Do Visibility som nastúpila iba pred mesiacom a pol. Práve preto som sa rozhodla, že sa nebudem hrať na experta a napíšem radšej o niečom, v čom som doma: o chybách, ktorých sa dopúšťajú marketingoví učenci. Veď kto by vedel lepšie kázať o nejakých hriechoch než ten, kto ich (takmer) všetky spáchal? 🙂  

1. Považujete prácu zadarmo za nutné zlo

Pravdepodobne ste už zistili, že cesta k plateným džobom vedie cez kopec roboty, za ktorú zinkasujete maximálne slovo „ďakujem“. Predtým, než si začnete vytrhávať vlasy, si skúste uvedomiť 3 veci:

  1. Za vaše prvé práce vám peniaze pravdepodobne nikto nedá, ale môžete si ich pekne založiť do svojho portfólia.
  2. Práca zadarmo = vzdelanie zadarmo.
  3. Väčšina známych marketérov a kreatívcov, ktorých obdivujete, majú za sebou mesiace, ak nie roky neplatenej driny.

Príbeh zo života

Neskutočne veľa času som venovala webstránke jednej školy. Stálo ma to dokopy asi mesiac práce, nespočítateľne veľa mailov, mítingov a telefonátov. Výsledok? Naučila som sa základy WordPressu a dnes sa v ňom relatívne slušne orientujem.

Bola som na stáži v televízii, ktorú nebudem menovať. Po mesiaci som mala prejsť na platený part-time. Nestalo sa tak, „veď potom, budúci týždeň“. Robila som tam zadarmo skoro 3 mesiace. Naučila som sa strihať a editovať videá, zabŕdla som do písania scenárov a natočila som aj svoj prvý (a asi aj posledný) voice-over. Drahé, ale cenné skúsenosti.

5 hlavných hriechov začínajúceho kreatívca

 

2.  Používate zlé ilustračné obrázky

O správnom výbere ilustračných obrázkov by sa dal napísať román, takže to poviem pomocou veľmi, veľmi jednoduchej tabuľky.

Zdroje Môžem upravovať a používať?
Vlastné fotky a obrázky Áno
Obrázky s licenciou CC (Creative Commons) Áno
Fotografie z krásnych free fotobánk Áno
Prvá fotka, ktorá vám vybehne v obyčajnom vyhľadávaní na Googli Nie. Jedine v tom prípade, ak by ste chceli dostať na Vianoce sexy pokutu a priložený splátkový kalendár.
Obrázky z fotobánk, ktoré nemáte zakúpené.
(„Veď ten biely nápis Shutterstock si predsa nikto nevšimne!“)
Nie, nie, nie! A áno, reálne som už niečo takéto videla a bolo to traumatizujúce.

Príhoda zo života

Znovu, nechcem vyzerať, ako keby som zjedla celú múdrosť sveta. Aj ja som už použila fotku z Denníka N na dcérsky portál Smečka. Tiež som bola lenivá na to, aby som našla niečo lepšie, tlačili ma deadliny, bola som zúfalá… Ale kradnúť sa nesmie a bodka.

 

3. Podceňujete samovzdelávanie mimo brandže

Veľa ľudí žije v predstave, že ku kreatívnej práci vlastne nič netreba vedieť, len kresliť, vymýšľať a chrliť zo seba nápady.

Ak ste tomu uverili tiež, radšej svoj názor rýchlo prehodnoťte.

Ani dreamjoby v cool agentúrach s tulivakmi neznamenajú samé kreatívne hihi-haha, ale aj úzky kontakt s plynovými vzperami, tapetami s prírodným vzorom, biometrickými algoritmami či prípravkami na erekciu. A na to, aby ste dokázali s týmito témami pracovať, musíte sa v nich relatívne vyznať, alebo si vedieť zistiť všetko potrebné.

Príbeh zo života

Minulý týždeň som pripravovala článok o umelej inteligencii, predtým bannery pre ekonomický online softvér a popritom vymýšľam redakčný kalendár pre dochádzkový systém na báze odtlačkov prstov. Keby som o týchto oblastiach nemala ani poňatia, asi by mi to šlo veľmi ťažko.

Kolegyňa je zas z STU-čky a priznám sa, že keby sa nevyznala v chémii a technickom ťuťumuťu, neviem, čo by sme robili s témami ako pneumatiky a garážové brány. ☺

 

 

4. Necháte sa (úplne zbytočne) vykoľajiť hejtermi

Problém kreatívnych prác je ten, že si väčšina ľudí o nich myslí, že sú ľahké a zvládol by ich každý hlupák. Ako je to v skutočnosti, pravdepodobne dôverne poznáte. Väčšina z tejto väčšiny sa do toho absolútne nerozumie a v živote by to nevedela robiť – nieto ešte na fulltime.

Platí to ako pre grafiku nech žijú králi Photoshopu! –, tak pre copywriting dupľom a pre správu sociálnych sietí tripľom. A pritom keby ľudia vedeli, aká vie byť práca social media managera náročná.

Front-end programovanie stále vzbudzuje rešpekt, no v ére WordPressu je tvorcom webových stránok snáď každý druhý maturant, ktorý má lepší notebook než moja babka.

Zrekapitulujme si krutú realitu.

Väčšina ľudí vašu prácu neocení, ohejtuje ju alebo považuje za detskú zábavku a vás za hľadačov pokladu. Keď sa cez to neviete preniesť, tak by ste sa možno mali zamyslieť nad kariérou kreatívca.

Príbeh zo života

2016, deň pred Vianocami. Slzy mi padajú do zemiakového šalátu. Anonymnému čitateľovi s divnou ideológiou sa môj článok nezapáčil a poslal ma na liečenie. V rámci sviatku lásky a porozumenia.

Prispievať na online portál bolo miestami náročné. Komentáre, ktoré za tri sekundy dali dole tri hodiny mojej práce. Ľudia, ktorí sa vyžívali vo svojej anonymite a skritizovali aj bodku na konci vety. Toto všetko mi dalo tú akurátnu dávku ľahostajnosti, ktorá mi pomáha vysporiadať sa s podobnými prejavmi.

5. Nenájdete si mentora/idola

Nájsť si nejaký vzor priamo z brandže, ktorý človeka inšpiruje, je veľmi dôležité. No ešte dôležitejšie je podľa mňa byť s týmto vzorom aj v kontakte.

Čo tým nechcem povedať?

Že by ste mali svojho idola obťažovať, snažiť sa cez neho dostať k nejakému dobrému fleku alebo akokoľvek inak „ťažiť“ z jeho slávy.

Čo tým myslím?

Existuje milión otázok, na ktoré vám vie dať odpoveď jedine človek, ktorý sa tomu venuje na sto percent a je v tom dobrý. Tak sa ho na ne nebojte spýtať.

Príbeh zo života

Keďže som vyštudovala úplne iný odbor, mala som (a stále mám) medzery nielen v samotnom marketingu, ale aj v kontaktoch. Preto som cielene vyhľadávala niektorých ľudí – či už som sa im prihovorila na rôznych eventoch, alebo som im na drzovku napísala na Facebooku.

Niektorým som len jednoducho povedala, že sa mi ich tvorba veľmi páči. Iných som sa pýtala konkrétne otázky ohľadom ich práce, právnych záležitostí či iných vecí, ktoré ma trápili ohľadom copywritingu.

Neuveríte, čo vám poviem: tí najlepší sú nakoniec vždy aj tí najmilší. 🙂

 

Aké skúsenosti, neresti a hriechy máte alebo ste mali vy, keď ste začínali? Podeľte sa o ne v komentároch, budem rada. 🙂