konkurencia

Konkurencia je väčšinou vnímaná ako nepriateľ, ako niekto, kto nám prekáža v splnení našich cieľov a koho treba prekonať. Na to však potrebujeme túto konkurenciu dobre poznať a hlavne vedieť získané informácie správne využiť.

Každá činnosť v oblasti marketingu, každá nová stratégia, plán či taktika sa musí začať analýzou, ktorá jasne určí, aká je východisková situácia firmy či produktu. Taktiež však slúži aj ďalšiemu účelu, ktorý si mnohí neuvedomujú a to je na základne zistených informácií určiť reálne ciele. Toto je v praxi väčší a častejší problém ako by sa mohlo zdať. Zle určené, prehnané alebo nerealistické ciele predstavujú veľmi nestabilný základný kameň, na ktorom len ťažko vystaviate kvalitnú stratégiu či kampaň.

V rámci celkovej analýzy, ktorá predchádza vytvoreniu stratégie, by sa mala uskutočniť podrobná analýza konkurencie. To platí pre akékoľvek marketingové aktivity, pre SEO však dvojnásobne. Je to preto, že pokiaľ je cieľom klienta prvá pozícia v Google na dané kľúčové slová, musíme vedieť koho treba preskočiť aby sa na danú pozíciu dostal. Určenie týchto konkurentov je veľmi jednoduché. Stačí si zadať kľúčové slovo, na ktoré sa ide web optimalizovať do Google a zistiť, kto sa nachádza na prvých priečkach. Čo však ďalej? Čo sledovať a čo robiť so zistenými informáciami?

V zásade sa určia traja prípadne štyria najväčší konkurenti a zisťuje sa kde majú umiestnené spätné odkazy, pričom treba sledovať nie len hypertextové odkazy, ale aj blogy, správy, obrázky a pod. Pri klasických slovenských e-shopoch tak vznikne zoznam približne 200 až 300 URL adries, kde má konkurencia umiestnené svoje odkazy.

V ďalšom kroku nasleduje tzv. linking podľa konkurencie.  To znamená, že sa postupne podľa zoznamu snažíme umiestniť odkaz všade tam, kde ho má konkurencia. Väčšinou ide o tri typy a to buď katalógy, kde sa jednoducho zaregistruje a web klienta, potom sú to odkazy umiestnené v partnerských sekciách, to znamená odkazy získané klasickou výmenou odkazov. V takom prípade sa kontaktuje príslušný web a snažíme sa taktiež vymeniť odkaz. A nakoniec sú to PR články. To znamená, že sa napíše článok a  umiestni sa. Samozrejme nie na všetky weby, kde má odkazy konkurenicia sa dá umiestniť odkaz. Ide o odkazy prirodzené, keď o nich napísal nejaká blogger, prípadne novinár. Samozrejme môže ísť o platené okazy, inzerciu alebo klasickú bannerovú reklamu.

Táto forma budovania spätných odkazov je veľmi účinná, keďže získavate odkazy tam, kde je aj konkurencia. Ide však len o doplnkovú stratégiu ku klasickému budovaniu spätných odkazov, ktorá je primárna. Okrem týchto činností sa však vykonáva aj mnoho ďalších postupov a využívajú sa stále nové nástroje na podporu SEO aktivít.