Každý, kto robí pravidelne s reklamami na Facebooku, si určite všimol jeden z novších parametrov v rámci štatistík a síce relevance score jednotlivých reklám. Ide o hodnotenie konkrétnych reklamných nosičov na škále 0 – 10.

Odzrkadľuje úspešnosť a vplýva na cenu prekliku

V základnom delení, podľa čoho určuje Facebook relevance score, máme dve kategórie, a to pozitívny a negatívny feedback na samotné reklamy či propagované príspevky.

Vývoj relevance scoreRelevance score FB reklamy

 

Pozitívny feedback

Sú to parametre, ktoré prospievajú vašej reklame, vedie to k frekventovanejšiemu zobrazovaniu či klesajúcej cene za preklik. Vplývajú naň viaceré faktory. Počet lajkov, komentárov, zdieľaní, CTR, prípadne ak sú cieľom prekliky na web, tak ich počet. Eventuálne aj množstvo nových ľudí na stránke, ak je cieľom reklamy práve to.

Negatívny feedback

Ak sa vaša reklama nestretla s úspechom, má nízke CTR, dostáva „reporty” tým, že používatelia klikajú na tlačidlo „skryť reklamu/príspevok”, tak relevance score klesá a reklama vás stojí viac a nakoniec sa už prestáva zobrazovať úplne. Z kladných feedbackov máme radosť, ušetrené financie, viac zobrazení a rastúce CTR. Zo záporného feedbacku klesajúce CTR, prázdnejšiu peňaženku a vrásky na čele. Facebook na svojich stránkach uvádza niekoľko spôsobov, ako zlepšiť výkonnosť reklamy.

 

Negatívny feedback na Facebooku

Nič proti pánom zo startitup.sk 🙂

 

Negatívny feedback na FB reklamu

1. Cieľte exaktne

Dobre si premyslite vašu cieľovku a zámer komunikácie predtým, než novú reklamu vyklikáte v Power editore alebo v správcovi reklám na FB. Využívajte všetko, čo sa dá. Od cielenia na mestá, pohlavia, vek, záľub až po to, kedy sa vaša reklama zobrazuje. Ak ste donáška jedla a fungujete od 10 do 22 večer, vaša reklama v iných hodinách má minimálny zmysel (výnimky sú špeciálne brand kampane a podobne).

2. Propagujte kvalitný obsah

20 % textu v obrázkoch je samozrejmosť, inak sa vaša reklama ani nespustí. Navyše odporúčam dávať priestor kvalitným obrázkom, ak už míňate peniaze na reklamu, nech to stojí za to. Pokojne si testujte viacero verzií a úspešnejšie nechajte bežať. Vyhnite sa preklepom, gramatickým chýbam a čomukoľvek, čo by mohlo pôsobiť laxne.

3. Dbajte na to, aby bola reklama stále „fresh”

Aj keď je vo vašom záujme propagovať identickú akciu niekoľko týždňov či mesiacov, určite myslite na jej „refreshing”. Nikto sa predsa nechce pozerať na ten istý reklamný nosič, a tak už niekoľkokrát videné bannery vedú ku klesajúcemu CTR, ruka v ruke s klesajúcim relevance score. Tak sa z vašich reklám stanú „žrúti na kredit” a vy za ten istý rozpočet časom „zinkasujete” oveľa menej muziky – preklikov, lajkov či iných reakcií.

4. Dávajte si „bacha” na frekvenciu reklám

Dlhodobá propagácia jedným a tým istým reklamným nosičom vedie k neúspechu. Je tu však aj ďalší faktor, na ktorý si treba dať pozor – frekvencia zobrazovania. Ak vám rastie vysoko, na cifry 4 a vyššie, bude to pôsobiť zle, aj keď ste svoju reklamu nasadili len pred pár dňami. Dovolím si tvrdiť, že frekvencia do hodnoty 3 je ešte v norme, no v každom prípade, sledujte relevance score a množstvo negatívneho feedbacku.

5. Vyhýbajte sa polarizujúcemu obsahu

Pod polarizujúcim obsahom rozumejte niečo, k čomu sa budú ľudia stavať vyhranene. Jednoducho povedané, môže to vzbudiť veľmi negatívne alebo veľmi pozitívne reakcie. Avšak negatívny feedback daný na vašu reklamu bude výrazne znižovať relevance score vašej reklamy, a tým pádom budete menej efektívni.

6. Testujte, testujte a znova testujte

Obrázky, texty, maximálnu cenu prekliku, ciele kampane, záujmy, lokalitu. Všetko, čo je možné, skutočne testujte. Iba týmto spôsobom zistíte, ako sa dá dostať z minima maximum a o to nám predsa ide, však?

Príklady reklám s rozličným relevance score

Relevance score Faceboo reklamy
Sám Facebook tvrdí, že presnejšie cielenie, vhodnejší text zvyšuje skóre vašej reklamy, preto by ste nemali toto nastavovanie podceniť. Prvá (na obrázku vľavo) je zacielená obecne na obe pohlavia žijúce v USA, vo veku 18-34 rokov a dosahuje skóre len 2/10. Naopak, reklama celkom napravo má skóre 8/10 vďaka tomu, že je cielenie špecifikované len na ženy so záujmom o módu.

Čo si vziať z tohto článku?

Vedzte, že podobne ako algoritmus pre newsfeed vyhodnocuje príspevky, ktoré sa zobrazujú používateľom, tak aj reklamný systém chce používateľom zobrazovať lákavú a fungujúcu reklamu. Tak zároveň generujú vyšší zisk samotnému Facebooku a na strane druhej ukazujú ľuďom reklamy, na ktoré sa kliká a je o ne záujem. Pre nastavovateľov reklamy z toho vychádza jedna dobrá rada, a to je testovať, využívať všetky možnosti a sledovať odozvu publika na vykonané zmeny.

 

TIP: Sledujte pravidelne relevance score vašich reklám, to sa v priebehu kampane mení a môže dôjsť k výrazným zmenám.