TV, notebook, mobil, tablet, smartwatches. Displejov máme okolo seba čoraz viac. Bola by škoda nevyužiť to aj v reklame, a tak sme sa dočkali okrem iného efektu s označením „second screen“. V jednoduchosti ide o využitie sekundárnej obrazovky, ktorú máte po ruke. Väčšinou ním bude smartfón alebo tablet. Môžu „obohatiť“ sledovanie TV, interakciu s reklamou či ďalšie komunikačné kanály.

Funguje aj „na ulici“

Medzi prvých priekopníkov možno zaradiť v rámci marketingu McDonald’s. Tomu pripravilo kampaň štokholmské DDB, a to hneď vo veľkolepom štýle. Na jednom z najrušnejších námestí hlavného mesta Švédska použili digitálny bilbord ako hernú plochu. Stačilo sa pripojiť cez smartfón a boli ste v hre. Zrazu ste vo výške 4. poschodia na ploche niekoľko metrov štvorcových hrali 2D ping-pong proti súperovi v okolí. To všetko takmer 5 rokov dozadu.

 

Pridal sa aj Google

Nebol by to Google, ak by sa sám nemohol pýšiť novinkou v každom vzniknutom odvetví, a tak v roku 2013 v rámci Chrome Experiments vzniká zaujímavý počin s názvom Super Sync Sports. Dokonca až štyria hráči naraz môžu spoločne zvádzať súboje v bizarných prevedeniach klasických športov. Potrebujú k tomu jeden PC a 4 smartfóny, s ktorými budú hru ovládať.

Chrome Super Sync Sports

 

O2 v Anglicku bodovalo s mačkopsom v kampani „Be more dog“  

Pes v tele mačky si rád skočí po frisbee, skúste mu ho hodiť sami zo smartfónu. Kampaň anglického O2 od agentúry VCCP získala mnohé ocenenia. Za zmienku stojí označenie kampaň roka 2013 v sekcii telekomunikácie, ktoré si kampaň získala vďaka odvážnej myšlienke. S tou údajne klient takmer vyhodil agentúru z budovy, no nakoniec si potriasli rukami a slogan „Be more dog“ sa časom objavil na webe, Instagrame, Twitteri, Youtube či v printoch, OOH a dokonca aj na sociálnej sieti Vine. (zahádžte frisbee mačkopsovi kliknutím na obrázok)

bemoredog2

 

„Second screen“ efekt môžeme opísať ako…

Použitie sekundárnej obrazovky/zariadenia, väčšinou smartfónu či tabletu, aby obohatil obsah z iného média, zväčša TV či počítača. Mnohé štúdia dokazujú, že šikovné prenosné výdobytky techniky máme v ruke či už na WC, pri sledovaní TV alebo s nimi zaspávame. Preto „second screen“ efekt prináša nový rozmer do klasickej formy komunikácie a podnecuje interaktivitu používateľa. Obsah z PC či televízora býva doplnený optimalizovanou microsite či aplikáciou. Navyše, tieto kampane navádzajú ľudí interagovať so značkou v omnoho väčšej miere než doposiaľ, čo posilňuje povedomie o značke.

 

Škodovka bodovala v Poľsku

Týmto označením môžeme nazvať pokojne aj jedinečnú kampaň značky Škoda staršieho dáta v Poľsku. Varšavská agentúra Change Integrated demonštrovala veľkorysý batožinový priestor na kanáloch TVP1 a TVP2 (u nás Jednotka, Dvojka). Na prvom kanáli bežal záber na Superb so zatvoreným kufrom a na druhom už s otvoreným. Jediným klikom na druhom zariadení, v tomto prípade na ovládači, ste kufor otvorili. Stačilo prepnúť. Viete si predstaviť jednoduchšie odprezentovanie diaľkového otvárania kufra? Simply clever. 🙂

 

„Second screen“ efekt sa pravidelne využíva aj v televízii, napríklad počas športových prenosov vás zahraniční komentátori pravidelne nabádajú k hlasovaniu za hráča zápasu na Twitteri, s využitím hashtagu, napríklad #motmskrtel (MOTM = man of the match).

 

Bratia Česi zachraňovali Jardu

A napokon divoká kampaň z Česka pre klienta Česká Pojišťovňa. Microsite s názvom „Nebuď Jarda“ vám dá len niekoľko desiatok sekúnd na to, aby ste sa chopili telefónu a dohodli Jardovi poistenie. Valí sa totiž na neho snehová guľa, ktorá ho čo chvíľa prejde… (Dnes už číslo nefunguje, Jardovi sa už pomôcť nedá, no microsite stojí za prezrenie)

NebudJarda

 

Čo si z týchto kampaní vziať?

Online reklama to je nie je len „klikačka“, kvíz, posielanie fotiek, príbehov. V roku 2015 môžu kampane pokojne využívať naraz viacero zariadení, smartfón je dnes bežnou výbavou širokej časti takmer každej cieľovej skupiny. Prečo by nemali pridať „WOW“ efekt práve pri tej vašej?