Začíname s Instagramom
Aký je rozdiel medzi Facebookom a Instagramom? Prečo do niektorej z týchto dvoch sociálnych sietí vôbec investovať svoje peniaze? Odpovede (nielen) na obe otázky vám prinesiem v tomto článku.
Tento článok pôvodne napísala Ivka Krutková a ja som do neho doplnila nové informácie a zaujímavosti.
Facebook alebo Instagram?
Ak sa rozhodujete, ktorá z týchto dvoch sociálnych sietí je lepšia pre vašu firmu, najskôr potrebujete poznať rozdiely medzi nimi a ich výhody spolu s nevýhodami.
Výhody a nevýhody Facebooku
Tu sa ľudia združujú za účelom zbierania informácií. Prichádzajú sem, aby si prečítali zaujímavé články, zistili, či ich obľúbená stránka pridala nový recept, či akú zaujímavosť vypublikoval ich obľúbený denník. Rovnako sa sem chodia zabávať a oddýchnuť si. Preto by som ho v porovnaní s Instagramom označila ako viac „edukatívny“.
Avšak výhoda oproti Instagramu je, že dokážete uverejňovať rôzne typy obsahu, nielen fotografie a videá. Môžete zdieľať odkazy na svoje blogové články, pridať k svojmu profilu funkciu obchodu, či využívať rôzne reklamné formáty ako Canvas.
Výhody a nevýhody Instagramu
Oproti tomu tu máme Instagram. Sem prichádzame vtedy, ak sa chceme pokochať krásnymi fotkami či videami, chceme spoznávať ľudí, prezentovať seba alebo svoju firmu cez obrazové materiály. Je teda viac „vizuálny“. Treba myslieť aj na to, že k príspevkom nemôžete pridať odkaz. Ten môžete vložiť iba do stories, prípadne do časti BIO.
Prečo Instagram?
Pretože ľudia majú stále väčšiu tendenciu vyhľadávať firmy prostredníctvom Instagramu. Najprv si ich preklepnú tu, potom prichádzajú na Google. Rovnako oficiálne stránky Instagram for Business uvádzajú, že 60 % ľudí tvrdí, že objavili nový produkt práve na Instagrame, a viac ako 200 miliónov „instagramerov“ vidí denne aspoň 1 firemný profil. A ešte je tu fakt, že u nás patrí Instagram medzi tretiu najpoužívanejšiu sociálnu sieť a nájdete tu 42 % slovenskej online populácie.
Začíname
Prvým krokom je stiahnuť si aplikáciu do svojho telefónu. Teraz nasleduje krok, ktorý si vyžaduje viac času – používateľské meno. Ak zakladáte firemný profil, meno musí byť zhodné s vaším názvom. Naopak, ak zakladáte súkromný profil alebo chcete využívať profil na self branding, potom by mal profil niesť vaše meno. Ak sa názov skladá z viacerých slov, vždy myslite na to, aby bol ľahko čitateľný, rozpoznateľný a ľahko vyhľadateľný. Pokiaľ je názov komplikovaný, využite špeciálne znaky, napríklad podčiarkovník.
Zamyslite sa, ako by ste svoju firmu alebo seba hľadali na Instagrame vy. Povedzme, že ste Jozef Pekný. Názov vášho účtu by mal teda byť jozef.pekny alebo jozefpekny, alebo jozef_pekny a podobne. Určite to nekomplikujte diakritikou. Hoci sa hovorí „na Slovensku po slovensky“, v tomto prípade na to na chvíľku zabudnite.
Tak a Instagram účet máme založený.
Súkromný ➡ firemný
Pre účely tohto článku zostaneme pri firemných profiloch a súkromné vynecháme. Biznisový účet ponúka množstvo výhod oproti súkromnému. Medzi tie najväčšie patrí napríklad to, že sa vám v BIO (popise účtu) zobrazí kategória, v ktorej podnikáte, alebo klikateľná adresa podnikania (prepojí vás priamo na Google mapy), nehovoriac o štatistikách a možnosti propagovania príspevkov, na ktoré v súkromnom profile môžete zabudnúť.
Ako si prepnúť súkromný profil na firemný?
Ak ste si už založili súkromný profil, veľmi jednoducho ho prepnete na firemný. Ako na to? Kliknite na svoj profil a vpravo hore uvidíte tri čiarky, ktoré symbolizujú menu. V ňom objavíte hneď prvú možnosť Settings, ktorá vás dostane do rozšírených možností. V nich si vyberiete možnosť Account, prescrollujete sa úplne dole a nájdete tlačidlo Switch account type, na ktoré kliknete a vyberiete možnosť biznisového profilu.
Prispôsobte si ho
Prvé kroky máte za sebou. Teraz prichádza časť, na ktorej si treba dať záležať najviac. Vyšperkovať svoj firemný profil tak, aby ste boli dohľadateľní, aby ste ľudí zaujali a aby ste ich presvedčili o tom, že váš profil sa oplatí sledovať. Zhrniem to do pár krokov:
- POZNAJ MA
- SLEDUJ MA
- UVER MI
- ZAPLAŤ MI
POZNAJ MA = BIO
Týmto krokom začína zrod nášho skutočného firemného profilu. Začneme s úpravou vášho BIO, teda popisu o sebe. Je to to najdôležitejšie, čo sa ľudia dozvedia, keď prídu na váš profil. Rovnako sa tu rozhodujú o tom, či vás začnú sledovať, pretože práve tu vytvárate nielen prvý, ale aj celkový dojem.
V prvom rade si dajte záležať na svojej profilovej fotke. Ak ste osobnosť (bloger), nech vám vidieť do tváre a ste to naozaj vy, ak ide o firmu, je dobré použiť logo. Do iných podôb profilovej fotky by som sa nepúšťala. Ideálny formát profilovej fotky je štvorec 2000 x 2000 pixelov. Rovnaké rozlíšenie sa odporúča aj na profilové fotky do Highlight stories.
Podstatné je tiež vaše meno. Používateľské meno je vaším „nickom“, to používate na prihlasovanie, a pod ním vás ľudia na Instagrame nájdu. Meno obsahuje vaše skutočné meno alebo vašu profesiu, tu môžete tiež napísať niečo o sebe/o firme.
Teraz si sadnite a spíšte si na papier 10 vecí o svojej firme. Zvýraznite si 3, ktoré sú pre vašich zákazníkov TOP a prinášajú im pridanú hodnotu. Tie zakomponujte do svojho BIO. Poriadne porozmýšľajte nad tým, čo budú ľudia v profile hľadať, resp. čo by ste hľadali vy. Uvediem príklad. Máte reštauráciu, ľudia teda budú hľadať, aké jedlá ponúkate (slovenská kuchyňa, čína), aká je vaša firemná kultúra (vaše charakteristické črty), prečo majú prísť práve k vám – konkurenčná výhoda (varíte len z lokálnych potravín) a pod. Povedzte im, čo robíte, čo im viete ponúknuť a v čom ste výnimoční. Stručne, pár riadkami a výstižne.
BIO by malo byť pekne vizuálne oddelené v bodoch a nemusíte sa báť ani emotikonov či hashtagov. Dôležité je spomenúť, že je to jediné miesto, kde na Instagrame viete pridať klikateľný link. Zároveň existujú aplikácie, ktoré vám umožnia z tohto odkazu spraviť akýsi rozcestník, kde dokážete pridať aj viac odkazov, napríklad na vybrané časti webu. Za mnohé spomeniem Linktree.
SLEDUJ MA
Dostávame sa k bodu, keď musíte pracovať viac so svojou kreativitou. Tu je veľmi dôležité, aby ste sa nebáli tvoriť autentický obsah. Autenticita je stále jedným z marketingových trendov, preto na ňu nezabúdajte.
Instagram je ako stvorený na reálne fotky, zachytávanie čara okamihu, na hranie sa s vizuálnym obsahom. Vymýšľajte, ukazujte, prezentujte sa. Či ste už osoba alebo firma, nebojte sa ukázať seba/vnútro vašej firmy. Ak sa ľuďom otvoríte, budete vzbudzovať sympatie = zvedavosť = noví sledovatelia.
Čím viac sa nebudete báť ukázať, tým vyššiu interakciu čakajte. Nezabudnite na to, že Instagram miluje selfie. A zásadne pravidlo, VYHNITE SA FOTOBANKE. Ak nemáte chuť fotiť autentický obsah, radšej na Instagram zabudnite.
UVER MI
Nájdite si tri ústredné témy, ktorým sa budete venovať. Také, ktoré ľudia u vás nájdu, keď navštívia váš profil. Nič iné tam nepridávajte. Ako príklad uvediem tri vymyslené témy pre blogera – ľudia v mojom živote, atmosféra, cestovanie. Váš profil bude jednotný, bude dávať zmysel a vždy na ňom ľudia nájdu, čo hľadajú. Super trik je používať stále ten istý filter, prípadne tie isté fičúrky na úpravu fotiek.
ZAPLAŤ MI
Ak si dáte záležať na všetkých predošlých radách, verte mi, že sa dostaví vytúžený nákup, resp. cieľ, ktorý chcete vďaka Instagramu dosiahnuť.
Ako komunikovať?
O tejto téme sa dá písať donekonečna. Na každého platí niečo iné, obsah treba prispôsobovať cieľovej skupine, preto skúšajte, testujte. Toto sú tie najvšeobecnejšie odporúčania, ktoré sú však tými najlepšími.
Instagram nám prináša veľa formátov, ktoré môžete vyskúšať a prináša nám tiež možnosti príspevky propagovať. Tiež ponúka hashtagy, ktorými vieme pekne „priradiť príspevky do kategórií“. Instagram už dlhšie dáva možnosť tieto hashtagy sledovať. Ak je väčšina vašich zákazníkov zo Slovenska, nebojte sa využívať aj slovenské hashtagy. Ak máte zákazníkov aj v iných krajinách, pokojne choďte aj do anglických.
Treba rovnako spomenúť popisy pri fotkách. Majú byť dlhšie alebo kratšie? Je to len na vás. Ak máte ľuďom čo povedať, pokojne to povedzte obšírnejšie. V texte použite emotikony, označte (pomocou @) iné firmy, produkty, značky – aj to vás na Instagrame môže pekne zviditeľniť. Ľudia sa na Instagrame totiž správajú podľa určitej schémy. Najprv kliknú na fotku, ktorá sa im páči a prichádzajú na profil. Tu zvažujú, či vás budú sledovať. Ak sa rozhodnú, že áno, vtedy prichádza na rad čítanie popisov. Znova sa teda ukazuje, že dobre vizuálne urobený profil vie priniesť to, čo je vaším cieľom. Len treba mať trpezlivosť a nájsť si čas.
Rovnako nezabúdajte na prácu s komunitou. Prezdieľavajte príspevky a storky používateľov, ktorí vás v nich označia. Ich potešíte a vy máte obsah, s ktorým môžete ďalej pracovať.