Konkurencia v online marketingu je extrémne vysoká. Ak chcete byť dlhodobo úspešní, tak sa musíte rozvíjať viacerými smermi. To ale neznamená, že budete odborníkmi na všetko a zároveň na nič.

Na našom blogu sa často venujeme témam, ktorými pomáhame a radíme tým, ktorí by sa chceli presadiť vo svete online marketingu. Kolegyňa Julka napísala dva články o tom, ako sa stať lídrom, kolega Mikuláš o tom, ako získať certifkáty a ja o najčastejších chybách uchádzačov o prácu.

V tomto článku vám poradím, ako sa presadiť v online marketingu. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že online marketing je špecifická oblasť, v ktorej niektoré veci fungujú inak.

Štandardný postup, ako sa v niečom stať fakt dobrým, je takýto:

  1. Treba hlavne začať.
  2. Musí ťa to baviť.
  3. Musíš na sebe makať x rokov (za x doplň vhodné číslo) a učiť sa od najlepších.
  4. Postupne sa zlepšuješ a stávaš sa odborníkom.

Platí to aj v online marketingu, ale s určitými špecifikami. Na to, aby ste sa stali napríklad úspešným lekárom, potrebujete navštevovať niekoľko rokov školu, potom musíte získať prax, neskôr atestáciu a až po veľa, veľa rokoch je z vás konečne lekár.

Na to, aby ste mohli robiť marketing, nepotrebujete žiadnu školu, potrebujete hlavne prax. A častokrát to nemusí byť 5 alebo 10 rokov. Mám kolegov, ktorí prišli do agentúry bez praxe a po roku sú z nich výborní copywriteri alebo PPCčkári.

Konkurencia v tejto oblasti je extrémne vysoká. Na vaše miesto sa tlačí kopa mladých ľudí, ktorí vás môžu nahradiť a nemali by ste sa uspokojiť len s tým, že si budete rátať odpracované roky.

Nemajte klapky na očiach

Ak chcete byť naozaj dlhodobo úspešní, tak sa musíte rozvíjať viacerými smermi. Tento názor som prvýkrát zachytil na blogu Randa Fishkina z Mozu, ktorý tu použil pojem „T-Shaped Web Marketer”.

Je to človek s hlbokými znalosťami vo svojom obore, ktorý má aj široký záber znalostí z rôznych iných oblastí. A nemyslím tým teraz kvázi odborníkov, ktorí vedia o všetkom niečo, ale nič poriadne.

t-shaped

Príklad plánu. Klikni na obrázok pre zväčšenie

Ako príklad môžete na obrázku vidieť môj plán. Vytvoril som si ho v roku 2013 po prečítaní tohto článku.

Uvedomil som si vtedy, že ak sa chcem v online marketingu profesijne posúvať ďalej, tak sa nemôžem držať iba jednej oblasti. V mojom prípade to bolo SEO. Nechcel som byť vnímaný len ako SEO špecialista. Chcel som byť braný ako marketingový špecialista, ktorý nie je viazaný iba na jednu oblasť, ale môže robiť marketing komplexne.

Vybral som si teda viacero oblastí, ktoré ma zaujali, a začal som sa v nich zlepšovať. Posielal som naše firemné newslettery, aby som sa zlepšil v email marketingu, spravoval som naše sociálne siete, aby som bol lepší social media manager, písal som viac článkov, aby som bol lepší copywriter, skúšal som A/B testovanie, aby som chápal použiteľnosť webov, atď.

S odstupom času to vnímam veľmi pozitívne. Získal som tak väčší nadhľad nad celým marketingom a nie som viazaný iba na jeho časť.

Odlíšte sa od iných

Skúste si takýto plán vytvoriť aj vy. Môžete byť napríklad copywriter, ktorý píše najlepšie newslettery. Alebo PPCčkár, ktorý klientovi poradí aj v použiteľnosti jeho webu. Alebo web developer, ktorý sa vyzná v technickom SEO.

chrobak-truhlik

Nebuďte odborníkom na všetko a zároveň na nič ako Truhlík.

Cieľom nie je stať sa odborníkom na všetko, ktorý nevie nič poriadne. Musíte byť jeden z najlepších vo svojej hlavnej oblasti a kvôli univerzálnosti mať čo najviac vedomostí z príbuzných oblastí. Vznikajú tak zaujímavé kombinácie schopností, ktoré vás odlíšia od iných.