Definícia

Notifikácia je upozornenie alebo oznámenie, ktoré informuje používateľa o nových udalostiach, správach, aktualizáciách alebo aktivitách v aplikácii, na webe alebo v iných digitálnych prostrediach.

Popis

Notifikácia je elektronická správa alebo upozornenie, ktoré sa zobrazuje používateľovi na zariadení, ako je napríklad smartfón, tablet, počítač alebo inteligentné hodinky. Jej hlavnou funkciou je informovať používateľa o dôležitých udalostiach, správach, aktualizáciách alebo iných aktivitách, ktoré si môžu vyžadovať jeho pozornosť alebo reakciu.

Notifikácie sú zasielané prostredníctvom rôznych systémov, ako sú aplikácie (mobilné alebo desktopové), webové stránky alebo operačné systémy zariadení. Zvyčajne sú generované automaticky (napríklad upozornenie na prichádzajúci e-mail). Môžu mať rôzne formy, ako sú pop-up okná, zvukové signály, vibrácie alebo ikony v oznamovacej lište.

Notifikácie môžu prichádzať z rôznych zdrojov, ako sú sociálne siete, e-mailové služby, aplikácie na správy, finančné aplikácie, hry alebo samotné operačné systémy. Cieľom je zabezpečiť, aby používateľ dostal relevantné a včasné informácie, ktoré môžu byť pre neho dôležité alebo zaujímavé.

V marketingu sú notifikácie dôležitým nástrojom na udržiavanie angažovanosti zákazníkov a budovanie značky. Firmy ich môžu využívať na zasielanie personalizovaných ponúk, informácií o zľavách alebo nových produktoch, čím podporujú interakciu a zvyšujú pravdepodobnosť nákupu. Push notifikácie napríklad umožňujú firmám osloviť zákazníkov priamo na ich zariadeniach aj vtedy, keď aktívne nepoužívajú aplikáciu alebo stránku.

Notifikácie sú teda dôležitým prvkom digitálnej komunikácie. Pomáhajú udržiavať používateľov informovaných, ale aj aktívnych v digitálnom prostredí. Majú ale aj svoje negatívne stránky, ako napríklad rušenie a rozptyľovanie používateľov, čo môže viesť k takzvanej „notifikačnej únave“.

Príklad

Notifikácie na smartfóne