Tak, ako sa vyvíja online marketing, menia sa aj jeho ciele. Už nestačí osloviť čo najviac ľudí, ale treba osloviť tých správnych ľudí. Aké sú možnosti personalizácie v marketingu v súčasnosti a čo nás čaká v budúcnosti?

V minulosti sme sa v online marketingu stretávali so snahami osloviť čo najviac ľudí za čo najmenej peňazí. Zaplaviť webové stránky banermi, všade zobrazovať vyskakovacie okná, spamovať emailové schránky hromadnými ponukami. Čím viac ľudí ste reklamou zasiahli, tým väčšia bola šanca, že sa niekto na ponuku chytí.

Náklady na vytvorenie takýchto kampaní boli v porovnaní s tradičnými formami reklamy nízke, čo zadávateľov prirodzene lákalo k tomu, aby sa snažili osloviť čo najširšiu cieľovú skupinu. Začalo s tým pár firiem, neskôr sa k nim pridali ďalšie a ako to už býva, tak onedlho sme boli zaplavení reklamou v celom online priestore.

Takéto správanie ale viedlo k tomu, že reklama začala ľudom vadiť a prestala byť účinná. AdBlock, rozšírenie do prehliadača, ktoré blokuje reklamu, si stiahlo už vyše 300 miliónov používateľov. Predstavuje to 5 % z celkovej internetovej populácie. Newslettery od firiem si otvára iba pätina adresátov, tí ostatní ich ignorujú. Boj proti spamu je jednou z priorít, na ktoré sa zameriavajú všetky emailové a webhostingové služby.

Doba, keď ste mohli s relatívne malým rozpočtom osloviť na internete masy ľudí, je už preč. Trendom najbližších rokov bude personalizácia. Cieľom marketérov nebude osloviť čo najviac ľudí, ale osloviť tých správnych ľudí. Takých, u ktorých je veľký potenciál na vykonanie požadovanej akcie, či už je to nákup produktu, alebo prihlásenie na odber noviniek.

Personalizácia vo vyhľadávaní

Tu sme sa s personalizáciou stretli už relatívne dávno. To, že Google zobrazuje iné výsledky prihláseným používateľom a iné neprihláseným, je realitou dlhé roky. Je predpoklad, že Google bude tieto funkcie iba rozširovať. Už dnes vás pomocou Google Now vie upozorniť na to, že na trase, ktorou chodievate do práce, sa stala nehoda a navrhne vám inú alternatívu. Google má k dispozícii obrovské množstvo informácií a chce ich využiť. Ak vás zaujíma, koľko toho o vás Google vie, tak si pozrite históriu svojho vyhľadávania.

google-now

Google vie, koľko vám trvá cesta do práce a koľko času dnes strávite v zápche

Personalizácia v platenej reklame

Časy, keď si firmy platili za milióny zobrazení svojich banerov, sú už pomaly preč. Trendom v platenej reklame je remarketing, teda zobrazovanie reklamy tým ľuďom, ktorí už navštívili vašu stránku, otvorili si vašu aplikáciu alebo si pozreli vaše video. S príchodom dynamického remarketingu aj k nám sa možnosti cielenia ešte rozšírili. Ľuďom môžete v reklamách zobrazovať produkty, ktoré si ešte pred pár sekundami pozerali na vašom webe. Všetko sa deje v reálnom čase a automaticky bez nutnosti nastavovania a vytvárania nových reklamných kampaní.

Personalizácia v emailoch

Emailová komunikácia zažíva svoje znovuzrodenie. Teda, nie že by sme cez emaily prestali komunikovať a teraz sme opäť začali, ale mení sa spôsob, akým emaily využívajú firmy. Od kvantity sa postupne prechádza ku kvalite. Ľudí v emailových zoznamoch už nedelíme len podľa ich emailovej adresy, ale aj podľa toho, akú akciu vykonali. Vložil si niekto produkt do košíka a nedokončil objednávku? Pripomeňte sa mu emailom. Kúpil si u vás niekto produkt, ku ktorému máte v ponuke príslušenstvo v akcii? Pošlite mu ponuku presne na mieru. So segmentáciou a personalizáciou už pracujú aj firmy na Slovensku a taký Martinus vám pošle email, v ktorom vám gratuluje k meninám.

martinus-meniny

Martinus vám zablahoželá k meninám a prihodí k tomu aj zľavu na ďalší nákup

Personalizácia v analytike

Webová analytika už nie je dávno iba o tom, aby sme zmerali návštevnosť. Konverzie už vieme merať nielen tie, ktoré urobili návštevníci v e-shopoch, ale aj tie, ktoré sa uskutočnili cez telefón alebo priamo v predajni. Vďaka rozšírenému ecommerce už vieme identifikovať, aký produkt si návštevník vložil do košíka, v akom kroku nákupného procesu sa zasekol alebo kde na vašom webe našiel produkt, ktorý si potom kúpil. Vďaka User ID vieme v Google Analytics identifikovať ľudí, ktorí sa prihlasujú z rôznych zariadení, či už nakupujú produkty v mobile, v notebooku alebo v tablete.

enhanced-ecommerce

Zasekli sa návštevníci v nákupnom procese? Identifikujte ich a pripomeňte sa im.

Personalizácia v obsahovej stratégii

Téme content marketingu sa našom blogu venujeme dlhodobo. To, že obsah musíte cieliť na konkrétne osoby, ktoré reprezentujú vášho ideálneho zákazníka, ste si mohli prečítať napríklad v tomto článku.

Personalizácia v offline svete

Personalizácia nefunguje len v online svete, ale aj v kamenných predajniach. Beacony vám na našom blogu predstavil kolega Rajo v tomto článku. Obchody môžu oslovovať ľudí v nákupných centrách ponukami, ktoré sa im zobrazia na mobile. Stačí mať len nainštalovanú aplikáciu a zapnutý Bluetooth. Nemusíte byť dokonca ani pripojený na internet.

Čo nás čaká v budúcnosti?

Už dnes sme svedkami toho, že zásielky nám doručujú drony. Preto nás asi neprekvapí, že taký Amazon si nechal patentovať službu, ktorá rozpozná, čo si chceme objednať ešte pred tým, ako si to objednáme a doručí objednávku do najbližšieho skladu. O takejto úrovni personalizácie sme kedysi čítali len v knižkách, dnes je to už realita. Personalizácia je jednoducho trend, ktorý bude v najbližších rokoch dominovať a preto sa tejto téme budeme venovať v najbližších týždňoch aj na našom blogu.