Internet je úžasné miesto, kde si môžeme čítať správy, spojiť sa s priateľmi či rodinou alebo vybaviť rôzne záležitosti z pohodlia domova. Ale zároveň tu číhajú aj rôzne nástrahy, ktoré môžu byť nebezpečné, najmä vtedy, ak človek nemá veľa skúseností s používaním internetu. V tomto článku vám jednoducho vysvetlíme, na čo si dať pozor, ako sa chrániť a čo robiť, ak sa stanete obeťou podvodu.

Akákoľvek forma podvodu má jedno spoločné, zámer uškodiť. Vo svete internetu, podomových podvodov alebo kdekoľvek inde sa nám snažia uškodiť rôzne skupiny ľudí alebo aj jednotlivci. Veľmi často sa vás snažia presvedčiť, že poznajú vašich blízkych alebo sa za nich vydávajú. Mojím najlepším odporúčaním je byť skeptický najviac, ako je to len možné. Ak váhate čo i len na 1 %, je potrebné, aby ste sa o tom rozprávali so svojimi blízkymi.

Zažil som niekoľko nástrah na internete, a preto si o nich povieme viac.

Podvodné e-maily (tzv. phishing)

Čo to je phishing?

Podvodníci vám môžu poslať e-mail, ktorý vyzerá ako správa od banky, pošty alebo inej známej spoločnosti. Tieto e-maily vás často žiadajú, aby ste zadali svoje osobné údaje, číslo účtu alebo klikli na odkaz, ktorý vedie na podvodnú stránku. Takáto stránka vyzerá identicky ako tá pravá. Vytvorenie kópie podvodnej stránky zaberie veľmi málo času – minimálne v porovnaní s časom, ktorý by vám zabralo riešenie podvodu, ktorým obeťou by ste sa stali.

Ako sa brániť?

  • Nikdy neklikajte na odkazy v e-mailoch, ktoré vyzerajú podozrivo.
  • Banky a iné seriózne firmy nikdy nežiadajú citlivé údaje cez e-mail (ani SMS).
  • Ak si nie ste istí, zavolajte na oficiálne číslo danej inštitúcie alebo firmy a overte si, či je správa skutočná. Dávajte si veľký pozor, aby ste nevolali na telefónne číslo, ktoré uvádzajú v e-maili, ktorý sa vám javí ako podozrivý. Aj toto telefónne číslo môže byť podvodné.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Ak ste zadali svoje údaje, okamžite kontaktujte svoju banku a vysvetlite situáciu.
  • Zmeňte si heslá k vašim účtom na internete.
  • Ak ide o väčší problém, oznámte to polícii.

Falošné telefonáty alebo správy od „technickej podpory“

Čo to je?

Podvodníci vám môžu zavolať a predstierať, že sú technická podpora od známej firmy, napríklad Microsoftu alebo aj vyššie spomínanej banky. Môžu tvrdiť, že váš počítač má problém a potrebujú k nemu prístup, aby ho opravili. Inokedy pošlú správu, aby ste klikli na odkaz, ktorý „vyrieši problém“. 

Ako sa brániť?

  • Nikdy neumožnite cudzej osobe prístup k vášmu počítaču.
  • Ak niekto volá a žiada informácie o vašom počítači alebo účtoch, ukončite hovor.
  • Ak dostanete podozrivú správu, ignorujte ju alebo vymažte.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Odpojte počítač od internetu alebo ho vypnite úplne.
  • Kontaktujte odborníka, aby preveril, či váš počítač nie je napadnutý.
  • Ak ste poskytli údaje, ktoré by mohli byť zneužité, informujte svoju banku.

Podvodné internetové obchody

Čo to je?

Niektoré stránky ponúkajú tovar za neuveriteľne nízke ceny. Po zaplatení vám však nič nepošlú alebo pošlú nekvalitný tovar.

Ako sa brániť?

  • Nakupujte len na overených a známych stránkach.
  • Pýtajte sa svojho okolia, či internetový obchod nepoznajú.
  • Ak tento obchod nepoznáte, pozrite si recenzie iných ľudí.
  • Plaťte kartou, ktorá ponúka možnosť reklamácie platby.
  • Ak platíte priamo na stránke a nie kuriérovi dobierku, niektoré banky ponúkajú možnosť platby jednorázovou kartou.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Obráťte sa na svoju banku a požiadajte o zrušenie alebo reklamáciu platby.
  • Skúste kontaktovať obchod, ale buďte pripravení na to, že vám nemusia telefón zodvihnúť a rovnako odignorovať váš e-mail.
  • Ak ide o väčšiu sumu, oznámte podvod polícii.

Falošné súťaže a výhry

Čo to je?

Sociálne siete sú pre väčšinu populácie súčasťou každodenného života. Práve tam sa často stretnete s naoko potešujúcou správou, že práve vy ste vyhrali nový telefón, počítač alebo čokoľvek iné. Stáva sa, že vás podvodníci môžu osloviť s oznámením, že ste vyhrali veľkú sumu peňazí alebo hodnotný dar.

Aby ste výhru získali, žiadajú, aby ste najprv zaplatili „poplatok“ alebo poskytli svoje údaje. Ak sa zapájate do súťaží, dávajte si pozor na to, kto súťaž organizuje. Ak sa vám zdá organizátor podozrivý, do súťaže sa nezapájajte. Asi sa zhodneme na tom, že nevyhrať je viac ako prísť o vlastné peniaze.

Ako sa brániť?

  • Nikdy neposkytujte svoje údaje alebo peniaze za „výhru“.
  • Pamätajte, že seriózne súťaže nikdy nežiadajú poplatky za odovzdanie ceny.
  • Ak ste sa do žiadnej súťaže nezapojili, nemôžete ani vyhrať.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Zablokujte komunikáciu s podvodníkmi.
  • Ak ste poslali peniaze, kontaktujte svoju banku, aby zastavila transakciu.
  • Oznámte podvod polícii.

Šírenie dezinformácií a hoaxov

Čo to je?

Na internete sa čoraz častejšie šíria nepravdivé správy (tzv. hoaxy), ktoré vás môžu zneistiť alebo zmanipulovať. Môže ísť o falošné správy o zdravotných produktoch, politikoch alebo rôznych „hrozbách“. Nepravdivé informácie a ich šírenie je považované za trestné. Preto by ste mali byť obozretní pred tým, ako informácie ďalej posielate. Šírenie nepravdivých informácií môže mať katastrofálne následky v spoločnosti a vo svete.

Ako sa brániť?

  • Overujte si informácie z viacerých relevantných zdrojov.
  • Nezdieľajte správy, ktorým úplne nerozumiete alebo si nie ste istí ich pravdivosťou.
  • Ak dostanete podozrivú správu, ukážte ju niekomu mladšiemu alebo skúsenejšiemu s internetom, kto vám pomôže overiť jej pravdivosť.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Mýliť sa je ľudské – ak ste niečo zdieľali, ospravedlňte sa a opravte svoju chybu.
  • Vzdelávajte sa a pýtajte sa rodiny alebo známych, ak si nie ste istí.
  • Autora, ktorí šíri informácie môžete nahlásiť na stránke (napr. ak informáciu autor vypublikoval na sociálnej sieti ako Facebook, Instagram a i.) alebo môžete nepravdivé informácie nahlásiť priamo polícii.

Krátke heslá a slabá ochrana účtov

Čo to je?

Ak používate jednoduché heslá (napr. „123456“ alebo „meno123“), podvodníci ich môžu ľahko uhádnuť a získať prístup k vašim účtom. Zlým príkladom je tiež použitie dátumu narodenia alebo svadby aj v kombinácii s menom vášho obľúbeného maznáčika, partnera či dieťaťa. Práve na tieto informácie sa podvodníci snažia prísť pri telefonických podvodoch. Zistením týchto citlivých údajov zvyšujú pravdepodobnosť, že vaše heslo uhádnu. Pamätajte, že útočníci poznajú rôzne technológie a sofistikované spôsoby, ako kombinovať získané citlivé údaje na nadobudnutie kontroly alebo prístupu k vášmu účtu, počítaču a pod.

Ako sa brániť?

  • Používajte dlhé heslá, ktoré obsahujú písmená, čísla a špeciálne znaky.
  • Nepoužívajte rovnaké heslo na všetkých stránkach.
  • Ak je to možné, zapnite si dvojstupňové overenie – napríklad cez SMS kód. Tento spôsob je efektívny a pri prihlásení vám príde bezplatná SMS, ktorá vygeneruje dočasný kód, ktorý pri prihlásení zadáte.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Okamžite zmeňte heslá na všetkých účtoch. Väčšina aplikácií alebo stránok ponúka pri zmene hesla odhlásenie sa na všetkých zariadeniach, ktoré sú automaticky prihlasované.
  • Skontrolujte, či niekto nezneužil váš účet (napr. e-mail alebo bankový účet).
  • Ak sa problém týka peňazí, kontaktujte banku a políciu.

Antivírusová ochrana

Čo to je?

Antivírusová ochrana je počítačový program (softvér), ktorý po nainštalovaní chráni váš počítač pred neželanými aktivitami a z časti aj pred útočníkmi. Treba si uvedomiť, že vás to neochráni pre vašimi aktivitami, ktoré robíte. Vie však vyhodnotiť, čo môže byť pre vás hrozba alebo ktoré stránky sú nebezpečné a boli na nich hlásené podvody a iné nelegálne praktiky.

Ako sa brániť?

  • Požiadajte počítačového experta, ktorý vám za poplatok zakúpi antivírusovú ochranu a následne nainštaluje.
  • Ochranu pravidelne aktualizujte a majte ju stále zapnutú.

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?

  • Vyhľadajte odborníka, ktorý sa na vaše zariadenie (počítač alebo telefón) pozrie a spraví potrebné úkony, aby hrozby, ktoré striehnu vo vašom zariadení, odstránil.

Internet prináša mnoho možností, ale je dôležité byť opatrný. Ak niečomu nerozumiete, nebojte sa požiadať o pomoc svoje deti, vnúčatá alebo priateľov. Pamätajte, že opatrnosť je vždy lepšia ako neskoršie riešenie problémov. A ak sa vám niečo nezdá, radšej sa zastavte a poraďte sa s niekým, komu dôverujete.