Beacon je cenovo dostupné, maličké zariadenie, ktoré dokáže prijímať a odosielať informácie cez novšiu verziu Bluetooth technológie (BLE = Bluetooth low energy). Vďaka nej využíva menej baterky a zariadenia sa nemusia synchronizovať, z čoho vyplýva, že na výmenu informácií nepotrebujete ani internet. Veľmi jednoducho môže tak prebehnúť výmena správy medzi týmto beaconom a napríklad smartfónom či tabletom v jeho blízkosti.

 

Úsporné, dostupné, malé šikovné zariadenie

Tieto benefity sľubujú beaconu veľkú budúcnosť. Už teraz si možno mnohí viete predstaviť ich využitie v doprave, múzeách, v obchodných domoch alebo pokojne aj na veľkých kultúrnych či športových podujatiach. Ak ešte niektorí netušíte, ako funguje, pomôže vám určite nasledujúce video:

Ak máte radi skrutky, pásy a továrne, môžete sa pozrieť, ako beacony prichádzajú na svet.

 

„Dáta nad zlato“ pre obchody

Koľko ľudí prichádza do obchodu denne a v akom čase, to už dnes obchody analyzujú. Čo však veľmi nevedia, je cesta, ktorou väčšina zákazníkov chodí. Možno aj preto sa viac než raz ročne v mnohých obchodoch pomenia regály a zrazu sú nohavice tam, kde boli košele a taniere sú dnes na mieste, kde kedysi stáli detské plienky. Za veľkou mlákou sa do testovania beaconov zapojili obchody ako Tesco, Macy’s, Hudson’s Bay Co., Timberland a ďalší.

 

V USA už majú prvé relevantné štatistiky z používania

Spoločnosť Swirl zaoberajúca sa „in-store“ marketingom zozbierala koncom minulého roka tisícky dotazníkov, podľa ktorých tvrdí, že:

  • 61 % respondentov by šlo znova radšej nakupovať tam, kde boli oslovení cez beacon,
  • 30 % zákazníkov nakúpilo na základe ponuky, ktorú jej vyslal beacon,
  • 60 % povedalo, že by nakúpili viac, ak by im prišla na smartfón ponuka z beacon-u,
  • 61 % tvrdí, že obchody využívajúce beacon by navštevovali častejšie.

swirl beacon research

 

Cez mobil nenakupujeme, no robíme rozhodnutia

Ľudia stále milujú „chodiť po obchodoch“, chytať si materiály, vidieť farby naživo. Z námestí a ulíc miest sme sa skokom presunuli do veľkolepých obchodných centier, kde na malej ploche máme to, čo sme kedysi zháňali po celom meste. Parkovanie, jedlo, „fitko“, kino, banky, lekáreň, je tam všetko. Sme taktiež „dopovaní“ obrovským množstvom informácií. Je však rozdiel čítať plagát s nápisom „Zľavy až do 60 %“ a čítať notifikáciu na mobile „Bundu z tvojho wishlistu sme dnes zlacnili o 30 %“. Takýto level personalizácie ponuky ponúkajú práve beacony.

 

iBeacon na letisku, iBeacon a Rubbensove diela

Virgin Atlantic, jedna z najväčších leteckých spoločností a priekopník v oblasti služieb, ide konkurencii príkladom. Pomocou iBeaconov (verzia od Apple) uľahčuje pasažierom z „upper class“ pobyt na letisku, stačí, keď sa priblížia k checkpointu a letenka sa im automaticky načíta na obrazovky ich smartfónov. Šetria tak čas a nepríjemnosti pri hľadaní papierovej či elektronickej letenky.

Ďalšou peknou ukážkou, ako dokáže malé zariadenie významne ovplyvniť komunikáciu, je návšteva galérie či múzea. O tom sa na vlastnej koži mohli presvedčiť ľudia v Antverpách, kde v múzeu pri vstupe obdržali iPad, ktorý reagoval na správy vysielané od iBeaconov umiestnených pri obrazoch Rubbensa. Viac sa dozviete z videa.

 

Mobilná aplikácia je nutnosť pre výmenu informácií

Čo môže beaconom škodiť pri ceste za slávou a uznaním, je potreba nainštalovanej appky obchodu, od ktorého by sme mali dostať správu. Ak chcem, aby zákazníci v Tescu dostávali notifikácie z beaconov, potrebujú mať nainštalovanú appku Tesco, ktorá dovolí tento vysielaný signál prijať. Otázkou ostáva, či by si Tesco mohlo „priplatiť“ za takúto službu, napr. gigantu WhatsApp, a to sa už dostávame na státisíce aktívnych používateľov, aj u nás na Slovensku.