Copywriting nie je jednoduchá práca. Kto si myslí, že áno, tak ten si ju ešte asi nevyskúšal. Dovoľte mi, aby som vám dnes o úskaliach copywritingu čo-to rozpovedala. Respektíve napísala, lebo to nám „copíkom” ide predsa len lepšie.

Byť tak raz copywriterom, písať si kreatívne texty, hrať sa s gramatikou a slovami, navrhovať originálne popisy, byť moderný, kreatívny a IN. Možno tak nejako si troška naivne predstavujú prácu copywritera študenti alebo tí, ktorí k nej ešte reálne príliš nepričuchli, ale radi by to skúsili. Nechajte ma, prosím, zobudiť vás z tohto krásneho ružového sna.

Žiaľ, nečakajte, že príde princ a bozkom vás ako Snehulienku zobudí z pokojného spánku do ešte krajšej reality. No, nebude to celkom tak. Možno sa po prečítaní tohto článku budete skôr cítiť nejako takto…

Snehulienka

Ale nenechajte sa odradiť. Odvážnemu predsa šťastie praje. 🙂

Ako vyzerá deň v živote jedného copywritera? Tu je len zopár problémov, s ktorými sa copywriter stretáva každý jeden deň.

1. Keď to nejde, tak to nejde

giphy-3

Ako hovorí moja mama, nie je každý deň nedeľa. A nie každý deň sa copík (čítajte so slovenským c, lebo tak je to krajšie) cíti na vyprodukovanie 3 kvalitných článkov a bezchybnú korektúru klientských či iných textov.

Niekedy vaša kreatívna studňa prosto vyschne a vaša mentálna kapacita stačí akurát tak na pozeranie si zábavných videí psov na Facebooku. Videli ste už toto? Ja áno. Presne v jeden z tých dní, kedy nebola nedeľa, ale pondelok, vonku pršalo, ja som si zabudla dáždnik a nekúpila raňajky.

V takýchto chvíľach by vám však mohli pomôcť rady, ktoré som pre vás napísala v článku o tom, ako prebudiť vašu skrytú kreativitu. Vyskúšajte a uvidíte. 🙂

2. Veľa ľudí stále presne nevie, čo vlastne robíme

…a my im to vlastne ani nevieme vysvetliť.

giphy-6

Alebo by sme možno aj vedeli, ale je to prosto na dlho.

3. Gramatika, (ne)priateľ náš každodenný

Slovenský jazyk je krásny. Ako každá krásavica má však aj svoje vrtochy. A nikto o nich nevie viac ako copywriter (či iný človek živiaci sa písaným slovom).

V pracovnom týždni snáď neprejde ani deň bez toho, že by sa copywriter nepozastavil nad nejakou čiarkou. Niekedy si poradí aj sám a niekedy nie. Vtedy však, našťastie, môžu zasiahnuť iní copywriteri a pridať ešte trocha viac zmätku do problematiky „má tam tá čiarka byť alebo nie”. Riešenie sa však vždy nájde. Buď za pomoci online vydania Pravidiel slovenského pravopisu, alebo jazykovej poradne.

Slovenskú gramatiku síce v istých chvíľach možno nenávidíme, ale zároveň sme ochotní pobiť sa za ňu pod akýmkoľvek nesprávne napísaným FB statusom.

A potom raz príde niekto, kto nám v článku veľavýznamne opraví čiarku. A opraví ju zle.

giphy-1

4. Nie každá téma, na ktorú píšeme, nás baví a zaujíma

Nebudeme naivní. Netvrdíme, že všetko, čo v živote robíme, nás musí nevyhnutne baviť. Ale ak máme písať o téme, ktorá je nám vzdialenejšia než Pluto od Zeme a presvedčiť iných ľudí, že ide o skutočne zaujímavú vec, tak je to naozaj ťažké.

giphy-2

5. Klient má vždy pravdu. Ibaže by ju nemal…

giphy-7

Klasický copywriterský problém. Je nám jasné, že klient pravdepodobne vie o svojich produktoch a rôznych technických postupoch, ktoré využíva, najviac. A je to jasné aj jeho zákazníkom. Ak však náš klient chce, aby jeho články niekto dočítal až do konca a nestratil sa v technických poučkách a mori odborných informácií, potom naozaj nie je nevyhnutné, aby tam všetky boli spomenuté.

Úlohou nás, copywriterov, je okrem iného aj sprístupniť ťažšie témy o čosi širšiemu publiku a zaujať ho. A to sa podarí, ak nám bude klient veriť a nevyhnutné technické informácie podáme vďaka jeho pomoci ľahšou formou, ktorá čitateľom pomôže s ich problémami a porozumejú jej.

Ide nám len o vaše dobro. 🙂

6. Z hodiny na hodinu sa musíme stať expertom na…všetko

A tak blúdime internetom, čítame si pochybné aj relevantné stránky, chytáme vírusy na firemné notebooky a snažíme sa zistiť, čo znamenajú slová, o ktorých existencii sme ani netušili.

giphy-4

Ale nič nás nezlomí. Nakoniec pochopíme aj novoobjavené slová a poctivým štúdiom pochybných aj nepochybných stránok, pomocou rozhovorov a otázok na odborníkov  sa časom naozaj vyznáme aj vo veciach nám dovtedy neznámych.

Ak môže byť Donald prezidentom, môžeme sa aj my vyznať v tesnení okien.

7. Už rok píšeme články na rovnakú tému a…vyhoreli sme

Nedá sa písať stále zaujímavo, kreatívne, originálne a nevšedne na tému plastových okien alebo garážových brán. A v podstate na akúkoľvek tému. Ide nám to mesiac, tri, pol roka, rok. A potom…nápady sa minuli, naša kreativita sa vypísala na PN-ku a my hľadáme spôsoby, ako ju vyliečiť.

giphy-10

Čo vtedy pomôže?

Iní copywriteri a tímová spolupráca. Keďže my držíme spolu, naplánujeme si brainstorming a snažíme sa stratenú kreativitu znova nájsť. A zväčša sa nám to aj podarí. Dáme hlavy dokopy a stratenú kreativitu nájdeme aj v tom najzašitejšom kúte.

8. Keď nám niekto povie, že prácu copywritera by mohol robiť ktokoľvek

Tu sa len mierne povýšenecky a sebavedome pousmejeme ako Hillary predtým, než horko zaplakala.

giphy-9

9. Keď nám niekto povie, že práca copywritera je podradná

Niet čo dodať.

giphy-8

10. A predsa! Byť copíkom je síce namáhavé, ale my aj napriek tomu vieme, že…

giphy-11

Ste aj vy copywritermi? Čo vás na vašej profesii „hnevá” najčastejšie? Podeľte sa s nami. 🙂

PS: Verím a dúfam, že som žiadnych nádejných copywriterov týmto článkom nevyplašila. Nebojte sa aj vy vstúpiť do copywriterských vôd. Plávanie je predsa zábava a v bazéne máme miesta dosť. 🙂

Dokonca aj v tom vo VISIBILITY. Práve k sebe hľadáme ďalšieho plavca – social seniora. Máš záujem? Tak si pozri, čo ti ponúkame a čo od teba čakáme.  

 

Všetky tieto krásne gifká nájdete na stránke giphy.com