Black Friday v roku 2022 z pohľadu e-commerce
V USA nastáva Black Friday alebo čierny piatok po Dni vďakyvzdania (štvrtý piatok v novembri). Tento rok pripadá na piatok 25. novembra 2022. Na Slovensku je pritom zvykom uverejňovať reklamy na Black Friday pokojne aj celý mesiac (v prípade zelených mimozemšťanov vedia ťahať kampaň aj celoročne). V tomto čase nakupujú ľudia výraznejšie aj pre nadchádzajúce Vianoce.
Tento článok sme pôvodne publikovali v roku 2020, a preto sme sa ho rozhodli aktualizovať pre rok 2022.
Poďme sa teda spoločne pozrieť na rôzne štatistiky a trendy, ktoré sprevádzajú akcie typu Black Friday na Slovensku a vo svete.
– > Článok: Nakupujte s rozumom: Všetko, čo by ste (ne)mali vedieť o Black Friday
Ak sa chcete pripraviť na Black Friday v predstihu, môže vám prísť vhod tento kalendár s dátumami Black Friday aj na ďalšie roky.
——
Pojem „Black Friday“ vznikol v 60. rokoch 20. storočia pri zlej dopravnej situácii, keď sa veľké množstvo ľudí presúvalo domov. V minulosti tento deň niesol aj iné pomenovanie (kvôli lepšiemu obchodnému stimulu), konkrétne išlo o názov „Big Friday“, no pokus skončil neúspešne.
Pred Vianocami väčšina z nás rozmýšľa nad tým, čo kúpiť blízkym pod stromček, aby ich to potešilo. S darčekmi je to niekedy ťažké. Týka sa to najmä tých, ktorí si nevedia vybrať. Obchody preto využívajú rôzne marketingové nástroje a cielenie na zákazníkov, aby si kúpili práve ich výrobok alebo službu. Tu každoročne vzniká príležitosť pre celosvetový fenomén Black Friday. Zlé je, že ľudia počas neho nakupujú aj to, čo reálne nepotrebujú.
Black Friday nie je len jeden deň
Je jasné, že akékoľvek medziročné porovnávania budú výrazne skreslené kvôli pandémii ochorenia COVID-19. Celé e-commerce odvetvie v rokoch 2020 a 2021 neúmerne vzrástlo a tento rok zaznamenalo miernu stagnáciu (pozri moje vyjadrenie pre časopis Forbes). Je nepochybné, že záver roka bude dobrý ako vždy, napriek tomu je ťažké používať medziročné porovnania pre objektívne vyhodnotenie trhu.
Ak sa chcete zodpovedne pripraviť nielen na Black Friday, ale celé e-commercové jesenné a predvianočné obdobie, odporúčam si prečítať dva perfektné články od mojich kolegov. Nina Kuchariková zo SEO oddelenia píše o tom, ako vylepšiť e-shop z pohľadu SEO a pripraviť sa tak na najsilnejšiu e-commerce sezónu v roku a Tomáš Panák z performance oddelenia sa zasa pozerá na to, ako viete pripraviť na toto obdobie svoje výkonnostné kampane.
Poďme sa však pozrieť na všeobecné štatistiky. Počas Black Friday akcií najviac ľudí nakupuje medzi siedmou až ôsmou hodinou večer. Priemerný Slovák nakúpi približne 3 – 4 produkty a minie v priemere 216 eur.
Najväčší záujem o Black Friday je v Bratislave a prirodzene aj v ďalších väčších mestách.
Google Trends nám jasne ukazuje, že záujem o Black Friday vo vyhľadávaní na Googli začína výrazne rásť cca mesiac pred termínom:
Už deň pred Black Friday vidieť prudký nárast kupujúcich. Je preto vhodné nastaviť si propagáciu minimálne 2 – 3 dni pred jeho začiatkom. Nielen v tomto období je však výnosnejšie upútať pozornosť reklamou. Týka sa to aj iných sviatkov, ako napríklad Vianoc alebo Veľkej noci. Niektorí predajcovia si akciu limitujú na jeden – dva dni, ale nájdu sa aj takí, ktorí majú Black Friday nastavený na týždeň a viac. Vo výnimočných prípadoch tak urobia iba na pár hodín.
Podľa štatistík od Adobe sa nakupovalo v roku 2021 nasledovne:
Podľa firmy Criteo až 54 % kupujúcich začína svoju Black Friday „púť“ už 7 a viac dní pred samotným dátumom:
Keď sa však pozrieme na dlhodobé trendy vyhľadávania kľúčového slova „Black Friday“ na Googli na slovenskom trhu, majú klesajúcu tendenciu:
Tento jav sa dá vysvetliť tým, že Slováci už nepotrebujú zisťovať informácie o Black Friday akciách, ale automaticky ich v predvianočnom období očakávajú, a tým pádom toľko na Googli tento termín nehľadajú.
Na druhej strane, Black Friday je ideálna príležitosť získať aj nových zákazníkov. Prieskum z Criteo ukazuje, že až 79 % nakupujúcich počas Black Friday objavuje aj nové e-shopy:
Fakty a čísla o Black Friday
Ako uvádzam vyššie, pandémia koronavírusu vystrelila e-commerce do nedozerných výšin najmä v roku 2021. To je možno dôvod, prečo neexistuje veľa relevantných štatistík z tohto obdobia, ktoré by mali výpovednú a najmä štatisticky relevantnú hodnotu.
Napríklad na portáli Black-Friday.Global máme k dispozícii staršie dáta z roku 2018, keďdy počas Black Friday narástol predaj až o 663 % v porovnaní s klasickým dňom.
Až na výnimky (parfémy, časť oblečenia, letenky, dovolenky) budú tohtoročné štatistiky výrazne mimo dlhodobých trendov a priemerov:
Tento nadštandardný trend je vidieť aj pri affiliate kampaniach. Sieť Dognet.sk zverejnila v roku 2020 svoje novembrové výkony:
– > Článok: Kreatíva, kanály a cielenie platených reklám pri sezónnych príležitostiach Q3/Q4
Portál Nosto priniesol štatistiky za rok 2021, ktoré okrem iného ukazujú, že dominantným trhom je jednoznačne USA, v Európe je lídrom UK. Ale to sa netýka len Black Friday akcií, takže tieto čísla vôbec nie sú prekvapením. Takto vyzerá porovnanie rokov 2020 a 2021 počas Black Friday naprieč regiónmi:
Naopak, report od Adobe Analytics ukazuje, že v USA sa počas roku 2021 prvýkrát v histórii prepadli predaje počas Black Friday, ale celkové globálne obraty medziročne aj napriek tomu narástli:
Medziročné prepady Black Friday predajov v USA reportuje aj Criteo vo svojich dátach (podobne aj v jednotlivých EU krajinách):
Black Friday – Produkty a trendy v štatistikách
Najpredávanejším produktom je oblečenie, na druhom mieste je obuv a na treťom elektronika. Práve v týchto segmentoch je najväčšia konkurencia. Obchody preto využívajú rôzne stratégie, ako zvýšiť svoje tržby čo najviac.
Prieskum od Nosto zasa ukazuje pohľad na predávané kategórie tovarov v USA, kde boli nárasty v predajoch viac-menej rovnomerné. Návštevnosť síce medziročne klesla, na tržbách e-shopov sa to však neprejavilo:
Ďalej je dôležité vedieť, cez aké zariadenia ľudia nakupujú online. Podľa toho by ste si mali optimalizovať web alebo e-shop, aby bol nákup pre zákazníka čo najprehľadnejší. Adobe nám ukazuje za rok 2021 mieru konverzie pri nákupoch z počítačov a mobilov:
Štatistiky ešte z roku 2018 ukazujú najväčšiu efektivitu online kampaní cez emailing (ako zdroj) s priemernou mierou konverzie až 4,38 %:
Zdroj: https://www.shopify.co.uk/blog/black-friday-cyber-monday-2018
Obyvatelia USA a Kanady sú ochotní na Black Friday akciách minúť najviac peňazí, rádovo aj viac ako 400 eur. Na opačnom konci je Pakistan s priemerným výdavkom cez Black Friday na úrovni 31 eur. Ako som spomínal už vyššie, Slováci v priemere nakúpia za 216 eur.
Reálnosť zliav?
Asi nie je veľkým prekvapením, že niektorí predávajúci „fejkujú” zľavy. Podľa webu www.aktuality.sk sú reálne zľavy len 18 %. Uvádzajú príklad z roku 2018, keď jedna televízia značky Samsung počas celého roka stála cca 800 eur. Niektoré e-shopy ju predávali až za
1 300 eur a na Black Friday ju zľavnili o 450 eur. Z toho vyplýva, že tak či tak bola drahšia než normálne.
Graf sledovania e-shopov (Hlídač eshopov) ukazuje priemerné zľavy uvedené na e-shopoch a následne ich reálne zľavy:
Ich analýzu cien a zliav za Black Friday 2020 v Českej republike si prečítate v blogovom príspevku. Čo je pozitívne z vývoja za posledné obdobie je fakt, že e-shopy už neuvádzajú umelo vytvorené obrovské zľavy, ale dostali sme sa bližšie k realite. Priemerná zľava v Black Friday akcii sa pohybovala v roku 2021 na úrovni 30 % a v realite boli ceny nižšie asi o 15 %.
V minulosti sme boli svedkami umelo navyšovaných pôvodných cien, čo vo finále skresľovalo výšku zľavy v očiach spotrebiteľa. Tieto zavádzajúce zľavy a ich prehľad za rok 2019 nájdete na blogu Jakuba Baladu a následne si pozrite aj aktualizovanú verziu za rok 2021, nech si viete porovnať vývoj trhu a správanie sa top e-commerce hráčov.
Priemerný vývoj cien v zahraničí si viete napríklad pozrieť cez dáta od Adobe:
Black Friday vs Cyber Monday
Na zahodenie nie je ani Cyber Monday, ktorý prináša extra zľavy nasledujúci pondelok po Black Friday. Počas neho predajcovia naďalej predávajú najmä online nepredané produkty a posledné kusy v predajniach a skladoch, aby mali miesto na nové. V grafe môžete vidieť, o koľko je predaj počas zliav Cyber Monday vyšší oproti Black Friday (dáta za roky 2016 – 2019).
Nižšie môžete vidieť, čo vyhľadávajú ľudia po Black Friday a cez Cyber Monday:
Niektoré druhy tovaru stagnujú, pri iných sú viditeľné pomerne veľké rozdiely. Ľudia v tomto období nakupujú najmä letenky, najmenej nakupujú hračky.
V prípade Cyber Monday však musíme jedným dychom dodať, že táto forma online výpredajov nie je na Slovensku, ako aj v strednej Európe, natoľko populárna. Akcie typu Black Friday sa skôr preťahujú na dlhšie obdobie, ktoré prekrýva dátum Cyber Monday. Pekne to ukazujú aj dáta z Google Trends, kde je zjavný minimálny záujem spotrebiteľov o Cyber Monday:
Black Friday v roku 2022 na Slovensku
Zrejme neexistuje človek, ktorého by v novembri nezasiahla žiadna z kampaní Black Friday. V podstate väčšina veľkých online hráčov a retailových predajcov pripravila nejaké zľavy – buď na pár dní, alebo takmer na celý november. Zorientovať sa v realite zliav je náročné, preto každý rok vychádzajú články a rebríčky, ktoré sa snažia pomôcť spotrebiteľom v orientácii, ako napríklad tento z roku 2021 na Techboxe.
Ak sa chcete pripraviť na Black Friday 2022 ako spotrebiteľ, nepodľahnúť emócii, ale nakúpiť reálne v zľave, odporúčam sledovať napríklad:
- Heureka.sk – porovnávač cien
- Tipli.sk – cashback systém a zľavy
- Hlidacshopu.cz – monitoring cien a zliav
Čo sa týka rôznych agregátorov zliav alebo zoznamov najlepších Black Friday akcií, buďte opatrní, pretože mnohé z nich (napr. spotrebitelskytest.sk či rankito.sk) to robia hlavne kvôli inzercii a províziám. Neviete sa preto spoľahnúť na to, či sú zľavy, alebo rebríčky dôveryhodné.
TOP 9 faktov o Black Friday
- V roku 1869 sa prvýkrát použilo slovné spojenie „Black Friday“ pri páde akcií na trhu. James Fisk a Jay Gould sa snažili zatlačiť na zlatý trh na NYSE. Vláda však vstúpila na trh so zlatom, čo spôsobilo pokles cien a veľa investorov stratilo svoje bohatstvo.
- Predchodcom „Čierneho piatku“ boli Santa Clausove sprievody. Prvý sprievod Santa Clausa sa konal 2. decembra 1905 v Kanade. Keď sa Santa objavil na konci sprievodu, znamenalo to, že sa zahájila zimná dovolenková sezóna.
- Ide o najrušnejší deň alebo obdobie pre inštalatérov.
- Sviatoční zákazníci nepriamo určili dátum Dňa vďakyvzdania. Od polovice 19. do začiatku 20. storočia vyhlásil americký prezident posledný štvrtok v novembri „Deň poďakovania“. Toto sa zmenilo v roku 1939, keď nastal posledný štvrtok ako posledný deň v mesiaci. Maloobchodníci sa obávali, že sa sviatočné obdobie skráti, a preto požiadali prezidenta, aby vyhlásil sviatok o týždeň skôr. Od roku 1941 sa Deň vďakyvzdania oslavoval vždy štvrtý štvrtok v novembri, čo dalo kupujúcim jeden týždeň navyše na nákup pred Vianocami.
- V Mexiku sa označuje ako „El Buen Fin“, čo znamená „dobrý víkend“. Toto je vlastne spojené s výročím mexickej revolúcie z roku 1910, ktorá sa niekedy zhoduje s americkým vďakyvzdaním. El Buen Fin v skutočnosti trvá celý víkend namiesto jedného dňa.
- 12 % nakupujúcich je počas Black Friday pod vplyvom alkoholu. Výsledky sú z prieskumu, ktorý urobila kupónová sieť RetailMeNot.
- Black Friday je najrušnejší nákupný deň nepretržite od roku 2005.
- V roku 2011 sa v USA niektoré reťazce rozhodli otvoriť svoje predajne presne o polnoci, čo vyvolalo ďalšie nákupné šialenstvo.
- Od roku 2006 v USA zaznamenali oficiálne 6 úmrtí a 98 zranení v súvislosti s nakupovaním počas Black Friday.
Viac faktov na: www.thefactsite.com/black-friday-facts alebo na www.uselessdaily.com/world/black-friday-25-amazing-facts-you-didnt-know-about-this-day
—-
Black Friday je perfektná príležitosť pre predajcov, ako zvýšiť aktivitu nakupujúcich a roztiahnuť tak výraznejšie časový slot pred Vianocami. Bohužiaľ, nájdu sa aj predajcovia, ktorí komunikujú Black Friday v podstate celoročne a degradujú tým vnímanie tohto pojmu v očiach spotrebiteľov.
V každom prípade, Black Friday je škoda nevyužiť. Treba sa však na túto akciu dôkladne pripraviť. Platí to o komunikácii aj produktových zľavách. Ako ste mohli vidieť vyššie, konečne sme sa v roku 2021 dostali do stavu, v ktorom je zavádzanie zo strany predajcov výrazne nižšie ako v minulosti. V nemalej miere tomu pomáhajú aj nástroje na porovnávanie cien a ich vývoja.
Zákazníci si zvykli nereagovať pudovo a okamžitým nákupom, čo len napomáha tomu, aby sa počas Black Friday predávali len ozajstné zľavy. V neposlednom rade sa stal Black Friday etablovaným pojmom, čo je vidieť na zvyšujúcich sa tržbách – aj napriek tomu, že vyhľadávanosť tohto pojmu na Googli v čase klesá. A nezabúdajte, zákazníci radi nakupujú aj v nových e-shopoch, je to ideálna príležitosť na akvizíciu.