Máte e-shop? Naučte sa správne filtrovať produkty
Jedna z najprehliadanejších častí e-shopov z pohľadu optimalizácie pre vyhľadávače a použiteľnosti je filtrovanie produktov. V tomto článku vám ukážem, ako to robiť správne.
Či už ste bežný používateľ, alebo SEO profík, tak ste si určite všimli veľa chýb, ktoré sa neustále opakujú v našich (ale aj zahraničných) e-shopoch. V mojom článku som sa zameral na tie najdôležitejšie, ktoré nedávajú spať SEO konzultantom.
Chyby, za ktoré vás nepochváli SEO konzultant
E-shopy často obsahujú tisícky produktov a je veľmi náročné zobraziť ich vypísané tak, aby sa v tom používateľ nestrácal a aby to bolo v poriadku aj zo SEO pohľadu. Použiteľnosť filtrovania vám udrie do očí na prvý pohľad a po pár klikoch myšou viete, či to má e-shop zvládnuté alebo nie. Horšie je to s chybami, ktoré ovplyvňujú SEO. Práve na tieto problémy sa často zabúda, pretože nie sú viditeľné hneď, ale môžu sa objaviť až neskôr.
Najbežnejší problém sa týka URL adries filtrovaných produktov. Ukážme si to na príklade. Keďže mám rád pivo, tak to bude pivný príklad. Predstavte si, že máte e-shop ChcemPivo.sk a v ponuke máte desiatky pív rôznych značiek. Mimochodom, táto doména je stále voľná.
Aby sa medzi nimi používateľ ľahšie zorientoval, tak ich môže filtrovať pomocou rôznych parametrov, ako druh piva, krajina pôvodu a cena. Príklad:
Bežne, keď si používateľ vykliká niektoré parametre produktov, tak sa na väčšine e-shopov stane toto:
- Zmení sa URL adresa, napr. na niečo takéto: http://www.chcempivo.sk/?f=d6562szx&cst=0&pg=1&prod=1627&sc=500
- Okrem zobrazených produktov sa nezmení nič iné, všetko vyzerá tak, ako predtým.
Prečo to takto nie je správne?
URL adresa v takomto tvare nie je dobrá ani pre používateľov, ani pre roboty vyhľadávača. Používateľ netuší, čo sa na takejto stránke nachádza, ak na ňu niekde nájde odkaz. Môže to negatívne ovplyvniť mieru prekliku.
Roboty vyhľadávača zase majú radšej, ak sa v URL adrese nachádzajú aj kľúčové slová, vďaka ktorým pochopia, čo sa na nej nachádza. Okrem toho takúto stránku ani vôbec nemusia zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Je to kvôli parametrom, ktoré sa zobrazujú v URL adrese. Google sa veľmi s parametrami nekamaráti a rovnako sa nekamaráti ani s duplicitným obsahom. Ak sa vám pri filtrovaní generujú URL s parametrami a s tým istým textom na každej stránke, tak je veľmi pravdepodobné, že Google z týchto stránok zaindexuje len malú časť z nich a vy sa tak oberáte o návštevnosť.
A ako by to malo vyzerať správne?
V ideálnom prípade sa pri filtrovaní zobrazujú v URL adrese parametre produktov, ktoré ste si vyklikali a dynamicky sa mení aj obsah stránky.
Ak si chcem napríklad kúpiť druh piva „ale” zo Slovenska a v cene do dvoch eur, tak sa mi zobrazí takáto URL adresa:
Ak mám záujem o české pšeničné pivo a na cene mi nezáleží, tak sa mi zobrazí takáto URL:
A podobne pre ďalšie prípady. V ideálnom prípade sa nemení len adresa, ale aj obsah stránky. Parametre sa objavia aj v titulku a hlavnom nadpise stránky, napríklad:
Slovenské „ale” pivá v cene do dvoch eur
alebo
České pšeničné pivá.
V úplne najideálnejšom prípade sa mení aj sprievodný text na stránke, napríklad:
Slovenské pivá „ale” sú u slovenských pivárov stále populárnejšie. V našej ponuke nájdete pivá z pivovarov Kaltenecker, Hellstork alebo Wywar.
Získate tak veľmi veľa unikátnych vstupných stránok s originálnym obsahom a so správnymi kľúčovými slovami. Na tieto stránky môžete nachytať návštevníkov, ktorí vyhľadávajú tieto špecifické frázy.
Je dobré indexovať toľko stránok?
Niekto by mohol namietať, že príliš veľa zaindexovaných stránok môže byť na škodu, pretože sa rozdeľuje sila domény medzi tisícky podstránok. A že je lepšie, keď sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje 1000 silných URL namiesto 10 000 slabých. Áno, toto môže byť pravda a v takomto prípade odporúčam určiť si parametre, ktoré chceme indexovať a také, ktoré nechceme. Každopádne to treba riešiť individuálne a nerobiť unáhlené rozhodnutia.
Tým stránkam, ktoré nechceme zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, môžeme nastaviť metaznačku noindex alebo nastavíme preferovanú URL pomocou kanonizácie.
Kanonizácia je užitočná aj vtedy, ak sa chcete zbaviť duplicít, ktoré pri filtrovaní môžu vznikať. Napríklad, keď sa vám generujú URL takto:
- http://www.chcempivo.sk/leziak/belgicko/2-5-eur
- http://www.chcempivo.sk/belgicko/2-5-eur/leziak
- http://www.chcempivo.sk/2-5-eur/leziak/belgicko
V tomto je dobrým radcom aj samotný Google. Vo svojej nápovede nám radí indexovať len stránky s tými parametrami, ktoré menia obsah webu (značka, druh produktu, farba) a neindexovať tie, ktoré menia len poradie produktov (zoradiť od a po z, zoradiť od najlacnejšieho po najdrahšie).
A čo vnútorné prelinkovanie?
Ďalším rizikom, ktoré by som spomenul, je nedostatočné vnútorné prelinkovanie. Ak sa vám generujú tisícky stránok, tak sa môže stať, že nebudú správne prelinkované a roboty vyhľadávača sa k nim nebudú mať ako dostať. Ako dosiahnuť, aby sa k nim dostali?
V prvom rade by mali byť všetky parametre s odkazom. Ak si kliknem na parameter „porter”, tak sa mi otvorí stránka http://www.chcepivo.sk/porter a podobne.
Okrem toho by ste mali na svojom webe využívať aj tzv. omrvinkovú navigáciu (po anglicky breadcrumb navigation).
Múdrosť na záver
Ako som už písal v úvode, tak filtrovanie má správne nastavený len zlomok e-shopov. Nastavte si ho poriadne a získajte tak konkurenčnú výhodu oproti iným. Možno sa z vyhľadávačov na stránky vášho e-shopu vďaka tomu dostanú noví návštevníci, ktorí vás predtým nepoznali a vy z nich môžete urobiť svojich zákazníkov.