Články na túto tému sa objavujú na rôznych blogoch už niekoľko rokov, ale ponúk na hromadné registrácie nájdete stále dosť. Rovnako sa stále nájde aj veľa majiteľov eshopov, ktorý sú ochotní za túto službu zaplatiť.

Pred pár rokmi platilo pravidlo, že registrácia do katálogov je základ linkbuildingu, stránka tak získa základné portfólio spätných odkazov, ktoré jej pomôžu k lepším pozíciám, atď.

U nás aj v zahraničí vznikali tisícky katalógov, častokrát to bola len jedna šablóna na rôznych bizarných doménach s rovnakou IP adresou a viac-menej rovnakým obsahom. Bolo len otázkou času, kedy Google tieto stránky odstrihne.

Prvým upozornením zo strany Google bol update algoritmu Panda na začiatku roku 2011, ktorý zasiahol nekvalitné weby s duplicitným alebo málo unikátnym obsahom. Katalógy dorazil ďalší update – Penguin v roku 2012. Zameraný bol proti webom, ktoré porušujú Pokyny pre webmasterov od Google (rôzne black hat SEO techniky, keyword stuffing, niektoré formy linkbuildingu a podobne).

Prečo by ste teda nemali vašu stránku hromadne registrovať do katalógov?

Prvým dôvodom je (ne)kvalita týchto webstránok, ktoré na vás odkazujú. Desiatky odkazov z katalógov, ktoré Google odstránil z indexu alebo majú nulový PageRank, vám určite nepomôžu. Niektorí majitelia takýchto katalógov si už nepýtajú peniaze za zápis, ale za odstránenie záznamu z katalógu 🙂

Druhým problémom sú anchor texty (text z ktorého smeruje odkaz) a ich diverzifikácia. Ak vám za týždeň pribudne zopár desiatok odkazov z rovnakého slova, tak dávate vyhľadávaču celkom jasný signál, že nejde o prirodzenú aktivitu.

Majú teda katalógy nejaký zmysel?

Určite áno. Stále sa nájde dostatok katalógov, do ktorých sa oplatí váš web pridať. Môžu to byť veľké katalógy ako Zoznam.sk alebo Centrum.sk, zo zahraničných napríklad Dmoz.org. Tieto stránky majú tradíciu a fungujú ako reálne katalógy pre užívateľov a nie ako skladisko spätných odkazov.

Ďalšou možnosťou sú uzko špecializované katalógy, od rôznych spolkov záhradkárov až po katalógy na portáloch o cestovnom ruchu ako Slovakia.travel.

Treba si jednoducho vyberať kvalitu pred kvantitou. Kvalitný odkaz z katalógu vám môže priniesť nových návštevníkov. Desiatky odkazov z hromadnej registrácie v tom lepšom prípade neprinesú nič, v tom horšom uškodia.