Marketingová stratégia
Definícia
Marketingová stratégia je plán procesov, ktoré zabezpečia plnenie (biznisových) cieľov konkrétnej spoločnosti. Je to takisto efektívny spôsob, akým si daná spoločnosť zachová udržateľnú konkurenčnú výhodu so zameraním na potreby a túžby zákazníkov.
Popis
Marketingová stratégia určuje, aké marketingové nástroje má spoločnosť využiť, prečo, kedy, ako a s akým očakávaným cieľom. Môže mať množstvo definícií a podôb, ktoré záležia od uhla pohľadu a konkrétnych potrieb. Za marketingovou stratégiou zvyčajne stojí stratég/strategička.
Pod marketingovou stratégiou v praxi väčšinou rozumieme stratégiu komunikácie, resp. propagácie produktov alebo služieb, hoci definícia marketingu zahŕňa aj samotný produkt, distribúciu a cenotvorbu. Pri tvorení marketingovej stratégie musíme v prvom rade poznať ciele spoločnosti ( zisk, obrat, zvýšenie znalosti značky, atď.). Následne navrhneme také marketingové smerovanie, aby sme ho bez problémov dokázali plniť.
Na začiatku je dôležité nájsť správne insighty (kľúčové informácie, náhľady) pomocou týchto krokov:
- definovanie cieľových skupín,
- analýza potrieb trhu,
- analýza konkurencie na trhu (prečítajte si tiež o SEO analýze konkurencie),
- SWOT analýza.
Funkčné insighty použijeme pri tvorbe posolstva a plánu procesov a aktivít potrebných na dosiahnutie cieľov. Posolstvo zahŕňa aj slogan spoločnosti, ale najmä spôsob, akým bude spoločnosť komunikovať benefity, ktoré prináša svojmu zákazníkovi. Okrem insightov posolstvo vychádza aj z vízie, misie a hodnôt spoločnosti.
Spoločnosť Dedoles si napríklad ako svoje posolstvo nielen pre rok 2020 vybrala veselosť:
„V Dedolese nájdeš farebné vecičky s motívmi od výmyslu sveta, ktoré ti zaručene rozveselia deň.“
Ak tvoríme digitálnu marketingovú stratégiu, po analýze online prostredia určíme kanály digitálneho marketingu. Následne môžeme navrhnúť stratégie pre tieto kanály:
- stratégia krátkodobej kreatívnej kampane,
- stratégia platenej reklamny (PPC Performance stratégia),
- obsahová stratégia,
- SEO stratégia (pre organickú návštevnosť z vyhľadávania) + linkbuilding stratégia,
- social media stratégia,
- e-mail marketingová stratégia + stratégia automatizácie.
Prečítajte si tiež článok od Juraja Saska Stratégia pre distribúciu online obsahu alebo si ohľadom marketingovej stratégie nechajte poradiť u nás, vo Visibility.