„Stážovanie“ sa v súčasnosti na mnohých školách a fakultách berie ako povinná jazda. Školám, respektíve študijnému oddeleniu, veľakrát stačí pečiatka z hocijakej firmy (napr. rodinnej) a stáž je vybavená. Alebo si ju študenti pýtajú z firmy, v ktorej práve brigádujú. Môže to ale byť zahodená príležitosť. Prečo ju napríklad nevyužiť na napísanie super diplomovky?

Prečo nestačí brigáda?

Brigáda počas štúdia je bežná vec. Niekedy je to dokonca nevyhnutnosť pre zaplatenie si ubytovania, jedla a ostatných študentských „záležitostí“. Problémom drvivej väčšiny brigád však je, že sa pri nich človek zväčša nedostane k veľmi zaujímavej práci a nemá prístup k informáciám a postupom, ktoré by boli použiteľné napríklad aj v takej diplomovke (česť výnimkám 🙂 ). Pri práci na polovičný úväzok to už býva iné, ale na to má máloktorý študent popri škole čas. Presne pre tieto dôvody je stáž ideálna.

Počas stáže by si mal študent vyskúšať prácu človeka – full timera v danej oblasti. Kompenzáciou za to, že stáž je zväčša neplatená, sú však skúsenosti a informácie, ktoré sa dajú takouto formou získať. Študent si osvojí procesy a postupy firmy a venuje sa nejakej problematike. Pokiaľ robí poctivo všetko, čo mu firma zadá, nemal by mať problém dohodnúť sa aj na iných podmienkach stáže.

Ako teda spojiť stáž s diplomovkou?

Najjednoduchšie je aplikovať (samozrejme, so súhlasom vedenia firmy 🙂 ) problematiku diplomovky na firmu, v ktorej stážujete. Takto sa firma stane vaším „pokusným králikom“. Pokiaľ by váš výskum alebo nejaká iná činnosť mohli mať pre ňu prínos, nebude mať vedenie firmy problém vám poskytnúť rôzne interné dáta alebo štatistiky, ktoré by vám mohli pomôcť. Môžete skúsiť aplikovať nejaké marketingové stratégie v praxi. Alebo spraviť výskum na „existujúcich“ zákazníkoch s reálnymi výsledkami. Možností je naozaj veľa.

Môžete byť ale obmedzení pri výbere témy vašej diplomovej práce. Preto je podľa mňa najlepším riešením vymyslieť si vlastnú tému práce. Pokiaľ bude téma zaujímavá, nemajú vám ju v škole prečo neschváliť.

Pri vlastnej téme môžem odporučiť 2 veci:

  • Vyberte si tematiku, ktorá vás zaujíma, aj keď je komplikovanejšia.
  • Vyberte si nejakú aktuálnu, modernú a neotrepanú tému.

Pokiaľ dodržíte tieto dve rady, môžem vám zaručiť, že sa vám bude písať oveľa ľahšie a budete mať zaujímavejšiu prácu ako väčšina vašich spolužiakov. Keď toto spojíte s faktom, že ste praktickú časť robili sami v rámci stáže a je originálna, na obhajobe nemáte prečo neuspieť.

Samotné napísanie práce je týmto spôsobom naozaj už iba formalita. Opíšete proces, ktorý ste robili počas stáže, zhrniete jeho výsledky a za pár dní ležérneho písania máte super diplomovku, voči ktorej nikto nebude mať žiadne výhrady, pretože je to čisto vaša práca.

Prečo sa teda oplatí venovať čas kvalitnej stáži?

Veľa ľudí si myslí, že stáž je iba otravnou záležitosťou posledných semestrov na škole. Ale pre mňa bolo toto práve to najproduktívnejšie obdobie, kedy som sa toho zo všetkých 5 rokov štúdia marketingu naučil najviac. To, že si môžete napísať diplomovku ako „denník“ vašej pracovnej skúsenosti zo stáže, je iba bonus. Získate najmä skúsenosti, ktoré sú v tejto dobe to najdôležitejšie. A to najmä pre študentov ekonomického a marketingového zamerania. Škola a brigáda vám také množstvo skúseností určite neponúkajú.

A ako si stáž nájsť?

Pokiaľ firma priamo nehľadá cez sociálne siete, alebo prostredníctvom mailov, môžete sa ozvať vy. Nebojte sa osloviť s tým, že máte o stáž záujem. Pre firmy je to iba výhodou a pokiaľ im máte čo ponúknuť, určite budú súhlasiť. Práce je vždy dosť 🙂