Za posledné 4 roky som viedla viac ako 50 prednášok a workshopov. Za tú dobu som svoje prezentačné zručnosti posunula od úplne nekontrolovateľnej improvizácie až po aspoň trochu kontrolovanú improvizáciu. 😉 Veľa som toho na spôsobe, akým tvorím prezentácie, zmenila a veľa som sa toho naučila. Najväčšie ponaučenie však znie: Vždy je čo zlepšovať.

V tomto článku sa chcem podeliť o to, ako spraviť vašu prezentáciu zaujímavejšou a pútavejšou. Ide o veci, ktoré fungujú mne. V prvom rade sa musíte s tým, čo prezentujete, stotožňovať vy sa mi. Ak nie ste typ človeka, ktorý rád žartuje, pokojne vynechajte bod číslo 4. 😉

1. Pripravím si úvod a naučím sa ho

Existujú rôzne typy prezentátorov. Ja som „improvizátorka“. Tú istú prezentáciu nikdy nepoviem rovnako. Pri každom slide dám nejaký ten freestyle a zakaždým iný príbeh. Držím sa len základnej štruktúry.

Jediná vec, ktorú sa v rámci prezentácie učím, je úvod. Pokiaľ je váš úvod neistý, rozpačitý, tak strácate dôveru publika hneď na začiatku. Áno, viete si ju získať naspäť, ale pôjde to ťažko.

Ako si tvorím úvod ja:

  1. Pozdravím – banalita? Skúste si na niektorej konferencii všímať, koľko ľudí na to zabúda.
  2. Predstavím sa – poviem svoje meno (áno, aj na toto sa zabúda). Potom väčšina ľudí uvedie svoju pozíciu, prípadne roky praxe a tam skončí. Ak si však chcete získať pozornosť publika, mali by ste im povedať, ako im dokážete pomôcť. Ak by som prednášala o content marketingu, tak moje predstavenie môže znieť napríklad takto:

Moje meno je Júlia Micháleková, som Managing director Visibility. Už viac ako 7 rokov pomáham firmám nastaviť úspešnú online marketingovú stratégiu.

  1. Oslovím publikum a poviem im, čo sa počas mojej prezentácie naučia, čo si z nej odnesú.  

Ukážem vám, ako tvoriť kvalitný obsah, ktorý budú vaši potenciálni zákazníci milovať.

  1. Obsah – ľudí vždy poteší, keď uvidia, o čom prezentácia bude. Ukážte im na jednom slide váš obsah. Nemusíte ho čítať. 😉
  1. Ak sa dá, skúste si napísať vetu, ktorou divákov zaujmete a ešte lepšie ohúrite. Úplne najjednoduchší spôsob je uviesť štatistiku, ktorá ich presvedčí o tom, že vaša téma je pre nich kľúčová a musia sa jej venovať.

Firmy, ktoré tvoria kvalitný obsah užitočný pre ľudí, majú v očiach potenciálnych zákazníkov o 50 % vyššiu dôveryhodnosť.  

Toto celé by malo trvať do 30 sekúnd. Preto odporúčam, aby ste si svoj úvod aspoň 3 až 4-krát nahlas povedali.  

A keďže mojou obľúbenou zásadou je, že pravidlá sú na to, aby sa porušovali, tak aj toto občas nedávam podľa toho, ako som to popísala. Ak sa mi stane, že môj predrečník povie niečo, na čo viem hneď v úvode trefne alebo vtipne nadviazať, tak svoje intro úplne zmením.

2. Prezentáciu začínam otázkou na publikum

Po úvode väčšinou začnem tým, že sa publika niečo opýtam. Robím to z viacerých dôvodov.

  • V prvom rade s nimi chcem nadviazať kontakt.  
  • Chcem zistiť, čo o téme vedia.
  • Chcem ich prebrať tým, že ich prinútim zapojiť a zamyslieť sa.

Ak vediem workshop, kde je menej ľudí a je zameraný prakticky, tak v pohode začínam otvorenou otázkou. Ak som na konferencii, väčšinou sa opýtam otázku, o ktorej sa dá hlasovať za/proti, prípadne výber A/B/C.

Mnohým z vás asi v tomto momente napadla otázka: „Čo ak sa nikto nezapojí?“. Pri väčšom publiku sa mi to ešte nikdy nestalo a vlastne ani pri workshope. 🙂 Ak by sa to stalo, proste by som išla ďalej.

3. Publikum zapájam priebežne

Či už tým, že ich hneď na začiatku vyzvem, aby mi aj v priebehu prezentácie kládli otázky alebo už vyššie spomínanými anketami. Okrem toho, že zapoja publikum, tak spôsobujú aj to, že si publikum lepšie zapamätá, čo sa ich snažíte naučiť.

Napríklad, ak prednášam o titulkoch a chcem ľudí naučiť, akú by mali mať dĺžku, tak sa ich najskôr opýtam na názor. Až potom prezradím odpoveď. V dvoch slidoch to vyzerá takto:

4. Osobné zážitky, skúsenosti, fotky a vtipné príbehy

Každá moja prezentácia je o tom, že poviem teóriu a po nej nasleduje moja osobná skúsenosť. Ako to (ne)funguje mne. Ako sme to skúsili s niektorým klientom. NIKDY nemám len čisto teóriu bez uvedenia príkladu z praxe.

Moje prezentácie sa tiež nezaobídu bez nejakých tých vtípkov a storiek. Čo som zažila a čo ma pobavilo.  

Mnohým z vás asi v tomto momente napadla otázka: „Čo ak sa nikto nezasmeje?“. Toto sa mi, žiaľ, na rozdiel od bodu číslo 2, občas stáva. Platí však rovnaký postup: proste idem ďalej (a zasmejem sa na tom aspoň sama 😉 ).

A aby som len „nekecala“, tak aj tu uvediem príklad z praxe. Na jednej konfere som prednášala o tom, ako vznikala Visi. Jej začiatky som popísala takto.

Skutočne sme ja a Marek rozdávali na jednej konferencii kondómy v obálkach a prezentovali sme tým náš nový web o ochrane online reputácie. 😀

5. Gifká a pekné obrázky

Gifká som zo začiatku vôbec nepoužívala. Inšpiroval ma k tomu kolega Marek Šulík, ktorý je v pridávaní gifiek do prezentácií majster. Ja som zatiaľ len učeň.

Najväčší úspech máva Marek s gifkom, ktoré pridáva do prezky o analytike. V časti, kde hovorí, že nemáme veriť svojej intuícii, dáva ako dôkaz toto gif.  

Ja okrem používania už hotových gifiek rada vytváram aj vlastné. Dokáže to naozaj každý. Aj vy! Nasledujte jednoduché kroky na tejto stránke.

6. Sústredím sa len na to, o čom hovorím

Mnoho článkov, videí a kurzov učí, ako pri prezentovaní stáť, ako sa tváriť, aký tón hlasu a tempo reči používať. Samozrejme, na týchto veciach treba pracovať. Je fajn si ich občas počas svojej prezentácie uvedomiť. Avšak, keď už stojíte pred publikom, na svojom prirodzenom či dovtedy naučenom prejave v tej chvíli nič nezmeníte. Ak sa budete snažiť sústrediť na všetky menované veci, akurát sa vystresujete.

Preto, keď už ste v akcii, sústreďte sa len na to, čo hovoríte. Prípadne si vyberte len jednu vec, na ktorej chcete počas danej prezentácii pracovať a všímajte si len to. Napríklad postoj.

7. Stresu a nervozity sa viem zbaviť veľmi ľahko

Niektorým nervozita a stres pomáhajú podať lepší výkon, iných úplne „vypnú“. Ja osobne nervózna nebývam, prípadne len trošku pred prednáškou. Keď sa však postavím pred ľudí,  stres úplne zmizne. Prečo? Takto odjakživa prežívam všetky vystúpenia (keď som ešte tancovala), všetky skúšky (keď som ešte študovala). V momente, keď príde na lámanie chleba, viem, že už na tom, ako to mám pripravené či naučené nič nezmením. Ak to mám super, tak to bude super. Ak som sa pripravila zle, tak už je neskoro vyplakávať. Môžem do svojho výkonu dať všetko, čo mám a snáď to dobre dopadne.

Asi mám proste šťastie, že som takto nastavená. Aj vám však môže pomôcť, keď si poviete:

„Spravil/a som doteraz, čo bolo v mojich silách. Teraz na tom už nič nezmením. Idem to dať najlepšie ako viem.“

8. Buďte sami sebou

Strašné klišé, ja viem. 😉 Čo tým ale chcem povedať je, aby ste sa nesnažili silou-mocou nasledovať „overené“ rady, ako prednášať. Už spomínané tempo reči či to, že by ste ľuďom v publiku mali pozerať do očí. Je to fajn, keď to robíte prirodzene. Ak to vo vás ale nie je, môže to vyzerať umelo a dopadne to nejako takto:

Treba na sebe pracovať. Ak máte tichý a nesmelý prejav, bolo by fajn, ak by ste ho časom dokázali zvýrazniť. Ak ste však introvertný typ, len veľmi ťažko sa dostanete na úroveň človeka, ktorý je prirodzene extrovertný alebo má talent na verejný prejav. Vaše snahy o hlasný prejav budú vyznievať umelo.

To však neznamená, že nemôžete byť skvelý rečník. Podľa mňa by ste mali svoje nedostatky kompenzovať tým, čo vám ide. Ste dobrý v grafike? Tak pripravte prezku, ktorá bude vizuálne perfektná. Alebo mega vtipná. Alebo v nej bude vaše know-how, ktoré široko-ďaleko nemá nikto. Ľuďom bude úplne jedno, že sa pohupujete z nohy na nohu alebo, že hovoríte tichšie, ak im vo vašom prejave odovzdáte hodnotu. Niečo, čo chcú a čo ich posunie ďalej.  

9. Obliekam sa, ako chcem

Tiež často počúvame rady o tom, čo by sme si (ne)mali obliekať na prezentácie. Napríklad, že ženy by nemali mať výrazný rúž či šperky, aby neodvádzali pozornosť. Prečo nie? Dajte si na seba v prvom rade to, v čom sa dobre cítite. Ak nosíte tričká a mikiny, tak budete navlečený v saku vyzerať smiešne. Ja mám osobne rada, ak je niekto oblečený aj extravagantnejšie, pokiaľ to ladí s jeho prejavom a osobnosťou.  

10. Tajný tip na záver:

Ak ste všetko doteraz zvládli super, ale záver domrvíte, je dosť veľká pravdepodobnosť, že celkový dojem sa výrazne zníži. Naopak, ak ukončíte svoju prezentáciu niečím ohurujúcim, tak máte priazeň publika vyhranú.

Ako to robíme my? Na záver dávame test pomocou aplikácie Kahoot. Je to rýchla hra a dá sa k nej ľahko pripojiť cez smartphone. Dáte do nej otázky z vašej prezentácie a ľudia sa snažia vyplniť správne odpovede. Čo je na tom najlepšie? Ide o súťažnú aplikáciu. Po každej otázke publikum vidí priebežné poradie. O víťazovi rozhoduje nielen počet správnych odpovedí, ale aj rýchlosť. Verte mi, ľudia milujú súťažiť. 😉

Ďakujem za pozornosť!