Case study: Ako vás redizajn webu môže pripraviť o návštevy z Googlu?
Presmerovanie je rýchly a jednoduchý spôsob, ako presunúť pozornosť návštevníkov a robotov (napríklad tých od Googlu 😉 ), ktorí indexujú web, na iné URL adresy. Občas sa však stane, že sa na tento krok zabudne. Aký to bude mať dopad? Ukážem vám na nedávnom reálnom prípade z praxe. 🙂
Na úvod sa trochu venujme teórii. Čo vlastne je presmerovanie 301? Na čo nám slúži? Pri akejkoľvek zmene URL adries, pri redizajne webu spojenom so zmenou URL alebo pri presune webu je potrebné NEzabudnúť na presmerovanie cez 301 redirect.
Prečo presmerovávať?
Každý link, ktorý existuje, má nejakú históriu alebo vybudovanú sieť odkazov, ktoré majú takzvanú „linkovú šťavu“ (cháp silu odkazu). Túto „šťavu“ je potrebné pri akomkoľvek zásahu zachovávať v čo najvyššej možnej miere. Najlepšie ju zachováme práve pri presmerovaní cez 301 redirect.
Kedy používame 301?
Doteraz sme si nepovedali, čo znamená 301 presmerovanie. Je to takzvané trvalé presmerovanie, čiže „Moved permanently“. Povieme tým vlastne to, že pôvodná stránka, ktorú sme presmerovali cez 301, už neexistuje a namiesto nej existuje iná. Nová.
Prehliadač, ktorý narazí na 301, si vlastne „uvedomí“, že „starú“ stránku už nemá vôbec sledovať a namiesto nej je tu tá nová. Zároveň (a to je to najpodstatnejšie 😉 ) SEO silu starej stránky presunie na novú stránku. Toto presmerovanie je preto potrebné používať najmä tam, kde presúvame rovnaké, obsahovo totožné (alebo veľmi podobné) URL.
Čo hovorí prax?
Prednedávnom sa mi dostal „do rúk“ klient zo segmentu šperkov a klenotníctva (nebudeme, samozrejme, udávať konkrétny názov 😉 ). Mal dlhé roky fungujúci web a vybudovanú návštevnosť okolo 4000 sessions za mesiac. Vizuál stránky však bolo potrebné trochu inovovať, tak sa rozhodol pre kompletný redizajn webu a zmenu URL.
A začal klasický „kolotoč“. Výber ľudí, vyčlenenie rozpočtu, grafici, programátori, návrhy, pripomienkovanie, opäť návrhy, opäť pripomienkovanie… Programovanie a bác! Nový web bol na svete. Krásny, čistý, vydretý. 🙂
Prišli problémy…
Problém nastal až neskôr po spustení webu. Samozrejme, každý väčší zásah (a redizajn so zmenou URL je naozaj veľký zásah) sa na istý čas odrazí na organickej návštevnosti. Google „zblbne“, pozície klesnú, organika klesne… Za normálnych okolností, čiže ak by sme povedzme 90 % všetkých, a najmä najviac navštevovaných stránok správne dopredu presmerovali, tak by pokles bol pomerne malý (10 – 30 %) a len na určitú dobu. Ak poriadne web nepresmerujeme, pokles je oveľa väčší a dlhodobejší.
Po spustení tohto nového webu nastal pokles organiky (spustenie bolo na konci októbra). Graf ukazuje medziročné porovnanie obdobia 15. 10. – 30. 11. 2017 v porovnaní s 15. 10. –30. 11. 2016.
Prepad prirodzenej návštevnosti v tomto období bol 40 % a pokles nových návštevníkov bol zhruba 43 %.
Čo bolo ďalej?
Pri správnom presmerovaní webu cez 301 redirect sa takýto prepad postupne sám začne upravovať, pozície stúpnu a organika tiež. SEO „šťava“ sa skoro celá prenesie zo starej URL na tú novú. Klient nestratí návštevníkov, návštevníci „dostanú“ nový web.
Presne v tomto kroku však nastal problém nášho nemenovaného klienta. Pozície sa neustálili, nestúpli. Organická návštevnosť sa stále prepadala.
Prepad organiky z decembra 2017 verzus december 2016, keď mal už klient viac ako mesiac spustený nový web, bol viac ako 64 %. Noví návštevníci klesli o skoro 73 %.
Čo s tým?
V tomto štádiu sa nám web dostal „do rúk“. Po audite webu sme prišli na to, že web nebol správne presmerovaný. Niektoré z dôležitých URL, ktoré mali vysokú návštevnosť, neexistovali. Boli nepresmerované, a preto vyhadzovali návštevníkom stránku 404. Všetka sila rokmi budovaných spätných odkazov nebola správne presmerovaná. URL začínali svoj potenciál tvoriť v podstate „od začiatku“.
Ponaučenie: Neotáľajte s presmerovaním a dajte si pozor pri podobných situáciách, aby boli všetky hlavné URL správne presmerované. 😉 Vyhnete sa vyššie popísanému problému a získate nielen krásny nový web, ale aj svoje „staré“ pozície.
Pre viac užitočných rád si prečítajte článok od kolegov Romana a Mikiho – o vyvíjaní nového webu a najčastejších príčinách prepadov organiky.