V každej ľudskej činnosti číha hrozba stereotypu. Výnimkou nie je ani blogovanie. Dokola sa opakujúce kľúčové slová, stále tá istá persóna či nezáživná téma, ktorá vám sedí ako kraťasy po staršej, ale menšej sestre. Aké triky použiť, aby váš blog chytil druhý dych?

 

Copywriting patrí medzi kreatívne povolania, ktoré ale veľmi ľahko skĺzne do pásovej výroby: copík dostane kľúčové slovo, automaticky ho naťuká do čarovného riadku a čaká, že mu Google vypľuje nejaký úžasne originálny nápad. Kto to nerobí, nech zdvihne svoju klávesnicu!

Samozrejme, niekedy je googlenie nutným minimom, ktoré musíme spraviť. (V mojom prípade hlavne vtedy, ak kľúčové slovo je pásová brúska”, a ja si musím nájsť, čo to vlastne je a ako to vyzerá. 🙂 )

 

Život však nie je taký krutý a väčšina copíkov nepíše každý deň o akumulátorových skrutkovačoch, (ne)funkčnosti komplikovaných softvérov či Schrödingerovej mačke. Ani ja nie. Väčšinu tém pripravujeme pre bežných ľudí, v bežnom jazyku, na bežné kľúčové slová. A v tom prípade sa nemusíme na všetko pýtať Googlu, nie je to naša mama.

Jeden deň persóny

Predstavte si, že vaším klientom je internetový obchod Ňuňu Cosmetics, ktorý predáva bio šampóny a sprchové gély pre deti. Cieľovou skupinou vášho blogu sú teda mamičky, ktoré sa chcú starať o svojich potomkov čo najlepšie a pravdepodobne im v istej miere záleží aj na prírode.

 

Ak pri pohľade na takúto persónu začínate prevracať očami, zúfalo stonať a prejavovať iné symptómy choroby zvanej „modrýkoníkizmus“, známej aj pod menom profesijná alergia na mamičkovské portály”, mám pre vás dobrú správu. Netreba sa hneď vrhať do nebezpečných vôd materských diskusných fór, aby ste našli zlatú rybku, ktorá vám prezradí 3 témy na budúci mesiac.


Mojou obľúbenou metódou na boostovanie redakčného kalendára je „Jeden deň mojej persóny”. Skúste v mysli preletieť denným harmonogramom ideálneho zákazníka a budete mať dosť tém do konca volebného obdobia. Ale ukážme si to na konkrétnom príklade.

Deň matky Aničky

6:00: Mamička Anička vstáva a ide do kúpeľne. Keďže nerada plytvá prírodnými zdrojmi, nesprchuje sa dlho. Možno by ju ale zaujímalo, ako a kde by mohla ušetriť ešte viac vody.

 

6:20: Anička pripravuje svojim deťom raňajky. Je však rožok s grankom ideálnym pokrmom? Čo tak dať jej zopár tipov na zdravé raňajky, ktoré môže pripraviť aj dopredu?

 

6:30: Zobúdza svoje deti a vychystá im šaty, ktoré si majú obliecť. Chce ich ale naozaj obliecť do tričiek z umelého vlákna, ktoré šili malí Bangladéšania v predškolskom veku? Tejto mame by sa možno hodil zoznam 10 slovenských výrobcov detského oblečenia z prírodných materiálov.

 

7:15: Celá rodina odchádza z domu, mama Anička dvíha školské tašky. Tie deti toho majú naozaj veľa na pleciach, ich batohy sú ťažšie než oni. Dajme matke zopár nápadov, ako uľahčiť deťom tašky.

 

7:40: Prichádzajú do školy/škôlky. Kde sú už tie papučky, v ktorých sme pobehovali počas celej Mečiarovej éry? Dnešné deti chcú Air Maxy, Jordany alebo minimálne nejaké tenisky, ktoré sa na ne podobajú. Je však naozaj zdravé, aby malé deti nosili celý deň zatvorenú obuv? Ak nie, čo by si mali dennodenne obúvať?

 

8:00 16:00: Deti sú v škole/škôlke.

 

16:30: Anička berie svojho syna z výtvarného krúžku na florbal. Malému sa však o tejto neskoršej hodine, logicky, nechce, čo prinúti matku prehodnotiť, či je naozaj nutné, aby mal 5 záujmových krúžkov týždenne. Je pre neho dôležitejšie doučovanie z angličtiny, klavír, alebo futbal? Aké mimoškolské aktivity sú najvhodnejšie pre školáčika na prvom stupni a ktoré by bolo lepšie nechať na neskorší vek? Ktoré športy najviac prispievajú zdravému vývinu detského tela?

 

18:00: Anička nakupuje, deti pobehujú medzi regálmi a vreštia. Áno, 20 nápadov, ako vychovať z primátu človeka” by bol skvelý náučný článok, ale matka by pravdepodobne viac privítala článok o potravinách, ktoré nespravia z hladiny cukru v krvi dieťaťa horskú dráhu.

 

20:00: Deň sa pomaly končí a matka posiela deti do kúpeľne. Okrem sprchovania a umývania vlasov si vyčistia aj zuby. Detská zubná hygiena je sama o sebe nevyčerpateľným zdrojom tém, z ktorých si vyberme napríklad 5 najčastejších príčin zubného kazu u detí.

 

21:30: Mamička Anička nesie deťom čajík, aby sa pred spaním ešte napili. Prezraďme jej, z akých byliniek ho pripraviť, aby podporila imunitu svojich drobcov.

 

Bilancia: 10 tém za 20 minút + čas na doladenie titulkov.

 

Samozrejme, takýto myšlienkový pochod obsahuje veľa stereotypov a zovšeobecnení. Určite má aj mnoho medzier a hluchých miest a niektoré matky by mohli namietať, že ich deň takto absolútne nevyzerá. Napriek všetkému si ale trúfam povedať, že s väčšinou tém, získaných týmto spôsobom, trafíte do čierneho.

Kvízy – inšpirujte sa vlastnými (ne)vedomosťami

Dobrý kvíz sa dá vymyslieť na akúkoľvek tému a osvieži ktorýkoľvek redakčný kalendár. Stačí sa vyhnúť klišé, čo je dosť ťažké, navyše, tipy, ako sa mu vyhnúť, sú často rovnakým klišé ako to pôvodné. Napriek tomu sa pokúsim napísať zopár nápadov, ktoré sa mi osvedčili:

 

  • Nestavajte na veciach, ktoré viete, ale na tých, ktoré neviete. Budete tak nútení pátrať po nových informáciách a ťažšie skĺznete do neoriginálnych otázok.

  • Vytvárajte série kvízov, nadväzujúcich na seba. Získate tým čas a priestor zahĺbiť sa do danej tematiky a je tak väčšia šanca, že vytvoríte niečo zaujímavé.
  • Najlepšie témy sú tie najtriviálnejšie a inšpirácia sa nájde prakticky všade naokolo: na ulici, v zošite mladšieho súrodenca, v magazíne pre mamičky, v jedálnom lístku či za oknom rýchlika.
  • Na vytváranie kvízov nepotrebujete žiadne špeciálne templaty. Samozrejme, interaktívna klikačka je vždy väčšia sranda než strohý texťák, ale dá sa to aj s ním: jednoducho, správne odpovede zosumarizujte na konci článku.
  • Kvízy nie sú iba otázky a odpovede. Napíšte čitateľovi intro k otázkam, vysvetlenie k odpovediam a vyhodnotenie podľa počtu správnych odpovedí. Nezabudnite písať krátko (slovami preplnené kvízy číta ešte menej ľudí než dlhé články), používať bold a obrázky.

Pracujte s obrázkami a videami, aj keď nie sú vaše

Blog bez obrázkov je ako čierny text na čiernom podklade nečitateľný. Často však zabúdame na to, že fotky nemusia slúžiť iba na ilustráciu, ale pokojne na ne môžeme postaviť aj celý článok. Unesú ho. 🙂

Fotogalérie

Skvele sa hodia na blogy, kam chodia čitatelia s cieľom zabaviť sa a polahodiť svojim očiam. Na lifestylové témy, ako móda, cestovanie či krása, sa dá pekne použiť Instagram, pri interiérovom dizajne a DIY sa spoľahnite na Pinterest. Aby ste predišli prípadným právnym peripetiám, embedujte, nesťahujte!

Videá

Predstavte si, že máte napísať článok o použití príklepovej vŕtačky. Kým sa vykokcete, čo a kam strčiť, už ste dávno stratili čitateľa a pravdepodobne aj zákazníka. Stokrát lepšie je požičať si vŕtačku a natočiť, ako vŕtate do dreva či tehly, spolu s komentármi. Aj keby to video nemalo špičkovú kvalitu, svoj účel splní lepšie než akýchkoľvek tisícosemsto znakov.

 

Nemáte možnosť natáčať? Siahnite po YouTube. Napríklad, ak pripravujete pätnásty príspevok o koktejloch s vodkou, skúste ho oživiť zábermi šialených barmanov, pripravujúcich drinky spomenuté v článku. Najistejšie je, ak embedujete video priamo od danej značky. Aby sa náhodou nestalo, že máte propagovať Absolutku a pritom sa vo videu leje Finlandia. 🙂  

A aké sú vaše copywriterské chodníčky, po ktorých chodíte po nové, originálne témy? Budem rada, ak sa o ne podelíte v komentároch. V ďalšom článku si povieme, prečo investovať energiu aj do náročných tém, ako správne načasovať aktuálne témy a ako to neprehnať s off-topicom.