, ktorá chce mať všetky svoje dáta z webu alebo aplikácií pokope, alebo chcete využívať najaktuálnejšie technológie, a tak získať náskok pred konkurenciou. Toto všetko a ešte viac vám nové Google Analytics 4 môže poskytnúť. 

V tomto článku si vysvetlíme, čo je Google Analytics 4, ako funguje, aké zmeny prináša a ako ho nastaviť.

Čo je Google Analytics 4?

Google Analytics 4 je nová verzia Google Analyticsu, ktorá bola sprístupnená v BETA verzii v polovici roka 2019. Google Analytics 4 nahradí Universal Analytics ako nový štandard pri implementácii analytiky na webe. Google zároveň oznámil koniec Universal Analytics od 1. júla 2023.

Novinkou Google Analytics 4 je, že vám umožní spájať dáta z webu a mobilných aplikácií do jedného rozhrania.

Doteraz takéto spájanie dát nebolo možné kvôli rozdielom v dátach, ktoré využívali aplikácie a web. Google Analytics 4 je však založený na Firebase. Ide o obrovskú platformu od Googlu určenú pre vývojárov mobilných aplikácií, ktorá takéto spojenie umožnila.

To znamená, že konečne sa nám dáta zjednotili pod jednou strechou. Systém merania, ktorý využíva Firebase, sa stáva prístupný aj pre web, čo prináša veľa noviniek pri meraní aktivít na webe.

Je však dôležité si uvedomiť, že Google Analytics 4 je možné efektívne využívať, aj keď zbierate dáta iba z jedného zdroja. Napríklad, ak nemáte mobilnú aplikáciu, stále môžete zbierať dáta iba z webu.

Navyše, Google Analytics 4 bude miestom, kde bude Google pridávať všetky nové funkcie. Preto odporúčame Google Analytics 4 implementovať a začať objavovať túto najnovšiu verziu už dnes.

Treba však spomenúť, že Google Analytics 4 je stále v testovacej fáze a sem-tam sa vyskytnú problémy.

Ako funguje Google Analytics 4?

Dátová schéma Google Analytics 4 je založená výlučne na Udalostiach (Events) a Parametroch. Do popredia sa navyše namiesto Relácie (Session), dostáva Používateľ (User). 

Spolu s Udalosťami sa posielajú aj Parametre. Parametre využívame na posielanie dodatočných informácií, ktoré budú potom prevedené do vlastných dimenzií a metrík.

S automaticky zbieranými udalosťami sa posiela aj pár preddefinovaných parametrov.

Ako implementovať GA4 na web?

Tu si povieme o jednoduchej implementácii GA4 a základnom nastavení.

Ako prvé je potrebné vytvoriť vlastníctvo pre GA4 vo vašom Google Analyticse. Ak vytvárate nové vlastníctvo, automaticky sa vám vytvorí aj GA4 vlastníctvo:

Implementácia GA4

Po zadaní mena vášho Property (Vlastníctva), si vyberiete menu (pre nás to je €) a časovú zónu. Tu stačí vybrať krajinu, kde sa nachádzate, a časová zóna sa vám nastaví sama.

Vytvorenie Data streamu

Ak chcete Google Analytics 4 začať používať, musíte najskôr vytvoriť Data Stream.

Data stream je, ako názov napovedá, dátový tok. Je to zdroj vašich dát, ktoré budú prúdiť do GA4.

Data Stream môžete vytvoriť z:

  •  webu
  • iOS aplikácie
  • Android aplikácie

Jedno GA4 Vlastníctvo môže obsahovať niekoľko rôznych Data streamov. Každý Data stream musí mať vytvorený vlastný zdroj, ku ktorému sa priradí unikátny identifikátor.

Teraz si ukážeme vytvorenie Data streamu pre web. Ak idete vytvárať Data stream pre mobilnú aplikáciu, bude potrebný zásah programátora do zdrojového kódu:

Vytvorenie data streamu

Napíšte URL vášho webu, meno streamu a stlačte Create stream:

Create data stream

Všetky Enhance Measurement nechávame zapnuté. Vďaka tejto funkcii sa začnú dáta zbierať automaticky. Ide o základné udalosti, ktoré sa budú merať na vašom webe. Udalostí, ktoré môžete merať, je ďaleko viac, ako napr. Odporúčané udalosti. Ide o udalosti, ktoré Google odporúča pre webové stránky podľa ich zamerania, ako napr. ecommerce, cestovanie alebo hry:

Nastavenie Google Analytics 4

V zozname Data streamov sa vám teraz vytvoril nový Data stream s vaším názvom. Ďalej si len skopírujte Measurement ID a otvorte Google Tag Manager:

Google Analytics 4 nastavenie

V Tag Manageri vytvorte nový tag:

Ako nastaviť Google Analytics 4

 V Tag Configuration zvoľte Tag – GA4 Configuration:

Ako nastaviť GA4

GA4 configuration

 

Vložte Measurement ID, ktorý ste si skopírovali, a trigger nastavte na All pages.

Stlačte Save a nezabudnite publikovať vašu novú verziu Google Tag Manageru:

Nastavujeme Google Analytics 4

Po tomto kroku máte nastavenia hotové a váš novo vytvorený GA4 sa vám čoskoro začne plniť dátami.