YouTube pravidelne navštívi až 73 % Slovákov vo veku 15-54 rokov, ktorí si pozreli 223 miliónov videí. To už je číslo, ktoré musí priťahovať každého marketéra. 

V máji sme konečne získali možnosti, ako sa k tomuto publiku dostať ešte bližšie. Reklamy pred spustením videí bežia vo svete už dlhšie (približne rok), u nás ich ale spustili až v máji. V praxi to znamená, že pred niektorými videami sa vám automaticky spustí reklama. Tú môžete preskočiť až po prvých piatich sekundách.

YouTube si od začiatku nastavil ozblášť fér podmienky: Pay per true view, skrátene PPTV. To znamená, že platíte iba za celé prezretie videa, resp. ak si z neho užívateľ pozrie viac ako 30 sekúnd pri dlhších reklamách. Pokiaľ vašu reklamu užívateľ preskočí, neplatíte nič.

Ceny sú pritom ešte stále nízke. Rovnako ako pri PPC reklamách (Pay per click), aj tu sa cena určuje na základe aukcie, tj. koľko ľudí má o spustenie reklamy záujem. V súčasnosti sa pohybuje okolo 5-15 centov za true view.

Zobrazovanie reklamy môžete nastaviť aj podľa demografických údajov. Tie v súčasnosti vie YouTube identifikovať u približne 20 % užívateľov. Toto číslo sa ale stále zvyšuje. Určiť si môžete aj frekvenciu zobrazovania videa. Vyhnete sa tým otravovaniu vašich potenciálnych zákazníkov. Využiť sa ale dá aj kreatívnejšie, napr. videami na pokračovanie.

Ďalším zaujímavým použitím je napr. testovanie účinnosti jednotlivých videí pre neskoršie použitie v TV. Takto si jednoducho a lacno vyskúšate, ktorá verzia reklamy bude mať väčší úspech. Na YouTube si môžete dovoliť aj odviazanejšie verzie svojich reklám. Tými si dokážete získať najmä mladšie publikum. Skupina 15-24 rokov televíziu už skoro úplne vypúšťa, zato na YouTube zájde až 93 % z nich.

Ako ale vytvoriť YouTube reklamu, za ktorú vás užívatelia nebudú preklínať a dokonca si ju radi pozrú? Možností je hneď niekoľko.

Prvou, ale zrejme nákladnejšou možnosťou, je pripraviť vizuálne atraktívne video na štýl minifilmu alebo filmového traileru. Inými slovami: čo ušetríte na platení reklamy, investujte do výroby. Cieľom je potešiť oko vašich fanúšikov a tým odčiniť odklad od spustenia videa, ktoré si sami zvolili. A len tak medzi rečou im povedať o vašej značke 😉

Samozrejme, aj krásne veci sa dajú vyrobiť za lacno, netreba si hneď na pomoc prizvať leoparda, ako to spravil Cartier:

Druhou možnosťou je natočiť reklamu takmer bez slov, no s chytľavou hudbou. Takáto reklama ľudí nevyruší, naopak, radi ju dopočúvajú a ešte v nich zanechá dobrý pocit. Nepobúri ani ľudí, ktorí používajú tento kanál iba na počúvanie hudby. Problémom môže byť množstvo dopozeraných videí, tj. mnoho true views, za ktoré budete musieť zaplatiť a zásah je pochybný.

Touto cestou sa vybral napr. Dior, ktorý YouTube využil na odprezentovanie novej kolekcie:

Ďalšou a asi najlepšou možnosťou je spraviť dynamické, zábavné video, pri ktorom užívateľ ani nezbadá, že už ubehlo 30 sekúnd. Je ťažké odhadnúť, aké video spĺňa tieto podmienky, ale pokiaľ to výjde, zrodí sa hit. Inšpirujte sa Magnesiou:

Receptov je, samozrejme, viac, ale žiaden vám nezaručí úspech. Pre nás je základom dobrej YouTube reklamy: nevyrušovať. Inak si vás síce všimne veľa ľudí, ale vašu značku roznesú na sociálnych sieťach. Vstupujete do ich oddychového priestoru takže: nech to stojí za to, alebo tam radšej vôbec nelezte.