Aké najväčšie marketingové mýty poznáte? Túto otázku som sa opýtal slovenských marketérov na Facebooku. Tu sú ich odpovede doplnené o môj komentár.

Dôvodom tejto mojej aktivity bolo to, že stále okolo seba počúvam rôzne hlúposti a polopravdy, ktorým nielen, že ľudia veria, ale ešte ich aj šíria ďalej.

Namiesto toho, aby ľudia robili marketing podľa skutočných faktov a užitočných rád, tak robia zlé rozhodnutia podložené rôznymi mýtami. Verím, že tento článok pomôže aspoň pár ľuďom a vďaka nemu zabudnú na nezmysly, ktorým verili.

Od našich marketérov som dostal niekoľko desiatok tipov na rôzne mýty. Vybral som z nich týchto desať:

  1. Aj zlá reklama je reklama

Matka všetkých marketingových mýtov. Ak je váš produkt alebo služba jednorázová a potrebujete upútať pozornosť v krátkodobom horizonte, tak je vám to asi jedno a budete sa tešiť, keď sa o vás bude hovoriť aj v zlom. Ale nepoznám žiadnu úspešnú značku, ktorá by dlhodobo profitovala z toho, že sa o nej hovorí v negatívnom svetle.

Čo môže spraviť zlá reklama s vašou značkou? Vo Volkswagene o tom môžu písať knihy

  1. SEO je mŕtve

Aj email je mŕtvy, Snapchat tiež, content marketing je jednou nohou v hrobe. Každú chvíľu sa objaví nejaký buzzword a s ním prídu aj podobné vyhlásenia. Ľudia majú radi úderné a jednoduché heslá, platí to aj v marketingu. Ale ako to už býva, tak takéto zovšeobecňovanie nemá veľa spoločného s realitou. Niektoré marketingové aktivity sú skrátka v danej chvíli viac obľúbené, niektoré menej. Dôležité je to, či vám prinášajú výsledky.

  1. Poďme robiť love brand

Každá značka nemusí byť lovebrand s tisíckami ambasádorov, ktorí si už nikdy v živote nekúpia konkurenčný produkt. Vybudovať lovebrand stojí extrémne veľa úsilia a ani to vám nemusí zabezpečiť, že ľudia budú nakupovať len u vás. Na túto tému mali výbornú prednášku Richard Mareček a Michal Vyšinský. Stiahnuť si ju môžete tu. Vedeli ste, že zákazníci Harley Davidson kupujú motorky inej značky 2krát častejšie ako kupujú Harley? Alebo že 72 % zákazníkov Pepsi pije aj Coca Colu? Ľuďom na značkách záleží menej, ako si myslíte.

  1. Každá firma musí byť na Facebooku

Nemusí. Ak nemá čo povedať alebo tam nie je ich cieľová skupina, tak to nemá žiadny význam a je to len strata času a peňazí. Buďte tam, kde je vaše publikum.

  1. Najdôležitejšia je najnižšia cena produktu

Ak si kupujete maslo v samoobsluhe a máte na výber dve značky, ktoré majú rovnaké zloženie, tak to asi platí a vyberiete si ten lacnejší produkt. Ale tvrdiť v dobe rôznych prémiových produktov a značiek, že cena je najdôležitejšia, je trochu odvážne. Pri tak obrovskom výbere, aký máme k dispozícii, rozhoduje podstatne viac faktorov. Cena je určite dôležitá, ale vo väčšine segmentov nie najdôležitejšia.

  1. Pozície v Googli sa dajú zaplatiť.

Dajú v AdWords, ale aj to nie s hocijakou stránkou na hocijaké kľúčové slovo. Pri SEO to možné je do istej miery. Môžete si zaplatiť za prácu, pomocou ktorej sa na niektoré kľúčové slová môžete zobrazovať. Ale určite nie na všetky a neexistuje žiadna garancia, že sa vám to podarí.

  1. Online marketing je zadarmo

Možno ste počuli aj inú verziu, že online marketing sa dá robiť s minimálnym budgetom. Nič nie je zadarmo. Ak niečomu venujete svoj čas, tak ste za to museli „zaplatiť”. Čo sa týka budgetov, tak robiť marketing bez nich teoreticky možné je, ale pre väčšinu firiem je to utópia. Ak chcete byť viditeľní, tak musíte mať geniálny nápad a ostatní si vás všimnú alebo si za to musíte zaplatiť.

  1. Lepší produkt vždy vyhrá

Vyhrá ten produkt, ktorý si ľudia zapamätajú a ktorý v nich vyvolá takú emocionálnu reakciu, že si ho budú ochotní kúpiť. Svet je plný neúspešných produktov, ktoré sa nedokázali predať lebo sa spoliehali na to, že zákazníci preferujú vždy kvalitu a sú ochotní sami si ju vyhľadať.

Kvalita až na poslednom mieste

  1. Tridsať sekundové video? Veď to máme natočené za hodinku

Môže byť, ak ho točíte na jeden záber s iPhonom a nepotrebujete riešiť žiadnu postprodukciu. Aj ja som si myslel, že tento článok napíšem za hodinu na druhý deň po tom, ako som zverejnil dotazník na Facebooku. To bolo v máji, teraz je júl. 🙂 Pri takýchto vyhláseniach by som odporúčal si danú aktivitu najskôr párkrát vyskúšať a potom dávať presné odhady.

  1. UX, SEO a content spolu nesúvisia

V online marketingu súvisí všetko so všetkým, preč sú časy, keď sa každý hral na svojom piesočku a nestaral sa o druhých. Online marketing už robí každý, a preto treba spolupracovať, aby bol výsledný efekt čo najväčší.

Ktorý marketingový mýtus je váš obľúbený?