Hľadáte návod, ako písať články tak, aby sa nestratili vo virtuálnom mori informácií a aby už od prvého momentu zaujali vašich čitateľov? Prinášame vám jednoduché tipy, ako správne štruktúrovať články tak, aby ste dosiahli želaný výsledok.

Napísať hodnotný text nestačí

Máte hlavu plnú nápadov, myšlienok a vety plynule plynú na papier alebo do počítača? V tom prípade máte pred sebou ďalšiu dôležitú úlohu. Napísať takýto obsah totiž v dnešnom svete nestačí. Stojíte pred ďalším problémom: Ako sa presadiť v digitálnom svete, kde sa denne vytvára nespočetné množstvo nového obsahu?

Toto je fenomén, ktorý sa nazýva „digitálna slepota“. Každý z nás je na internete dennodenne zasiahnutý množstvom informácií, ktoré nie je schopný všetky prijímať, preto ich prirodzene začne prehliadať a selektovať.

Členenie je základ úspechu

Aj tie najpútavejšie zistenia, najzaujímavejšie myšlienky či najlepšie diela by tak ostali bez povšimnutia, ak by sa stratili v guči nezrozumiteľného, nečleneného textu.

Článok potrebuje jasnú štruktúru, aby jeho myšlienky mohli vyniknúť a aby jednotlivé časti vytvárali plynulý, zmysluplný celok.

Poďme sa preto pozrieť na konkrétne kroky, ako môžete dobrým členením textu svoje hodnotné myšlienky podporiť a udržať si tak pozornosť čitateľov.

Najzákladnejšia štruktúra blogového príspevku

Každý blogový článok by sa mal skladať zo štyroch kľúčových prvkov:

  • Nadpisu – upúta pozornosť.

  • Perexu – zaujme čitateľa a vtiahne ho dovnútra článku.

  • Hlavnej časti – funguje prostredníctvom logickej postupnosti bodov a udržiava pozornosť čitateľa.

  • Záveru – uzavrie celý myšlienkový celok a vyzve čitateľa, aby konal.

Na aké prvky myslieť pri štruktúre článkov?

1. Začnite titulkom, ktorý upúta pozornosť

Nie je žiadnym tajomstvom, že kľúčom k úspešnému písaniu článkov je pútavý nadpis. Z tohto dôvodu je nesmierne dôležité, aby ste vynaložili mimoriadne úsilie na vytvorenie pútavého nadpisu pre svoj článok. Nadpis by mal byť stručný, jasný a výstižný a mal by okamžite upútať pozornosť čitateľa a vyvolať v ňom túžbu dozvedieť sa viac.

Skvelým spôsobom, ako zabezpečiť, aby váš nadpis vynikol, je používať aktívne slovesá, zaujímavé prídavné mená, čísla či otázky. Pomôže to prilákať vaše cieľové publikum a udrží ho to v pozornosti pri zvyšku obsahu.

Okrem upútania pozornosti ľudí titulkom nezabudnite uviesť relevantné kľúčové slová, aby sa dal článok ľahko nájsť vo vyhľadávačoch. Pretože bez ohľadu na to, aký dobrý je váš obsah, nebude mať veľký význam, ak sa nezobrazí v online vyhľadávaní.

Prečítajte si hneď dva články na tému tvorby titulkov:

2. Perex, ktorý čitateľa vtiahne do deja

Úvod článku je veľmi dôležitou súčasťou, pretože by mal čitateľa upútať a vzbudiť v ňom túžbu čítať ďalej. Nezabúdajte, že na upútanie pozornosti a záujmu čitateľov máte len niekoľko krátkych sekúnd.

Úvod považujte za taký háčik, na ktorý môžete čitateľa chytiť. Najprv začnite otázkou alebo myšlienkou, ktorá vzbudí prirodzenú zvedavosť. Potom stručne vysvetlite, čo bude v článku nasledovať – to by malo čitateľom poskytnúť dostatok informácií o tom, aké odpovede a nové informácie im môže článok priniesť. Nakoniec nalákajte čitateľa upútavkou na to, prečo je táto téma dôležitá alebo relevantná.

3. Majte jasnú štruktúru a priebeh

Pri písaní článku alebo príspevku na blog je dôležité zabezpečiť jasnú štruktúru a postup. Platí to najmä pre dlhšie články s viac ako 1000 slovami, práve štruktúra pomôže v udržaní pozornosti čitateľov.

Skvelým spôsobom, ako to dosiahnuť, je rozdeliť obsah pomocou:

  • podnadpisov,
  • odrážok,
  • zoznamov.

Podnadpisy štruktúrujte podľa úrovne H1 až H4 (ako potrebujete).

4. Udržujte jednoduchý a prehľadný štýl písania

Nikto nechce čítať zložité a nezrozumiteľné vety. Snažte sa preto písať jednoduchým a prirodzeným jazykom. Odstráňte nadmerné používanie odborných termínov a skratiek. 

Rozdeľte dlhé vety na kratšie a pridajte do článku dostatok odsekov, aby bol prehľadný a ľahko stráviteľný.

5. Zahrňte vizuálne prvky, aby bol text zaujímavý

Vdýchnite vášmu textu život prostredníctvom zaujímavých vizuálnych prvkov. Obrázky, videá, embedy a infografiky sú nielen príjemným estetickým doplnkom, ale tiež účinným nástrojom na rozdelenie textu a uľahčenie jeho stráviteľnosti. Vďaka nim sa váš obsah stane vizuálne atraktívnejším a ľahšie zrozumiteľným, najmä pri sprostredkovaní zložitých informácií.

Nie ste si istí, kde nájsť kvalitné vizuály? Existuje množstvo online zdrojov, objavte ich v našom článku Fotobanky zadarmo: 10 najlepších zdrojov pre kvalitné obrázky.

6. Ukončite text výraznou poznámkou

Ak chcete svoj článok uzavrieť čo najlepšie, mali by ste ho vždy ukončiť silnou a zapamätateľnou poznámkou, ktorá v čitateľovi rezonuje aj potom, čo skončil s čítaním. 

Pripojte výzvu k akcii (CTA), ktorá poskytne čitateľovi jasnú cestu k tomu, ako pokračovať. Môže to byť výzva na prečítanie ďalšieho článku, nákup na e-shope alebo prihlásenie sa na odber noviniek.

Tým zabezpečíte, že si čitatelia z vášho príspevku niečo odnesú a s väčšou pravdepodobnosťou sa na váš web vrátia znovu.

7. Nezabudnite na revíziu a korektúru

Nakoniec, nesmiete zabudnúť na revíziu a korektúru. Toto je kľúčový krok k tomu, aby ste si boli istí, že váš článok je bez chýb a je ľahko čitateľný. Aj ten najlepší obsah totiž stratí na vážnosti, ak je znehodnotený chybami alebo nepresnosťami.

Majte na pamäti, že kvalita vždy prevažuje nad kvantitou. Investujte čas do vytvorenia dobre štruktúrovaného, kvalitného a hodnotného obsahu, ktorý poteší vašich čitateľov a prinesie vám požadované výsledky.

Zhrnutie

V digitálnom svete, kde sa môže obsah ľahko stratiť v záplave informácií, je dôležité, aby bol váš článok jasne členený, prehľadný a jasný. Je dôležité, aby ste si udržali pozornosť čitateľov a zaujímavou a jasnou štruktúrou im ukázali, prečo by si mali prečítať váš článok až do konca.

Nezabúdajte, že to nie je len o tom, čo píšete, ale aj o tom, ako to píšete. Vopred si preto premyslite celkové usporiadanie obsahu do logických celkov, vytvorte pútavý titulok a podnadpisy, využite vizuály na zdôraznenie kľúčových bodov a ukončite článok jasnou výzvou k akcii. 

Prajeme vám veľa úspechov pri vytváraní zaujímavých, hodnotných a dobre štruktúrovaných článkov.