Predchádzajúci článok z cyklu o online reputačnom manažmente niesol jasné posolstvo. Ak chcete mať pozitívnu reputáciu, musíte začať s budovaním dobrého mena a vzťahov so zákazníkmi. Jedným dychom však treba dodať: vybudovaný love brand nie je zárukou toho, že sa nikdy nedostanete do reputačnej krízy.

Niekedy stačí jeden nespokojný klient, ktorý sa o svoj „smutný príbeh“ podelí na viacerých fórach. A čo sa stane potom? Keď si do Google zadáte názov svojej firmy, na popredných miestach sa okrem vášho firemného webu objavia negatívne výsledky.

Vo VISIBILITY sme začiatkom roka robili prieskum online reputácie slovenských firiem. Jeho výsledky si môžete pozrieť na našom webe reputation.sk. Mnoho slovenských firiem na tom nie je s reputáciou najlepšie. Kedy máte problém s online reputáciou a ako si s tým poradiť, sa dočítate v tomto článku. Aby sme len nechodili okolo horúcej kaše a teórie, podelíme sa aj o príbeh jedného z našich klientov.

Kedy máte problém s online reputáciou?

Ak si zadáte do google.sk názov svojej firmy (prípadne svoje meno) a zistíte, že v top 10 sa nachádzajú negatívne výsledky, resp. výsledky, ktoré si tam neželáte mať.

Takýmto výsledkom môže byť napríklad komentár na fóre či blogu alebo aj celý článok, kde je vaša firma alebo meno negatívne spomínané. Prirodzene, čím vyššie sa neželaný výsledok nachádza, tým viac užívateľov si naň klikne. Toto je zásadný problém pre každú firmu, ale v dnešnej dobe aj osobu. Pokiaľ ste podnikateľ alebo inak verejne známa osoba, vyhľadáva si vás množstvo ľudí.

Ako to napraviť?

Dosiahnuť , aby nejaký portál či diskusné fórum vymazalo negatívny príspevok o vašej firme či o vás, je takmer nemožné. Preto sa pri riešení tohto problému stáva prioritou „vytlačenie“ negatívnych výsledkov čo najnižšie. Čiže mimo top tri výsledkov, najideálnejšie na druhú stranu vo vyhľadávaní.

Na dosiahnutie tohto cieľa sa využívajú techniky SEO. Negatívne výsledky sa vytláčajú tak, že sa posilňujú pozície pozitívnych a neutrálnych výsledkov. Takým je napríklad príspevok na fóre, kde sa vyjadrujú o vašej firme či osobe pozitívne, chvália vaše služby, produkty či schopnosti.

Neutrálny výsledok môže byť napríklad profil na Zoznam.sk alebo inom katalógu. Tieto profily buď existujú alebo sa vytvoria. Následne sa posilňujú a zlepšuje sa ich pozícia pomocou postupov a nástrojov SEO, predovšetkým pomocou linkbuildingu.

Výsledkom takejto snahy je, že na popredné miesta vo vyhľadávaní sa dostávajú výsledky, ktoré sú buď pozitívne, alebo neutrálne. Negatívne výsledky sa posúvajú na nižšie priečky a ďalšie strany vo vyhľadávaní.

Treba si však uvedomiť, že online reputačný manažment je beh na dlhé trate a obyčajne stojí viac času a úsilia ako klasické SEO. Základný rozdiel medzi optimalizáciou stránky a online reputačným manažmentom je v tom, že pri optimalizácii jednu stránku optimalizujete na viacero kľúčových slov, zatiaľ čo pri reputačnom optimalizujete viacero stránok na jedno kľúčové slovo.

Case study Vetpoint

Keďže reputačný manažment je veľmi citlivá záležitosť, vybrali sme firmu, pre ktorú sme pracovali už dávnejšie. Preto niektoré zo stránok, ktoré sme v tom čase vytvorili, už dnes nefungujú.

Práve veterinárna klinika Vetpoint narazila na jedného nespokojného zákazníka, ktorý o nich šíril zlé meno na viacerých fórach.

Zadanie

Veterinárna klinika Vetpoint patrí k najväčším svojho druhu v Bratislave, ale aj na celom Slovensku. Keďže prostredie starostlivosti o zvieratá patrí k veľmi citlivým témam, každý právny subjekt pôsobiaci na trhu potrebuje mať vybudované hlavne dobré meno a reputáciu. A práve to bol kameň úrazu spoločnosti Vetpoint s.r.o., ktorej výsledky na Google.sk po zadaní názvu kliniky „Vetpoint“ boli ladené veľmi negatívne. To do veľkej miery ovplyvňovalo majiteľov zvierat v rozhodovaní sa, či do kliniky priniesť svoje zviera alebo nie.

Cieľom projektu bolo odsunutie negatívnych výsledkov na Google.sk pod hlavný zorný uhol užívateľov.

Výsledky vo vyhľadávaní na konci roka 2010 vyzerali nasledovne:

vetpoint-2010
A takto vyzerala miera viditeľnosti výsledkov pre samotných užívateľov:

vetpoint heatmapa
90% ľudí, ktorí hladali frázu Vetpoint teda videlo aj tri negatívne výsledky.

Riešenie

Pre potlačenie troch negatívnych výsledkov sme sa rozhodli vytvoriť hneď niekoľko nových webových stránok, profilov kliniky Vetpoint. Tieto sme postupne optimalizovali tak, aby sa posúvali vyššie vo vyhľadávaní na frázu Vetpoint. Za týmto účelom boli vytvorené nasledujúce stránky:

A boli posilňované aj existujúce profily:

 

Výsledky

Naše výsledky sa postupom času posúvali vyššie:
Júl 2011

vetpoint-Jul

August 2011

vetpoint-august

Október 2011

vetpoint-oktober

Január 2012

vetpoint-Jan2012

 

Výsledky vyhľadávania tvoria len časť vašej online reputácie. Ide však o časť mimoriadne dôležitú. Stačí si odpovedať na otázku: Čo urobím ako prvé, keď sa chcem dozvedieť niečo viac o firme? Odpoveď bude väčšinou znieť: Zadám si jej názov do Google.