O sociálnych sieťach sa toho napísalo už veľa, nielen na našom blogu. Väčšinou sa však záujem ľudí a verejnosti orientuje smerom k Facebooku či Instagramu. LinkedIn zostáva na okraji a pritom neprávom, pretože nám má čo ponúknuť.

LinkedIn je profesne zameraná sociálna sieť, ktorú využívajú hlavne ľudia v marketingu, obchode, IT, personalistike, ale aj v ďalších biznisových oblastiach. LinkedIn má na Slovensku už viac ako 570-tisíc používateľov a v Českej republike dokonca až 1,6 milióna (dáta 2019).

LinkedIn ako sieť v našom regióne stále rastie, dôkazom toho je aj Rakúsko, ktoré je počtom obyvateľov o trochu väčšie ako Slovensko a má 1,3 milióna používateľov. Globálne je na LinkedIne takmer pol miliardy ľudí.

Dôkazom o potenciáloch tejto sociálnej siete je aj fakt, že viac ako 45 % používateľov na vyšších pozíciách (manažér, riaditeľ) sleduje príspevky na LinkedIne pravidelne. 

Obchodný potenciál LinkedInu zasa tkvie v tom, že generuje 3x viac konverzií ako Facebook alebo Twitter.

Zameranie siete

LinkedIn je vyslovene profesná sociálna sieť. Ľudia tam zdieľajú pracovné veci, hľadajú novú prácu, zamestnancov a nadväzujú obchodné partnerstvá. Aj keď zvyšujúcim sa počtom používateľov sa zdieľané príspevky stávajú viac life-stylové, stále je LinkedIn vyslovene profesná sieť. 

LinkedIn taktiež odkúpil Slideshare, najväčšiu sieť na zdielanie prezentácií, a má k dispozícii aj e-learningovú platformu: www.linkedin.com/learning/.

Aké sú teda v skratke najväčšie výhody sociálnej siete LinkedIn okrem toho, že môže zastávať funkciu vášho online CV?

  1. Zoznámenie sa s ľuďmi aj z vášho odboru
  2. Vzájomná pomoc pri obchodnej problematike
  3. Zistenie potrebných informácií o ľuďoch alebo spoločnostiach, s ktorými spolupracujete
  4. Možnosť spolupráce aj so zahraničným publikom
  5. Vytvorenie alebo podpora pracovného imidžu vďaka doplnenému profilu
  6. Možnosť zverejniť svoje publikácie, prezentácie, účasť na projektoch
  7. Referencie

Ak je niekto z čitateľov tohto blogu ešte len na začiatku a nemá vôbec LinkedIn profil, možno mu prídu vhod tieto zdroje o tom, ako si ho založiť a správne vyplniť:

Pozrime sa však bližšie na konkrétne tipy, ako si svoj LinkedIn profil vyladiť, ako efektívnejšie komunikovať alebo využiť potenciál LinkedInu naplno.

1. Tabuľka znakov

Znaky alebo emotikony slúžia na oživenie profilov alebo postov. Upútajú pozornosť ľudí a navodia určitú emóciu na základe príspevku. 

Často sa používa Unicode, ktorý má v ponuke viacero emotikonov a znakov. Je to tabuľka, ktorou sa dá určite inšpirovať. Na výber máte z viac ako 100 typov písma a znakov.

Takto s nimi môže profil vyzerať:

Link: https://www.jobscan.co/blog/add-special-characters-linkedin-profile/

Ako vidíte, so znakmi vyzerá profil zaujímavejšie a pestrejšie. Znaky zvýrazňujú meno a priezvisko, takže si ho človek lepšie zapamätá. Dáte si ich aj vy?

2. Boolean search

Boolean search slúži na vyhľadávanie ľudí, firiem či postov na základe špecifického vyhľadávania za pomoci operátorov. Umožňuje lepšiu filtráciu a výsledkom sú kvalitnejšie výsledky, ktoré ste aj očakávali.

Celé to funguje na princípe operátorov OR, AND, NOT: Keď sa medzi slovami nachádza AND, tak filter vyhodí výsledky so všetkými slovami, ktoré ste zadali. Ak zadáte OR, tak vo výsledkoch bude jeden alebo všetky zadané termíny. S operátorom NOT vylúčite ďalšie nasledujúce slovo, vďaka čomu si zaistíte prehľadanie toho, ktoré potrebujete. Eliminujete tým nechcené výsledky vyhľadávania.

Príklad:

Potrebujem vyhľadať ľudí s praxou v marketingovom prostredí, aby som ich mohol osloviť s pracovnou spoluprácou.

Do vyhľadávača napíšem marketing manager OR marketing specialist. Vyhľadávač zobrazí relevantné výsledky pre obe pozície. Samozrejme, dá sa to ešte špecifikovať, napríklad, ak chcete človeka so skúsenosťami s inbound marketingom, zo Slovenska a nie z agentúry, tak dopyt by vyzeral nasledovne:

(„Marketing manager“ OR „Marketing specialist“) AND („Slovak“ OR „Slovakia“) AND („Inbound marketing“ OR „online“) NOT Agency

Super príkladvysvetlenie na lepšie pochopenie rôznych situácií: 

3. Buffer na plánovanie príspevkov

Ak chcete plánovať príspevky na viacerých sociálnych sieťach, tak skvelým nástrojom, ktorý to dokáže, je Buffer. Navyše, budete mať všetky štatistiky na jednom mieste, čo ušetrí aj váš pracovný čas.

Je dobré si nájsť 2-3 hodiny v jeden deň v týždni, kedy si naplánujete príspevky na 7 dní dopredu. Potom zvládnete aj iné pracovné činnosti, zbytočne sa nezaťažíte a nebudete naháňať čas. Znie to dobre, že? 

Pri plánovaní buďte obozretní a zamerajte sa na ciele. Nezabudnite si dať pozor na formátovanie príspevkov! Nefunguje to totiž ako v rozhraní LinkedInu. Tu by malo platiť pravidlo: „Dvakrát meraj a raz strihaj!

4. Prvá hodina od vypostovania

Prvá hodina, keď niečo pridáte, je kľúčová, pretože engagement postu počas nej určuje následne jeho organický dosah. Čím viac ľudí na post reaguje alebo ho zdieľa, tým úspešnejším sa stáva, dokonca naň ľudia neprestanú reagovať ani počas ďalších dní.

Aby bol dosah ešte vyšší, tak sa treba dohodnúť na vzájomnom olajkovaní a zdieľaní príspevkov medzi kolegami, známymi a pod.

Robte teasingové status kampane k novým článkom a ebookom. Robíte si nimi nielen promo, ale zároveň máte šancu spoznať, čo chcú ľudia získať. Keď to zistíte, tak viete upraviť svoje plánovanie príspevkov.

V statuse si dajte záležať na prvých dvoch riadkoch, ktoré sú vidieť. Pretože práve tie bijú do očí. Skúste nimi zaujať.

Na screene nižšie je vidieť úspech zdieľania firemného ebooku na LinkedIne.

5. Live video

Živé video má veľký organický dosah, čo zaručí väčšiu viditeľnosť vašej kampane, produktu alebo myšlienky. Zaznamená aktuálnu situáciu, v ktorej ste. Môžete sa v reálnom čase a na reálnom mieste vyjadriť.

Live videá môžete spustiť, keď idete z pracovného stretnutia, niečo sa podarí uzavrieť alebo sa chcete podeliť o výsledky aj s inými ľuďmi.

Streamovať sa dá aj jednoducho z mobilného telefónu. Výhodou je aj fakt, že mobilná aplikácia na iPhone vkladá do videa slovenské titulky automaticky, takže tým ušetríte kopec času a získate lepší ohlas. Nie každý totiž môže v tom momente počúvať video, ale napr. si dokáže prečítať titulky.

6. Ako na multijazyčnosť

Pre každú krajinu, kde chcem aktívne pôsobiť, treba ideálne 500 lokálnych kontaktov.

Takže, ak máte vyslovene slovenské kontakty, treba  komunikovať v slovenskom jazyku. Ak máte minimálne napríklad 500 anglicky hovoriacich ľudí, už môžete dávať aj príspevky v anglickom jazyku, prípadne vložíte do videa titulky. Napr. Kapwing vie byť nápomocný pri tvorbe titulkov aj v slovenskom jazyku.

6. Obchodná výpomoc

Podporte klientov, aby zdieľali info o vašej spoločnej spolupráci. Vlastne si pomôžete obaja – obe strany. Ak niekto z vašich kontaktov na LinkedIne hľadá niečo alebo niekoho a vy mu viete pomôcť, odporučte mu. Neskôr možno niekto iný pomôže zas vám. 

Reagujte na statusy klienta z firemného, ale aj z osobných profilov. Klient bude vidieť reálnu osobu, ktorá stojí za prácou spoločnosti. Rátajte aj s možnosťou, že niekto bude chcieť osobné stretnutie, aby vás lepšie spoznal.

7. Užitočné aplikácie

Platená appka na LinkedIn analytiku Shield App

Slúži na to, aby ste videli, akí ste úspešní alebo neúspešní. Vďaka nej dokážete zmeniť ciele alebo svoju taktiku na LinkedIne.

Automatizácia LinkedIn komunikácie Linked Helper

Personalizovane osloví druhé a tretie kontakty. Automaticky odpovie na e-maily. Navštívi profily a vloží ich do tabuľky. Vytvára cielený mailing zoznam a automaticky pridá váš podpis do správy.

Viac výsledkov vyhľadávania cez Recruitin

Recruitin je jednoduchý vyhľadávač na nábor ľudí s LinkedIn profilom. Vhodný pre náborárov a HR segment.

Addon pre Gmail

LinkedIn prepojený s Gmailom. Neujde vám možnosť kontaktu, len musíte mať aktivované Premium! 

9. Bonus – inšpirácie na posty

LinkedIn predstavuje obrovský potenciál, ako osloviť potencionálnych klientov, obchodných partnerov, postupne si budovať osobné meno alebo si nájsť prácu. Niektorí ľudia využívajú aj hashtagy. Tu je niekoľko inšpirácií na posty:

 

 

Je vždy fajn, ak viete pomocou postov váš okruh ľudí aj nejako inšpirovať, respektíve vzdelávať. Viete si rozširovať obzory a ukazovať dáta, štatistiky či čísla, ku ktorým sa možno iní nedostali:

 

Nikdy nepokazíte post, v ktorom ukážete niečo výnimočné z pohľadu projektov a vášho pracovného zamerania. Post o prípadovej štúdii pre British Airways je toho dôkazom:

Inovatívne veci majú ľudia radi. O to viac, ak súvisia s vami či vašou prácou. Post o našich nových kanceláriách mal obrovský úspech, organický dosah cez 20-tisíc:

Pochváľte sa, ak v niečom vynikáte. Robíte super projekty, máte ocenenia? LinkedIn je vynikajúca platforma, kde sa o niečo také podeliť:

 

Občas nie je zlé prezdieľať si vzájomne obsah s kolegami či s firemným profilom. Budujete tým aj branding firmy. Dosahy síce bývajú nižšie, ale pomáha to k šíreniu povedomia o značke:

Na LinkedIne máte príležitosť ukázať ľuďom akcie, na ktorých sa zúčastňujete, alebo, čo vás zaujíma. Napríklad aj fotku z meetingu:

Robte posty efektívne a zaujímavo. Príkladom toho je naše hľadanie posily do Visibility. Avšak, niekedy majú jednoduchšie spôsoby lepší výsledok:

Budeme radi, ak sa s nami podelíte o skúsenosti s LinkedInom. Ak ho aktívne ešte nevyužívate, tak dúfame, že vás tento článok inšpiroval, aby ste LinkedIn sieti dali šancu.